1515

Klimat måste ibland övertrumfa mångfald

LEDARE. Just nu pågår en övergång till en mer klimatsmart existens, bland annat genom elektrifiering . Men om det ska lyckas måste man vara öppen med att miljö ibland måste vägas mot klimat.

De fridlysta arterna nipsippan och väddnätfjärilen befinner sig plötsligt mitt i nyhetsflödet. Orsaken är att de förekommer på Filehajdar på Gotland, det område där Cementa bryter, och vill fortsätta bryta, kalksten till cementtillverkning. Nu har Länsstyrelsen Gotland trappat upp striden genom att föreslå en utökning av naturreservatet Filehajdar.

Detta är en följetong. Länsstyrelsen och Naturvårdsverket har länge även strävat efter att utöka de områden på Gotland som ska omfattas av Natura 2000, ett nätverk inom EU som verkar för att bevara den biologiska mångfalden. 

När ett företags tillstånd ska förnyas, i Cementas fall att bryta kalksten, uppstår förstås ett fönster för de naturvårdande myndigheterna att flytta fram positionerna. Då kommer nipsippan och väddnätfjärilen upp på radarn.

Nipsippa, som även finns i Ångermanland, men även Estland, Finland och norra Asien, är en flerårig, hårig ört som kan bli drygt en decimeter hög. Blommorna är stora, oftast ljust violetta, upprätta eller något nickande. Den är klassad som ”hotad” medan väddnätfjärilen är ”sårbar” vilket är mindre allvarligt. Fjärilen är gul, orange och brun och lever på fuktig ängsmark. Den finns i stora delar av världen.

De anses skyddsvärda utifrån målet om biologisk mångfald. Båda har förstås, liksom många andra naturområden, djur och arter, ett värde i sig. Frågan är hur viktig den lokala mångfalden är ur ett globalt perspektiv, och hur den ska bedömas utifrån andra intressen och behov. Samhället behöver företag som bygger infrastruktur rent fysiskt, producerar varor och mat, utvecklar tjänster och ger arbetstillfällen. 

Just nu pågår en övergång till en mer klimatsmart existens. Det handlar bland annat om att minska industrins utsläpp och elektrifiera fordonsflottan. De sektorerna är de stora utsläppsbovarna. Men då måste man vara öppen med att miljö ibland måste vägas mot klimat. Det gäller gruvnäringen, men också industrier som cement och stål, som behövs i infrastrukturbyggen.

De naturvårdande myndigheterna och länsstyrelserna har fått en tung roll i tillståndsprocesser. De lutar sig mot Natura 2000 och miIjöbalken. Den första är inte lagbunden, men det är den andra. Man bör dock beakta att miljöbalken trädde i kraft 1999. Det är långt innan klimatfrågan tog fart på bred front runt 2006, då Al Gore kom med filmen ”En obekväm sanning”. Debatten har sedan dess förflyttat sig markant, men inte regelverket. 

Moderaternas näringspolitiska talesperson Lars Hjälmered säger i Aftonbladet (26/10) att Länsstyrelsens förslag att utvidga naturreservatet Filehajdar riskerar att ”sätta stopp för kalkbrytning över huvud taget på Gotland”. Han efterlyser att samhällsintressen som cementtillgång tydligare vägs emot miljöintressen.

Varken Nipsippan eller väddnätfjärilen lever i någon ”naturlig” miljö, den måste anpassas och skötas löpande av människan. Fjärilen trivs i kraftledningsgator som regelbundet röjs och hålls öppna, ibland sås ängsvädd in. 

I Ångermanland ”stör man” markskiktet genom ”fläckbränning av små ytor för att skapa bara markfläckar för att gynna nipsippa (och andra arter)...träd och buskar som leder till förtätning kan vid behov röjas bort i de öppna alvarmarkerna”. 

Många arter har uppstått i den djurhållande, jordbrukande och skogsbrukande människans spår. Människan har alltid gjort avtryck på jorden, vi har samma rätt att existera som andra varelser. De senaste decennierna har vi fått mer kunskap om de skador vi åstadkommer, och nu finns en helt unik global samsyn kring klimathotet. Arbetet för ett minskat klimatavtryck får inte stoppas av en allt för snäv syn på vilka arter som behöver skyddas lokalt. 

Fler politiker och de naturvårdande organisationerna måste erkänna att det finns en konflikt mellan miljö och klimat. Det handlar inte om att ge företag fri lejd att skövla, utan att göra avvägningar som är förenliga med de klimatmål vi säger oss vilja nå på mycket kort tid.

 


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?