Annons

Kina kan inte isoleras

LEDARE. Donald Trumps tillvägagångssätt i förhandlingar med andra världsledare följer ett numera ganska välbekant mönster. Utdragna konventionella förhandlingar på tjänstemannanivå punkteras med ojämna mellanrum av utfall på Twitter.

ACCELERERAR. Till skillnad från vad som ofta påstås saktar globaliseringen inte ned, utan tilltar i takt med att tekniska framsteg krymper geografiska avstånd och möjliggör ökad specialisering i servicesektorn.
ACCELERERAR. Till skillnad från vad som ofta påstås saktar globaliseringen inte ned, utan tilltar i takt med att tekniska framsteg krymper geografiska avstånd och möjliggör ökad specialisering i servicesektorn.Foto:Andrew Harnik

Därefter följer i regel beröm av motparten under spontana frågestunder med gammelmedia (”he’s a great person!”), oftast på väg till eller från den egna helikoptern Marine One på Vita husets gräsmatta.

De handelspolitiska förhandlingarna med Kina och särskilt den senaste veckans turer är ett typiskt exempel. Förhandlingarna var omfattande och långt gångna. Den amerikanska delegationen tog i praktiken ut segern redan i slutet av april, presidenten själv försäkrade så sent som i lördags att ett historiskt avtal var i det närmaste klart.

Det följdes av en helomvändning och hot om strafftullar på Twitter i söndags och en höjning av befintliga tullar på kinesisk import från 10 till 25 procent på fredagen.

Det omedelbara skälet sägs vara att Peking backat från tidigare löften i överläggningarnas slutskede. Oavsett väntar nu kinesisk vedergällning och upptrappat handelskrig mellan världens två största ekonomier.

Det är mycket olyckligt, men konsekvenserna bör samtidigt inte överdrivas. USA och Kina har trätat i ungefär ett år, nära en femtedel av den kinesiska importen till USA är numera belagd med tull. USA:s ekonomi går trots det som tåget, arbetslösheten är nere på 1960-talsnivåer, och börsen tar de senaste turerna med relativ ro.

Enligt Goldman Sachs beräkningar skulle 25-procentiga tullar på all kinesisk import kosta den amerikanska ekonomin omkring 0,1 procent och den kinesiska runt 0,25 procent. Ett fullskaligt handelskrig skulle på sikt beröva amerikansk BNP runt 1 procent. Det är givetvis mycket, men inte lika mycket som det uppskruvade tonläget gör gällande.

Ser man till de lite längre linjerna finns, en smula förenklat, tre övergripande infallsvinklar. Vi kan kalla dem Trump-vinkeln, Washington-vinkeln och globaliserings-vinkeln.

- Trump är lynnig, omdömeslös och irrationell men följer i handelspolitiska frågor en ganska konsekvent linje. Han ser ekonomiska relationer med andra länder som ett nollsummespel, tror på den starkes rätt (föredrar därför bilaterala förhandlingar), har uppenbara protektionistiska böjelser och har tyckt likadant i 30 år.

Till skillnad från på det säkerhetspolitiska området omger han sig med personer som tycker ungefär samma sak. Det finns alltså ett idébygge här – det går i stort ut på att skriva om den internationella handelns spelregler till USA:s fördel och krympa det egna handelsunderskottet – men det bygger på grova missförstånd i flera led.

Att upprätta konventionella handelshinder 2019 är lite som att bygga en mur genom sina egna fabriker. Därtill hänger handelsunderskottet ihop med dollarns dominans och är således ett lyxproblem.

Sett ur Trump-vinkeln är handelskriget mellan USA och Kina enkelt uttryckt resultatet av enskilda aktörers felaktiga förståelse för hur den moderna ekonomin fungerar.

- Mer korrekt är att handelskriget speglar ett strukturellt skifte i synen på Kina i Washington överlag. Peking har begränsat tillträde till marknader, stulit företagsidéer och manipulerat yuanen i över 20 år. Amerikanarna har tröttnat. Republikaner och demokrater tycker ungefär likadant. Kina måste hållas kort av ekonomiska, geostrategiska och värderingsmässiga skäl. Handelskriget är i grunden en effekt av denna nya konsensus, som kommer få stora konsekvenser för världsekonomin. Ett nytt kallt krig, säger man.

- Det är dömt att misslyckas. Kalla krigs-parallellen leder fel. Kina är integrerat i världsekonomin på ett sätt som Sovjetunionen aldrig vari närheten av. Varuströmmarna mellan Kina och Europa överstiger numera dem mellan Kina och USA, Kina dominerar därtill i världens snabbast växande region (Asien) och står bland annat för 22 procent av Japans totala import.

Att försöka isolera världens näst största ekonomi under de förutsättningarna riskerar att skjuta den egna i sank.

Faktum är att globaliseringen är snudd på omöjlig att tygla. Till skillnad från vad som ofta påstås saktar den heller inte ner, utan accelererar tvärtom i takt med att tekniska framsteg krymper geografiska avstånd och möjliggör ökad specialisering framför allt i servicesektorn (tänk en global Kry-app som gör det möjligt för en doktor i Nairobi att bistå patienter i Tyskland).

En framtida och mer framsynt amerikansk administration gör klokt i att omfamna och försöka forma den utvecklingen, snarare än motarbeta den. En bra början vore att ratificera TPP-avtalet i Stillahavsregionen och återuppta förhandlingarna med EU om TTIP.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?