1515
Annons

Kommuner bör inte fakturera godtyckligt

LEDARE. I samband med coronakrisen har företagens villkor kommit upp till diskussion. 

Foto:Björn Larsson Rosvall

Det har handlat om skattebördan, kostnaden för att anställa och statens stödinsatser. Ingen kan längre tro att företagande är något enkelt eller automatiskt lönsamt. Och förutom att utveckla sin affärsidé och sälja sin produkt måste man också förhålla sig till myndigheter, i goda tider och när det råder kris. Kanske verkar man i en bransch där kommunerna har tillsynsansvar, och då kan man ha oturen att dessa uppgifter sköts dåligt (utom faktureringen då).

Näringslivets Regelnämnd, NNR har nyligen publicerat en genomgång av livsmedelskontrollen. Där konstateras att skillnaden i kontrollavgift för en livsmedelsbutik med 45 anställda är 33.000 kronor om året. Så mycket mer kostar alltså den lagstadgade myndighetsutövningen i den dyraste kommunen än i den billigaste. Timtaxorna varierar mellan 842 och 1.522 kronor.

Organisationen Företagarna har kommenterat den nya rapporten på sin webbplats. Där konstaterar man att kommunernas inspektioner alltför ofta handlar om pekpinnar i stället för guidning och vägledning. Organisationen Sveriges bagare och konditorer uppger att många kommuner fakturerar för arbete som de aldrig utfört.

Då och då dyker det upp groteska exempel på tillsynsavgift. För några år sedan fick nattklubben Park Lane en faktura på 15 600 kronor (8,5 timmar) för att en tjänsteman från Göteborgs stads miljöförvaltning hade besökt klubben och mätt ljudnivån. Tjänstemannen hade ätit en trerätters middag, tittat på den nästan två timmar långa showen och druckit kaffe. ”Det är viktigt att inspektören smälter in och kommer lite festklädd”, kommenterade en kommunal chef för Aftonbladet.

Hur många restaurangägare vågar protestera, som Park Lanes ägare faktiskt gjorde? Med tanke på den makt som kommunen har när det gäller miljö, livsmedel, serveringstillstånd och bygglov är det inte konstigt om många betalar fast fakturan är helt orimlig.

Kommunernas roll för företagsklimatet är förbisedd i debatten. Och det är uppenbart att när kommunerna har getts ett långtgående tillsynsansvar så har det inte skett med tillräcklig hänsyn till företagande och rättssäkerhet.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?