Annons

Kommuner bör inte fakturera godtyckligt

LEDARE. I samband med coronakrisen har företagens villkor kommit upp till diskussion. 

Foto:Björn Larsson Rosvall

Det har handlat om skattebördan, kostnaden för att anställa och statens stödinsatser. Ingen kan längre tro att företagande är något enkelt eller automatiskt lönsamt. Och förutom att utveckla sin affärsidé och sälja sin produkt måste man också förhålla sig till myndigheter, i goda tider och när det råder kris. Kanske verkar man i en bransch där kommunerna har tillsynsansvar, och då kan man ha oturen att dessa uppgifter sköts dåligt (utom faktureringen då).

Näringslivets Regelnämnd, NNR har nyligen publicerat en genomgång av livsmedelskontrollen. Där konstateras att skillnaden i kontrollavgift för en livsmedelsbutik med 45 anställda är 33.000 kronor om året. Så mycket mer kostar alltså den lagstadgade myndighetsutövningen i den dyraste kommunen än i den billigaste. Timtaxorna varierar mellan 842 och 1.522 kronor.

Organisationen Företagarna har kommenterat den nya rapporten på sin webbplats. Där konstaterar man att kommunernas inspektioner alltför ofta handlar om pekpinnar i stället för guidning och vägledning. Organisationen Sveriges bagare och konditorer uppger att många kommuner fakturerar för arbete som de aldrig utfört.

Då och då dyker det upp groteska exempel på tillsynsavgift. För några år sedan fick nattklubben Park Lane en faktura på 15 600 kronor (8,5 timmar) för att en tjänsteman från Göteborgs stads miljöförvaltning hade besökt klubben och mätt ljudnivån. Tjänstemannen hade ätit en trerätters middag, tittat på den nästan två timmar långa showen och druckit kaffe. ”Det är viktigt att inspektören smälter in och kommer lite festklädd”, kommenterade en kommunal chef för Aftonbladet.

Hur många restaurangägare vågar protestera, som Park Lanes ägare faktiskt gjorde? Med tanke på den makt som kommunen har när det gäller miljö, livsmedel, serveringstillstånd och bygglov är det inte konstigt om många betalar fast fakturan är helt orimlig.

Kommunernas roll för företagsklimatet är förbisedd i debatten. Och det är uppenbart att när kommunerna har getts ett långtgående tillsynsansvar så har det inte skett med tillräcklig hänsyn till företagande och rättssäkerhet.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?