Annons

Kampen mot covid-19 får inte bli teater

LEDARE. Munskyddet är en gest, men dess betydelse är begränsad. Ändå faller allt fler i Sverige för denna till synes enkla genväg till hälsa. Många kampanjar nu för mas, men det är ingen universallösning.

Foto:Keith Srakocic

På fredagen meddelade regeringen två saker. Serveringsställen ska undantas från ordningslagen och de kan därmed bjuda in artister om de i övrigt följer reglerna. Dessutom ska regeln om folksamlingar på över 50 personer modifieras. För att kultur- och idrottsevenemang ska kunna hållas framöver kan den övre gränsen för en grupp på 50 personer höjas om publiken sitter ned och har ett avstånd på minst två meter.

Det låter som ett rimligt förslag för att mjukstarta den lamslagna kultur/idrottssektorn. Även om två meter i praktiken innebär att minst tre platser mellan åskådarna ska vara tomma, vilket svider hos arrangörer som ska täcka sina kostnader. Det kan också bli svårt att hålla. På fotboll sitter ju publiken inte stilla. 

Dock saknas affärsperspektivet helt. Hur ska exempelvis konferensarrangörer förhålla sig till detta? De nya reglerna träder i kraft 1 oktober, i högsäsong, men ännu finns inga indikationer om tillåtet antal deltagare. 

Samtidigt lämnas rapporterna om trängseln på bussar, tåg och tunnelbana utan åtgärd. Detta trots att kommunala färdmedel i analyser pekas ut som några av de platser där det är störst risk att smittas. Här är det inte tal om två meters mellanrum. Det finns alltså en obalans när det gäller restriktionerna.

Samma sak gäller flygen. De få som går är ofta packade till sista plats. Som kompensation krävs munskydd, och det ska vara på hela resan. Men det riskerar att bli teater. Munskyddet är en gest, men dess betydelse är begränsad (utom i vården som har specialskydd och vet hur man använder dem).

Ändå faller allt fler i Sverige för denna till synes enkla genväg till hälsa, och många kampanjar för mask. Även medier. DN skriver på ledarplats (18/8) att ”Nu är det i stort sett bara Sverige, Belarus, Somalia och Jemen som inte ger rådet att använda munskydd. Varför?” Svaret är förstås att Folkhälsomyndigheten inte ställer upp på teatern. De har inte kontroll över kvaliteten på maskerna som säljs eller att de används rätt. Och enbart munskydd skyddar inte mot covid-19. De måste användas tillsammans med fysisk distansering och att tvätta händerna, vilket WHO-chefen har klargjort. 

Ett dåligt och fel använt munskydd riskerar helt enkelt att skapa en falsk trygghet och öka snarare än begränsa smitta. Det säkraste är att hålla sig till Folkhälsomyndighetens huvudbudskap. Stanna hemma om du är sjuk. Tvätta händerna. Håll avstånd. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TMRAnnons

TMR lyfter blicken mot full cirkularitet

Miljö- och hållbarhetsfrågor ligger idag långt uppe på dagordningen för de flesta ansvarstagande företag. Tekniker och möjligheter för att samla in och återvinna förpackningar blir allt fler. För att nå den långsiktiga visionen att kunna ta bort dem helt eller återanvända förpackningarna är resan lång och svår. Ett flertal mycket komplexa utmaningar behöver lösas innan vi har ett samhälle helt utan engångsförpackningar. 

Sedan 2005 har TMR försökt ligga i framkant vad gäller insamling och hantering av förpackningar. Då Peter Mellgren och Carl Lundqvist startade bolaget var producentansvaret och återvinning av förpackningar på många vis stelbent och oflexibel, och fokus låg ofta på andra saker. 

– Vi var övertygade om att det fanns ett bättre sätt att hantera dessa frågor på och det visade sig snabbt att vi hade rätt. 15 år senare har vi över 300 företagskunder – och ett stort nätverk av engagerade samarbetspartner över hela landet, såväl återvinningsföretag som kommuner– och omsätter idag drygt 100 miljoner, berättar Peter.

Design för återvinning och teknikutveckling

Tack vare det ökade intresset för hållbarhet har i princip alla TMR:s kunder blivit medvetna om vikten av återvinningsbarhet och materialval för förpackningar. Genom TMR:s koncept Design för återvinning får kunderna därför hjälp att utveckla förpackningar med återvinning i fokus redan under designfasen. 

