1515
Annons

Iran har en plan, det behöver även Trump

LEDARE. I takt med att den ekonomiska pressen på Iran ökat har regimen blivit allt mer aggressiv.

Foto:Vahid Salemi

USA och Iran har haft en skakig relation och saknat diplomatiska förbindelser ända sedan den islamiska revolutionen 1979, då den USA-stödda shahen störtades och Ruholla Khomeini tog makten. 

Det har funnits ett grundmurat misstroende mellan länderna i 40 år. Trump och hans rådgivare litar inte på Iran, i maj 2018 lämnade han därför, som han lovat, det kärnvapenavtal som företrädaren Barack Obama tecknade 2015. USA belade samtidigt Iran med hårda ekonomiska sanktioner. Amerikanska bolag får inte handla med dem, i praktiken inte heller andra länder eftersom de inte får använda dollarn i handel med Iran. Även Irans centralbank är belagd med sanktioner, vilket inget annat land drabbats av förut. 

När pressen ökat har Iran blivit alltmer aggressivt. De har det senaste året via milisgrupper saboterat och beslagtagit fartyg i Persiska viken, och beskjutit amerikanska mål i Irak. Donald Trump har sin vana trogen varit aggressiv på Twitter ”om vi går till krig mot Iran kommer vi utplåna dem”, men annars förhållit sig relativt passiv. Exempelvis agerade han inte när två av saudiska Aramcos oljeanläggningar attackerades i september.

Men när en amerikansk militärbas i Kirkuk nyligen attackerades och en civilanställd dödades slog USA tillbaka med flyganfall mot den iran-trogna shiamilis som ansågs skyldig. Milisgrupper svarade då med att attackera och belägra USA:s ambassad i Bagdad. Det påminde kanske lite för mycket om studentockupationen av den amerikanska ambassaden i Teheran 1979 då 66 personer togs som gisslan och 53 blev kvar i 444 dagar.

En attack mot ambassaden är att likställa med en attack på amerikansk mark. Så USA skickade på torsdagsnatten en drönarattack mot Bagdads flygplats, och dödade en av Irans viktigaste militära ledare, general Qassem Soleimani. Därmed har konflikten trappats upp. Hittills har en stor del av striderna utkämpats på irakisk mark. Frågan är om de blir kvar där.

Donald Trump har varit tydlig med att han vill minska USA:s militära närvaro i världen. Förra året drog han tillbaka styrkorna i Syrien. Och när Aramcos oljeanläggningar attackerades agerade inte Trump, trots att Saudi är en viktig allierad i regionen. Passiviteten har öppnat för Ryssland att flytta fram positionerna. Putin har samtidigt stärkt sina internationella allianser. I slutet av året genomförde Ryssland, Iran och Kina en stor militärövning tillsammans i Omanbukten. Motiven är lite olika men deras intressen sammanföll.

Ryssland vill etablera sig som nyckelspelare i Mellanöstern i det vakuum som USA har lämnat efter sig. Kina vill stärka sin position som stormakt till havs, dessutom är de beroende av iransk olja. Iran vill visa att de är en regional aktör att räkna med, och att de inte låter sig isoleras. Det sista är ett centralt budskap till USA.

Iran är hårt pressat ekonomiskt, förra året minskade oljeintäkterna med 70 procent. Som vanligt hänger ekonomi och politik ihop. För det var den ekonomiska situationen, bland annat höjda bensinpriser, som utlöste demonstrationerna förra året. Protesterna har slagits ned med våld. Enligt Amnesty har runt 300 personer dött, men uppgifterna är osäkra.

Iran är alltså hårt trängt, men har en plan, ett syfte. CNN skriver i en analys (3/1) att det skiljer dem från USA. Iran hade en plan för ökat inflytande i Irak, vilket de har skaffat sig med hjälp av lokala shia-anhängare. De har en plan för Syrien, där de samarbetar med Ryssland som i praktiken säkrat president Bashar al-Assads seger. Genom ombud har de även visst politiskt och militärt inflytande i Jemen och Libanon. 

Amerikanska familjer är trötta på att skicka ut sina unga män i avlägsna krig som aldrig tar slut. Det är inte så konstigt om USA väljer att trappa ned sitt internationella engagemang. Men när en stormakt lämnar ett vakuum kommer det att fyllas av andra.

Den eskalerade konflikten i Mellanöstern togs initialt emot med behärskning på finansmarknaderna. Eftersom Trump lever på ekonomin, och har ett val att vinna i år vill han sannolikt inte distraheras av ett krig med oviss utgång. Men Pentagon och Washington är fullt av hökar som kan bli svåra att hålla tillbaka.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?