1515
Annons

Ingen kör om Tesla genom att ta genvägar

LEDARE. I elfordonens värld handlar allt om batterier. Egen tillverkning ser ut att bli nödvändigt för den som vill kunna garantera sin produktion.

Foto:Newscom

I måndags fick ordföranden och grundaren av amerikanska elfordonsbolaget Nikola sparken. Förtroendet för Trevor Milton var kört i botten efter att analysföretaget Hindenburg Research visat att ledningen mörkat för investerarna. I en filmsnutt där det Nasdaq-noterade bolagets ellastbilsprototyp verkar köra i god hastighet, rullar den i själva verket nedför en backe. Nikola anklagas också för att ha gett intrycket att de själva utvecklat batterier, vilket de inte gjort. Frågan är om bolaget är redo att hålla löftet att ha produktionen i gång nästa år.

På tisdagen höll Tesla en presentation för att uppdatera marknaden om utvecklingen. Aktien föll något efteråt, men den ligger fortfarande dubbelt så högt som i början av juli. Elon Musk talade om att de jobbar med att skala upp till massproduktion, för att få ned kostnaderna och därmed bilpriserna. Bland annat ska Tesla härma pappers- och flaskfabrikers produktionslinjer. 

Kanske ännu viktigare var beskedet att bolaget ökar kontrollen över batteriproduktionen och på så sätt beräknar halvera batterikostnaden inom tre år. De ska köpa litiumtillgångar som ännu inte är utvunna, och processa råvaran själva. 

Tesla kommer fortfarande samarbeta med Panasonic. Men de behöver ha egen tillverkning för att sänka kostnaderna och minska risken att drabbas av batteribrist, vilket är ett överhängande problem för många traditionella bilproducenter som kommit ur startgroparna sent. Det insåg exempelvis Volkswagen, som nu därför bygger egna batterifabriker i Tyskland med svenska Northvolt.

Det mesta kretsar kring batterierna när man talar om elfordon. De ska vara lätta, säkra (inte börja brinna), klara många laddningar, ha hög lagringskapacitet, och utvinnas på ett hållbart sätt.

Utveckling kräver pengar, men också tid. För ett elfordon är ett helt annat fordon, med andra utmaningar och egenskaper, än de diesel- och bensindrivna bilarna. Tesla grundades 2003. Nikola startades 2014. På sikt kan förstås både helt nya aktörer som Nikola, och traditionella bilproducenter, lämna Tesla bakom sig. Men inte genom att ta genvägar och lura investerarna. Och inte genom att försöka förminska marknadsledaren, som Polestars produktchef Beatrice Simonsson, när hon i Di (21/9) säger att deras bil ska vara ”en riktig bil”, ”inte en telefon med fyra hjul”. 


Innehåll från Sluta GrävAnnons

Så driver markskruven från Sluta Gräv på hållbarhetsarbetet inom bygg- och energisektorn

Markskruvar kan ofta ersätta betongplintar och betongfundament inom byggsektorn. Resultatet är kraftigt minskade utsläpp av koldioxid genom en byggnads livscykel.

– Det här är en teknik som är disruptiv och som helt kommer att förändra synen på hur vi bygger hus och andra konstruktioner, säger Richard Alm, vd på företaget Sluta Gräv.

Solcellsparker har nu börjat uppföras med markskruv som fundament för att ytterligare öka hållbarheten i projektet.

Cirka 40 procent av världens koldioxidutsläpp kommer från byggnader, varav 80 procent kommer från själva byggtillfället. Behovet av ett markfundament som bidrar till minskad klimatpåverkan vid byggnation av exempelvis bullerplank, solcellsanläggningar på mark, Attefallshus och trädäck är därför stort.

Företaget Sluta Gräv har utvecklat en teknik där stora skruvar kan ersätta betongplintarna till en grund, genom att skruvas ner på tillräckligt stort djup. Ovanpå skruvarna byggs konstruktionen.

Förutom att hållfastheten och stabiliteten blir större, krävs betydligt mindre naturresurser och energi, samtidigt som det går mycket fortare och allt detta till ett betydligt lägre pris.

– Det här är ett teknikskifte. Vi brukar jämföra med hur man tidigare spikade gipsskivor och altantrall men nu istället skruvar dessa. Man har grävt plintar sedan stenåldern och nu finns en ny teknik som är bättre och billigare, säger Richard Alm.

En markskruv sänker koldioxidutsläppen med 60 procent i jämförelse med en betongplint.

Skruven från Sluta Gräv är gjord av stål

Själva skruven är tillverkad av vanligt, galvaniserat stål och finns i olika modeller beroende på vad de skall användas till samt vilka jordförhållanden som råder.

Skruven kan återanvändas flera gånger, till exempel när man river ett hus. Den dag skruven blir för sliten kan metallen återvinnas.

– Det är ett enormt steg jämfört med betongplintar. Cement återanvänds inte. Varje gång man ska bygga nytt på betongplintar, måste man ta till nya resurser från ett kalkbrott till cementen för att skapa betongen. Då är det mycket mer hållbart att använda våra markskruvar, säger han.

Utbyggnaden av förnyelsebara energikällor i Sverige går nu snabbt, bland annat i form av solcellsparker som uppförs på stora landarealer.

– Vi jobbar väldigt mycket med solcellsparker genom flera av de största svenska solcellsföretagen. För detta ändamål är markskruven idealisk då den bidrar till ökad hållbarhet och minskade utsläpp och minskad resursallokering för hela projektet, säger Richard Alm.

Om 10–15 år spår Sluta Gräv att markskruven är en ursprungsprodukt. Den

har en tydlig hållbar miljöprofil, hög skalbarhet och möter byggmarknadens, och privatpersonens, högt ställda krav på en produkt som bidrar till ökad produktivitet, är kostnadseffektiv och hållbar.

Elisabeth Lodin är PR & Kommunikationsansvarig på Sluta Gräv.

– Vi ser en byggbransch som är inne i ett stort paradigmskifte där byggföretag, om de inte har en miljöklassificerad produkt, blir bortsållade på en gång i en upphandling. Därför är det viktigt att alla aktörer tar ansvar och ställer om till ett mer hållbart och miljömässigt byggande. Vår markskruv är en del av det, avslutar hon.

Om Sluta Gräv
Sluta Gräv är Sveriges största leverantör av kostnadseffektiv markförankring via markskruvar. Sluta Grävs egenutvecklade markskruv är en modern och kostnadseffektiv markförankring som snabbt och hållbart skapar ett stabilt markfundament för stora och små byggprojekt.

Företaget är baserat i Helsingborg, och har 130 partners som är auktoriserade montörer av Sluta Grävs markskruv.

Läs mer på www.slutagrav.se

Mer från Sluta Gräv

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sluta Gräv och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?