ANNONS:
Till Di.se

Johan Östberg: Vestberg ger bra reklam åt Sverige

För knappt två år sedan fick Hans Vestberg lämna vd-jobbet på Ericsson under oglamorösa former. Ordföranden Leif Johansson sa "givet nuvarande marknadsläge och det ökade tempot i genomförandet av bolagets strategi, har styrelsen beslutat att tiden är rätt för en ny ledare att driva nästa fas i Ericssons utveckling".

Ett knappt år senare rekryterades Vestberg till tjänsten som teknikchef för den amerikanska telekomjätten Verizon. Under fredagen tillkännagavs att han från 1 augusti kommer att bli vd. Det är en revansch som heter duga. Verizon har ett börsvärde på över 200 miljarder dollar (1750 miljarder kronor) – runt nio gånger så stort som Ericsson. 

Trots alla svenska globala företag har det funnits få svenska företagsledare som tar sig ända upp till toppen i utländska företag. Lars Olofsson var vd för franska livsmedelskedjan Carrefour och inom samma bransch var Mats Jansson ordförande för Ahold Delhaize fram till i våras. Michael Treschow var ordförande för Unilever och Carl-Henric Svanberg är ordförande för oljebolaget BP (fram till 1 augusti i år). Och i USA har Bo Andersson skördat framgångar inom GM-koncernen och både Inge Thulin (3M) och Jonas Prising (Manpower) är i dag vd:ar för tunga börsbolag. 

Inget av dem är dock i närheten av Verizons storlek. Det är naturligtvis omöjligt att jämföra olika chefsroller med varandra, men att säga att utnämningen av Hans Vestberg är den tyngsta operativa post inom näringslivet en svensk någonsin har nått är ingen överdrift. 

För det svenska näringslivet är utnämningen en fjäder i hatten som kanske även kan komma att öppna dörrar för andra företagsledare – något som vore välkommet och som i slutänden också kan leda till fler internationella affärer för svenska bolag.

Även för landet Sverige är det positivt. Att enskilda personer kan fungera som viktiga varumärkesbyggare har musik-, film- och spelindustrin redan visat. Om Sverigebilden utomlands breddas till att även inkludera näringslivspersoner kan svenska företag gynnas i den knivskarpa internationella konkurrensen om talanger.

Det är en imponerande resa Hans Vestberg har gjort. Om två veckor fyller han 53 år och snart är han vd för ett bolag som Forbes nyligen rankade som det 18:e största börsbolaget i världen (före giganter som Microsoft och Googles ägarbolag Alphabet). I ljuset av det kan allt som hände i Ericsson tyckas svårbegripligt. Men det behöver inte Hans Vestberg bry sig om.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies