Annons

Januariavtal låser S i migrationen

LEDARE. Migrationsfrågan är utmanande för alla partier. Men mest förödande har den blivit för S. 

Foto:Tove Eriksson/TT

De senaste tio åren har Sverige beviljat 1,3 miljoner uppehållstillstånd, varav asyl- och anhöriginvandring tillsammans utgör drygt hälften. Arbetsskäl står för en fjärdedel och resten är EU-inflyttning och studenter. (Andelarna varierar dock mellan åren.) Det har påverkat svenskarnas syn på migration och i dag vill 53 procent enligt SOM-institutet ha färre immigranter.

För att detronisera frågan och skapa en brett politiskt förankrad lösning tillsatte regeringen i somras en parlamentarisk migrationskommitté. Den ska bland annat föreslå om skyddsbehövande ska beviljas tidsbegränsade eller permanenta uppehållstillstånd som huvudregel. Om ett försörjningskrav ska gälla vid anhöriginvandring, och hur det då bör utformas. 

Frågan om hur man begränsar inflödet av människor angrips alltså indirekt. När åsikterna går isär är den mest framkomliga vägen att se till att minska söktrycket genom ändrade regler. Exempelvis finns en majoritet för att uppehållstillstånden som regel ska vara tillfälliga. 

Men när migrationskommittén möttes på onsdagen stod ett förslag om volymmål för migrationen på agendan. SD och M är de enda som oreserverat står bakom ett volymmål. KD, C och L är tveksamma. V, S och MP är emot. Många värjer sig inför ett ”siffersatt” mål. De bör inte fastna i begreppet. Ett siffersatt volymspann kan användas som indikation för hur stor migration Sverige klarar. På något sätt måste politikerna ta kontroll över hur många flyktingar som kommer hit om de ska kunna integreras. Det borde man kunna vara överens om eftersom det är en förutsättning för att hålla välfärdslöftet till medborgarna.

Det är också det budskap som S-ledaren Stefan Löfven skickat den senaste tiden. I en intervju om migrationen i DN 17 januari säger att: ”Vi tar in till landet så många som vi kan integrera, det är helt avgörande” och ”Vi ska hålla ner antalet människor som kommer” skickar det en tydlig signal. Men januariavtalet finns med även här. Som en del av det tillsatte regeringen i oktober en utredning om medborgarskapsprov, en av L:s hjärtefrågor. Det är dock en starkt splittrande fråga, som riskerar att ytterligare försvåra en överenskommelse i migrationskommittén.

Migrationsfrågan är utmanande för alla partier. Men mest förödande har den blivit för S. Partiet skulle sannolikt kunna hitta en riksdagsmajoritet för en migrationsöverenskommelse, men det skulle spräcka regeringen eftersom motståndarna är de andra januaripartierna. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera