ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Klimatstrejken bör motivera skolorna

  • Foto: Henrik Montgomery/TT

Igår strejkade skolungdomar åter mot vuxnas passivitet i klimatfrågan, denna gång i tusentals städer i över hundra länder. Greta Thunberg höll tal på Mynttorget i Stockholm.

Somliga är kritiska till att ungdomar strejkar i stället för att gå i skolan, och visst har de en poäng. Utbildning är en stor förmån som ungdomar måste lära sig att ta vara på. Det är i skolan grunden läggs för de kunskaper som krävs för att rädda klimatet, till exempel i matematik, kemi, biologi, fysik och samhällskunskap.

Sannolikt är strejken en fantastisk möjlighet att öka elevernas motivation och inlärning. Som alla lärare och föräldrar vet finns det ingen bättre morot för att få unga att lära sig än deras eget och kamraternas engagemang.

Alltför många i samhället, inte minst ungdomar, tror fortfarande att koldioxidutsläpp bara kan bekämpas med minskad handel, lägre tillväxt och tagelskjorta. Eftersom även näringslivets dynamik är helt nödvändig för att få ned utsläppen framstår sådan renlärighet som ett problem, faktiskt ett hot mot människors liv.

Strejkerna och intresset innebär ett unikt tillfälle för lärarna att nyansera, att förklara hur viktigt samspelet mellan politik och näringsliv är. De måste passa på att berätta om de många tekniker för att minska koldioxidutsläppen som redan finns eller är under utveckling. Att koldioxid behöver fångas inte bara för att vi syndar utan för att förverkliga nya fantastiska möjligheter med till exempel vätgas. Att kärnkraft sannolikt är nödvändig för att klara elförbrukningstoppar. 

Att stål, cement och tunga lastbilar hör till de värsta bovarna, men att till exempel SSAB håller på med ett spännande projekt för att minska sitt stora fotavtryck. Att ägande och kapitalism avgör vad som utvecklas – oljeborrning eller syntetiskt bränsle – och att norska oljefonden just har beslutat sig för att sälja sina aktier i Royal Dutch Shell och BP eftersom förvaltarna inte längre tror på olja.

Behöver lärarna hjälp kan de bjuda in chefer, förvaltare och tekniker som kan berätta och fördjupa. De kommer säkert mer än gärna.

Om eleverna får chansen att lära sig mer kommer de att bli mer precisa och effektiva i sina krav på vuxenvärlden och på kuppen motiverade att räkna matte, fysik, procent och sannolikheter.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies