1515

Katastrofen blir till politisk krishantering

LEDARE. Orden sviker. Det tyska språket saknar ord för att beskriva den sorts förödelse, enligt förbundskansler Angela Merkel. Katastrofala översvämningar. Belgien, Österrike och Nederländerna är också drabbade. Stora delar av Västeuropa är alltså påverkat av denna tragedi – uppemot 200 döda, över ett tusen skadade och lika många saknade. Förstörelse av hus, hem, stadskärnor, samhällsekonomi och personlig egendom för mångmiljardbelopp. Ett stort lidande har kommit över Europa.

KRISHANTERING. Översvämningarna är mänskliga katastrofer men också föremål för politisk debatt. Partierna har sina käpphästar, men det är de styrande som belönas eller bestraffas för sitt agerande. En av förbundskansler Angela Merkels främsta grenar är krishantering.
KRISHANTERING. Översvämningarna är mänskliga katastrofer men också föremål för politisk debatt. Partierna har sina käpphästar, men det är de styrande som belönas eller bestraffas för sitt agerande. En av förbundskansler Angela Merkels främsta grenar är krishantering.Foto:Christof Stache

Vattnet har äntligen börjat backa undan, och under tisdagen hålls det nationell sorgedag i Belgien för att sörja de bortgångna och för att hylla hjältarna och medmänskligheten. Värst drabbat är dock Tyskland. Landet är chockat och den nationella, och de lokala, myndigheterna har fullt upp med att organisera räddningsinsatser och initiera diverse hjälpprogram. Mitt i detta mänskliga elände har kataklysmen därtill fungerat som en eldgaffel som rört om i en sommarljummen inrikespolitisk debatt i Tyskland, för att höja temperaturen inför det annalkande valet i september.

Det kanske kan uppfattas cyniskt – och det har kritiserats för att vara just det – att göra partipolitik av denna olycka. Men det är inte bara politikerna som ”gör politik” av detta. Utan de tyska invånarna har lyft upp detta till politisk nivå och utkräver ansvar, lösningar och reformer. Väljarna vill helt enkelt göra krishanteringen av översvämningarna till en valfråga i höst.

Mest kritiserat har Die Grünens klimatalarmistiska budskap varit, om att detta är beviset på att den gröna samhällsomställningen behöver genomföras omgående. Och trots att experterna och klimatforskarna är rörande överens om att denna sorts händelser kommer att bli allt vanligare i takt med att den globala uppvärmningen gör vår planet varmare, framstod utspelen som empatilösa. I relation till de tragiska individuella livsödena – som de inblandade står mitt i just nu – framstår diskussioner om utsläppsnivåer och liknande som kalkylerande och frånkopplade samhällsstämningen.

Det svenska Miljöpartiet försökte en liknande manöver i valet 2018 vid skogsbränderna samma sommar – klimatet kan inte vänta och ”vad var det vi sa” – med ett rätt blygsamt resultat. Partiet backade 2,5 procentenheter från valet 2014. Die Grünen går redan svagare i opinionen efter formtoppen i våras och kanslerkandidaten Annalena Baerbock är starkt ifrågasatt, efter den initiala smekmånaden med den tyska press- och valmanskåren.

Var så säkra, händelserna kommer att vara en del av de politiska diskussionerna och kampanjerna ett tag framöver. Något annat vore egentligen konstigt. Väljarna vill ha ansvarsutkrävande och se politiska förslag. Politikerna vill visa sig handlingskraftiga, empatiska, ansvarsfulla och snabbfotade vad gäller det offentligas insatser.

Men sådana här kriser kan inte vinnas, de kan bara förloras. President George W. Bushs dåliga hantering av orkanen Katrina 2005 påverkade Republikanerna negativt ända in i presidentvalet 2008. Regeringen Perssons senfärdiga agerande i tsunamikatastrofen 2004 hämmade socialdemokraternas mantra om regeringsduglighet i riksdagsvalet 2006.

Denna naturkatastrof är inte den första som har inträffat under Merkels tid inne i Bundeskanzleramt, hon hanterade situationen resolut och värdigt när floden Elbe svämmade över både 2006 och 2013. Historien över sommaren 2021 kommer att leva i tyskarnas minne länge, men den är icke färdigskriven. Därav är det för tidigt att säga hur Merkel och hennes regering kommer att bedömas ha hanterat krisen. Men de har åtminstone initialt agerat rådigt och visat sin närvaro i de berörda områdena.

Finansminister Olaf Scholz, som också är socialdemokraternas, SPD, förbundskanslerkandidat, har utlovat 300 miljoner euro i ekonomiskt bistånd till de drabbade och att regeringen ska lägga flera miljarder euro på att återuppbygga förstörd infrastruktur. Mittenhögerpartiet CDU:s kandidat Armin Laschet är ministerpresident Nordrhein-Westfalen, som är landets största förbundsland och ett av de områden där översvämningarna slagit hårdast. Armin Laschet har alltså ögonen på sig när han hanterar krisen på hemmaplan.

I opinionen har CDU en komfortabel ledning och det mesta talar för att Angela Merkel efterträds av partikollegan Laschet. Men krisen är deras att förlora.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?