– Med den traditionella återvinningstekniken är det många av dagens förpackningar, särskilt plast, som inte kan återvinnas. Det är alltså ett genomgripande arbete, där vi hjälper våra kunder att från grunden ta fram strategier och utveckla förpackningar så att de fungerar med befintliga återvinningslösningar. 

Fokus är att sluta cirkeln så att inga förpackningar behöver energiutvinnas och där är vi inte idag. Design för återvinning är därför väldigt viktigt, i synnerhet i fråga om plast som många gånger är det enda förpackningsalternativet. 

Trots att många företag gör väldigt stora ansträngningar för att se till att deras förpackningar kan återvinnas är det ändå inte möjligt att nå hela vägen bara genom att arbeta med design för återvinning. Till exempel måste man komma ihåg att vanligtvis uppstår minst 90 procent av en produkts klimatavtryck vid framställningen. 

– Att reducera eller ta fram nya förpackningar får inte ske genom att tumma på kvalitet eller hållbarhetstid för livsmedel. Vi måste i designarbetet acceptera att det ibland kan vara bättre för miljön att bibehålla en förpackning som skyddar effektivt men som inte går att återvinna med traditionell teknik. Mot den bakgrunden behöver vi för att nå målen ha två tankar i huvudet på samma gång. Vi måste samtidigt arbeta med teknikutveckling av återvinningsprocesser. Det är därför en väldigt viktigt del av TMR:s strategi. Vi anser att vi är långt framme; bland annat hoppas vi snart kunna lansera ny teknik som dramatiskt kan öka mängden förpackningar som kan materialåtervinnas. Det är väldigt spännande.

Pärleporten i sammanhanget är egentligen att få till återanvändbara förpackningar och retursystem, men ännu saknas de viktiga pusselbitar som krävs för att samhället ska kunna nå dit. Det gäller att höja blicken rejält; utvecklingen berör vårt sätt att leva, konsumtionsmönster, logistik och mycket mer. Det kan kännas övermäktigt men Peter betonar dock att man måste börja någonstans.

– Ingen har svaren men våra strategier måste kunna vara kompatibla med en sådan framtid. Ett litet steg mot detta är att bygga tjänster som bygger på individualiserad hantering av förpackningar. Det är möjligt redan med dagens teknik, och exempelvis vår hämttjänst, TMR Pick-up service, skulle kunna vara en sådan kanal som i framtiden kan hantera retursystem. 

Hämtar förpackningar från hushållen

Förpackningsdesign och återvinningsprocesser är väldigt viktiga.  Alla dessa ansträngningar blir dock meningslösa om vi som konsumenter inte källsorterar.

– Den stora utmaningen är att en stor del av alla förpackningar hamnar i restavfallet, vilket inte är nöjaktigt för vare sig för miljön, kunderna, samhället eller oss. 

För att mer ska kunna återvinnas krävs att det samlas in. I Sverige har vi därför bestämt att alla ska få sina förpackningar hämtade hemma. Återvinningsstationerna har därmed snart spelat ut sin roll.

– Vårt långsiktiga mål i detta är att få till en samordnad insamling med landets kommuner.  Många kommuner har i samarbete med oss valt att gå i bräschen och infört hämtning hemma redan. För andra kommuner blir det långa processer men det kommer. Ett av stegen mot målet med hämtning hemma som TMR tagit är vårt eget system där vi kan hämta direkt från hushållen. Senast har vi tecknat ett nationellt avtal med Bring för att sätta upp farten mot framtiden.

– Vi måste förändra synen på förpackningsmaterial; istället för att betraktas som avfall när de är använda borde det ses som en resurs, ett värdefullt material som inte bara borde slängas. Först då kan vi på allvar lyfta blicken mot full cirkularitet. Ett av målen för vårt arbete är en sådan attitydförändring, avslutar Peter.

OM TMR

Sedan 2005 har vi ansvarat för att våra kunder fullföljer allt som gäller deras producentansvar. Det innebär att vi varje dag arbetar för att samla in och återvinna så många förpackningar som möjligt i Sverige. Vi ser till att förpackningar hanteras på rätt sätt – och får nytt liv.

Läs mer om TMR 

 

Mer från TMR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TMR och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?