1515

Klimatet pressar Volvo Cars

LEDARE. Totalt sägs 650 tjänstemän upp från Volvo Cars i Göteborg och Skövde. Ett hundratal omplaceras inom bolaget till en ny tjänst. Vid årsskiftet kommer dessutom 300 konsulter behöva lämna företaget. Det står klart när förhandlingarna med facket avslutats, efter att Volvo Cars varslat 1.300 tjänstemän om uppsägning i april.

OMSTÄLLNING. På torsdagen kom beskedet att 650 tjänstemän sägs upp från Volvo Cars. Det är en del av ett kompetensskifte bort från förbränningsmotorer, mot elektrifiering.
OMSTÄLLNING. På torsdagen kom beskedet att 650 tjänstemän sägs upp från Volvo Cars. Det är en del av ett kompetensskifte bort från förbränningsmotorer, mot elektrifiering.Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Det är västkustens andra stora klimatnyhet den här veckan. I måndags meddelade Preem att raffinaderiet i Lysekil inte byggs ut på grund av dåliga ekonomiska framtidsutsikter. Det som gör Volvo Cars uppsägningar till en klimatfråga är att de är del av ett kompetensskifte. ”Mindre av förbränningsmotorer och mer elektrifiering”, säger Volvo Cars personalchef.

Att förbränningsmotorer är på uttåg innebär att företaget skiftar fokus från hårdvara till mjukvara. De som tvingas gå från Volvo Cars är högutbildade personer som besitter kompetens som på sikt måste fasas ut. Nu vill man satsa på elbilar och självkörande bilar. Redan i år kommer runt 100 personer nyanställas med efterfrågade kunskaper.

Kompetensskiftet är inte nytt. Däremot har det påskyndats, och delvis möjliggjorts, av coronakrisen. Den allt snabbare klimatomställningen genomsyrar hela fordonssektorn. Scania, AB Volvo och Volvo Cars ser alla behov av strukturomvandling. Det är samma marknadssignaler som gör att drivmedelsbolag som Preem och Neste tvingas ställa om eller lägga ned sina raffinaderier.

Omställningen tynger branschens anställningar. Elbilar har färre delar och har inte samma behov av underhåll. Automatiseringen är en ytterligare förstärkande faktor. I förlängningen gör det att klimatomställningen också påverkar hela ekonomier. Fordonsindustrin är en av Sveriges främsta exportnäringar. I Tyskland har politiker varit rädda för hur omställningen och höga miljökrav påverkar den enorma inhemska bilbranschen.

Sverige har goda möjligheter att vara ledande i industrins klimatomställning. Politiker från tyska delstaten Baden-Württemberg, som kallas för ”bilens vagga”, reser till Sverige för att ta del av svenska lösningar för framtidens fordonsbransch.

Klimatomställningen pressar industrin i en smärtsam men nödvändig process. Att streta emot utveckling gör aldrig någon nytta. Marknaden är tydlig. I omställningen växer nya jobb fram, i fordonsindustrin eller någon annanstans.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?