1515

Januaripartierna bör ta V-hotet på stort allvar

Vänsterledaren Nooshi Dadgostar ställer ultimatum om hyreslagstiftningen. Regeringen och stödpartierna bör ta detta på allvar. Inte för att Vänsterpartiet har rätt i sakfrågan, utan för att detta problem har uppstått av ett enda skäl, att regeringen har tillträtt utan att ha stöd av en majoritet i riksdagen.

Nooshi Dadgostar på tisdagsförmiddagen.
Nooshi Dadgostar på tisdagsförmiddagen.Foto:Henrik Montgomery

Vänsterpartiet vill ha besked senast torsdag klockan 10 om att regeringen antingen direkt skrotar utredningsförslaget om marknadshyror i nyproduktion eller börjar förhandla med Hyresgästföreningen. Om inget av det sker ”saknar Vänsterpartiet förtroende för statsministern”.

Kanske kommer regeringen och Vänsterpartiet kommer att lösa krisen. Politik är det möjligas konst, och att lösa till synes omöjliga förhandlingssituationer är Stefan Löfvens bästa gren.

Hur V skulle kunna gå vidare med ett misstroende är inte givet eftersom partiets riksdagsmandat inte räcker för att väcka frågan om misstroende. M och KD har sagt att de inte står till tjänst med själva intierandet av misstroende eftersom de inte är motståndare till hyresförslaget. Sverigedemokraterna är däremot motståndare till marknadshyror, och Nooshi Dadgostar sa inte nej på tisdagens presskonferens till att ta hjälp av SD.

Trots att M och KD inte tänker göra gemensam sak med V i själva begäran om misstroendeomröstning är hotet verkligt för Löfvenregeringen. Skulle begäran lämnas in kommer M och KD att rösta mot Löfven i själva misstroendeomröstningen. Det finns inget annat alternativ, givetvis måste det parti som röstade nej till Löfven vid statsministeromröstningen göra detsamma vid varje senare tillfälle där statsministerns förtroende prövas. 

Varje gång som ett misstroende mot statsministern i riksdagen har väckts har denna princip följts. Det som blir skillnaden denna gång är att Vänsterpartiet har hotat att ändra sig och rösta emot Löfven. Om det alltså blir en misstroendeomröstning för att V är missnöjt kommer regeringen att falla.

Januaripartierna tillträdde med anspråk på att utgöra en relativ majoritet, alltså att ingen annan majoritet skulle vända sig mot regeringen. Frågor om detta verkligen kunde stämma viftades bort. Man ville inte låtsas om att regeringen sitter på Vänsterpartiets nåder.

Hela mandatperioden har regeringen fått uppleva konsekvenserna av att den saknar majoritet och fått riksdagen emot sig åtskilliga gånger. Och nu kan det ske igen.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?