1515

Klarna visar vägen som plattformsbolag

LEDARE. Genom åren har vi sett en lång rad svenska teknikbolag i olika sektorer försvinna till utländska ägare. Kommunikationstjänsten Skype, gamingbolaget Mojang och betaltjänsten Izettle är några exempel. Därför är det en oerhört god nyhet för Sverige att betalbolaget Klarna köper prisjämförelsetjänsten Pricerunner.

Foto:Carl-Olof Zimmerman/TT

Ett svenskt fintechbolag köper ett annat för att ta sig till nästa nivå. För samtidigt som det är ett gott betyg för svenska it-entreprenörer att det finns ett stort internationellt intresse för dem, så är det tråkigt ur ett nationellt perspektiv att de säljs innan de är i närheten av att nå sin potential. Det kräver tålamod, och att ägarna prioriterar tillväxt framför vinst. 

Man säger att Europa saknar stora plattformsbolag. Men Klarna, som verkar i 17 länder via 200 000 butiker, ökar stegvis sina ambitioner. Bolaget har börjat ta en mer aktiv roll i näthandeln. Appen har en ”shoppa online”-knapp, där kunden kan klicka på anslutna företag som Ikea, H&M, Acne, Bauhaus, Coop och Apotea. Betalningen går sedan via Klarnas betalplattform. 

Vd och grundare Sebastian Siemiatkowski säger till sajten Ehandel.se (21/9) att det inte handlar om att bygga en egen marknadsplats utan att driva trafik till e-handlarnas egna appar. I praktiken konkurrerar han och de anslutna bolagen med aktörer som Amazon. I slutändan står striden om vem som har kundrelationen.

Först utmanade Klarna bankerna. Sedan blev det en bank, fast en ny typ. Nu är det ett plattformsbolag som i senaste finansieringsrundan värderades till 377 miljarder kronor. Det är mer än någon av de tre svenska storbankernas enskilda börsvärde. 

Orsaken är att den typen av nätverkseffekt som Klarna kan få ut inte finns i traditionella finansföretag. Skälet är att etablissemanget alltid utgår ifrån hur de kan förbättra sin gamla affär, snarare än om de kan skapa en ny affär med den nya tekniken.

Det fanns i mars i år 45 teknikbolag som grundats av svenskar och värderas till minst en miljard kronor, men ännu inte sålts eller noterats. Det visar en kartläggning av Di Digital. Det illustrerar att Sverige har potential att vara mer än en plantskola. Förhoppningsvis kommer åtminstone några av bolagen vara kaxiga nog att satsa på att köpa snarare än att köpas. 

Mer från ledarredaktionen? Lyssna på Di:s Ledarpodd här. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?