1515

Kan Volvo tänka bilfritt?

STOCKHOLM. Vi stiger av cyklarna på Tegelbacken.

KUNGLIGT. Trafikborgarrådet Daniel Helldén leder en av de stora stadsomvandlingarna i Europa när Stockholm blir en cykel- och promenadstad. Gustav Adolfs torg är till exempel inte längre en rondell.
KUNGLIGT. Trafikborgarrådet Daniel Helldén leder en av de stora stadsomvandlingarna i Europa när Stockholm blir en cykel- och promenadstad. Gustav Adolfs torg är till exempel inte längre en rondell.Foto:Joey Abrait

Fordonen från Centralbron dånar ovanför oss. Trafikdammet täcker några spridda och tomma bänkar. På en gräskulle står Fantomen staty i plåt. Han försöker springande fly platsen. Man förstår honom. Till höger och vänster, uppe och nere och runt om oss denna vackra sensommardag sammanstrålar trafikflöden från Klarastrandsleden, Klaratunneln, Vasabron, Vasagatan, Norr Mälarstrand och Centralbron till en av Sveriges mest trafikintensiva platser, en jättelik rondell, mitt mellan Centralstationen och slottet, mellan city och den medeltida stadskärnan, precis framför Stadshuset och de känsliga laxöringsvatten där Riddarfjärden börjar strömma ut mot Saltsjön. Bara på Centralbron passerar 130 000 fordon per dygn.

Det är en brottsplats.

Daniel Helldén är trafikborgarråd (MP) i den moderatledda koalitionen som styr Stockholm. I det civila är han statsvetare på universitetet, doktorerade på Almstriden. Han står nu i frontlinjen för de europeiska städernas kamp mot bilen.

Han visar några hemligheter i den revolution han leder. Hur en kant får bilisterna att uppleva sig sekundära, hur dubbelt så breda trottoarer och övergångsställen gör att gående känner sig säkrare, hur nyplanteringen av träd längs båda sidor av Vasagatan och snart ut över Tegelbacken ner mot vattnet länkar samman en splittrad stadsdel och hur dubbelfiliga cykelbanor skapar nya och bättre trafikflöden. Hela platsen ska bli mer ett lummigt torg än en trafikplats. Motorlederna ovanför oss borde däckas över.

I hans stad har bilen en radikalt mindre plats till sitt förfogande. Den finns kvar men inte på samma sätt. Borgmästare över hela Europa och överraskande stora delar av USA tänker likadant. Den totalitära stadsplanering som la fyrfiliga motorvägar rakt genom städerna är stendöd. Staden har blivit en boplats med skyhögt värderade lägenheter. Den ekonomiska och tekniska utvecklingen har flyttat ut kök och vardagsrum till den offentliga miljön. Folk äter och umgås mer på gatan och mindre hemma. Gågatan har blivit den mest lönsamma shoppinggatan. Fastighetsvärden stiger om kvarteren blir bilfria. Mäklare kan inte få nog av bilder på uteserveringsgator som är avstängda för biltrafik. Närmiljön ska helst se ut som i Amsterdam. Småbarnsföräldrar har koll på ppm-halten i luften längs gatorna.

Vi cyklar upp längs Torsgatan, kantad av kanter för bilar, och trampar upp på Odengatan. Där Norrtullsgatan ansluter till Odenplan ligger en av hans absoluta favorittrafiklösningar. Förut kunde bilarna svänga ut och in här. Nu är cirka 20 meter av gatans mynning avstängd och ombyggd till ett litet torg med träd och bänkar.

Det som händer sedan är urban magi. Först etablerar sig kaffekedjan Bröd & Salt och ställer ut sina utemöbler. Sedan kommer Brillo Pizza. Nu är här folk hela tiden. De använder torget som mötesplats, lekplats, matplats, rastplats och viloplats. Effekten fortplantar sig upp för Norrtullsgatan då genomfartstrafiken är borta. Känslan blir bilfri även om här finns bilar.

Daniel Helldén säger sig inte längre möta något större motstånd från näringslivet i stan. Han har Moderaterna i Stadshuset med sig. Handelskammaren har svängt. Fastighetsägarna tjänar på bilfritt. Folk som går eller cyklar spenderar mer pengar. Företagen vill ha kontor nära restauranger och gångstråk. Restaurangerna på de bilfria så kallade pop-up-gatorna som Rörstrandsgatan och Swedenborgsgatan dubblar omsättningen.

Cyklister hamnar lätt i fokus för bilfrihetskampen men den handlar egentligen mer om de gående, hur gångstråk ska knytas samman till längre stigar och hur promenadstaden ska kunna ta över.

Denna stadsomvandling är påtaglig och tar nya steg varje dag i städer som Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Rotterdam, London, Paris, Milano och Stuttgart. Paris borgmästare har som mål att bilbefria hela innerstaden. London har halverat sin biltrafik sedan sekelskiftet. Oxford Street ska nu bli gågata. Till och med på den Nordamerikanska kontinenten vill städernas ledningar minska eller strypa bilens utrymme för att få plats med annat, bland annat för att fastighetsägarna upptäckt att de kan dubbla kontorshyran om hyresgästerna har gångavstånd till ett äkta stadsliv.

Om klimatomställningen är en utmaning för fordonsindustrin är den urbana bilfrihetskampen existentiell. Frågan går inte att lösa med eldrift eftersom elbilar tar lika mycket plats. Och självkörande bilar tar också plats. Samtidigt är bilen en nödvändig del av ett stadsliv. Hur ska man kunna använda bil i en stad som allt snabbare byggs för bilfrihet? Det vet ingen än. Men det man vet är att bilindustrin låg i tät dialog med den stadsplanering som skapade bilstaden. När städerna nu bygger promenadstaden är fordonsindustrin påfallande frånvarande. Det är som om den skäms. Helt andra varumärken dominerar den nya mobiliteten - Shimano, Ecoride, Voi, MTR, Iphone. VW är signifikant nog med på ett hörn i Stockholm Stads elektrifieringspakt för ny laddstruktur. Volvo Cars har ett blygsamt testprojekt i Göteborg, Green City Zone, för att minska antalet bilar. Men Volvo måste bli en mycket tydligare urban aktör och bli en del av visionen om bilfrihet för att övertyga. Det kanske låter paradoxalt men är en överlevnadsfråga.

Vi avslutar cykelturen på Gustav Adolfs torg mellan Arvfurstens palats och Operan. Här var nyss en rondell. Nu är det ett torg med träd och utomhuskonserter. Helldén visar planerna för fortsättningen. Biltrafiken utmed vattnet ska bort. Kungsträdgårdens park ska gå ner till Strömmen med uteserveringar utmed kajen. Det kommer att bli en av Europas vackraste platser med utsikt över det forsande vattnet, brovalven, slottet, gamla riksdagshuset och skärgårdstrafiken en bit bort. Att stänga av biltrafiken är bland det mest värdeskapande man kan göra.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?