Annons

Ingen kör om Tesla genom att ta genvägar

LEDARE. I elfordonens värld handlar allt om batterier. Egen tillverkning ser ut att bli nödvändigt för den som vill kunna garantera sin produktion.

Foto:Newscom

I måndags fick ordföranden och grundaren av amerikanska elfordonsbolaget Nikola sparken. Förtroendet för Trevor Milton var kört i botten efter att analysföretaget Hindenburg Research visat att ledningen mörkat för investerarna. I en filmsnutt där det Nasdaq-noterade bolagets ellastbilsprototyp verkar köra i god hastighet, rullar den i själva verket nedför en backe. Nikola anklagas också för att ha gett intrycket att de själva utvecklat batterier, vilket de inte gjort. Frågan är om bolaget är redo att hålla löftet att ha produktionen i gång nästa år.

På tisdagen höll Tesla en presentation för att uppdatera marknaden om utvecklingen. Aktien föll något efteråt, men den ligger fortfarande dubbelt så högt som i början av juli. Elon Musk talade om att de jobbar med att skala upp till massproduktion, för att få ned kostnaderna och därmed bilpriserna. Bland annat ska Tesla härma pappers- och flaskfabrikers produktionslinjer. 

Kanske ännu viktigare var beskedet att bolaget ökar kontrollen över batteriproduktionen och på så sätt beräknar halvera batterikostnaden inom tre år. De ska köpa litiumtillgångar som ännu inte är utvunna, och processa råvaran själva. 

Tesla kommer fortfarande samarbeta med Panasonic. Men de behöver ha egen tillverkning för att sänka kostnaderna och minska risken att drabbas av batteribrist, vilket är ett överhängande problem för många traditionella bilproducenter som kommit ur startgroparna sent. Det insåg exempelvis Volkswagen, som nu därför bygger egna batterifabriker i Tyskland med svenska Northvolt.

Det mesta kretsar kring batterierna när man talar om elfordon. De ska vara lätta, säkra (inte börja brinna), klara många laddningar, ha hög lagringskapacitet, och utvinnas på ett hållbart sätt.

Utveckling kräver pengar, men också tid. För ett elfordon är ett helt annat fordon, med andra utmaningar och egenskaper, än de diesel- och bensindrivna bilarna. Tesla grundades 2003. Nikola startades 2014. På sikt kan förstås både helt nya aktörer som Nikola, och traditionella bilproducenter, lämna Tesla bakom sig. Men inte genom att ta genvägar och lura investerarna. Och inte genom att försöka förminska marknadsledaren, som Polestars produktchef Beatrice Simonsson, när hon i Di (21/9) säger att deras bil ska vara ”en riktig bil”, ”inte en telefon med fyra hjul”. 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Så kan chefen slippa IT-bördan

IT-ansvaret blir ofta ett ”grupparbete” där allt från vd:n till vanliga anställda tar olika delar, visar en ny undersökning. Att outsourca IT har flera fördelar: Minskade IT-kostnader, ökad säkerhet och nöjdare medarbetare.
IT-ansvaret blir ofta ett ”grupparbete” där allt från vd:n till vanliga anställda tar olika delar, visar en ny undersökning. Att outsourca IT har flera fördelar: Minskade IT-kostnader, ökad säkerhet och nöjdare medarbetare.

Är du vd och trött på IT-frågor som ständigt landar på ditt bord?

Allt fler företag löser problemet med att outsourca sin IT.

– Att frigöra tid och minska IT-kostnaderna är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Att outsourca IT är en växande trend – särskilt bland små och mellanstora svenska företag. Det visar en ny uppföljande undersökning till den årliga rapporten ”Telias digitala index”. Andelen företag med 10-49 anställda som lägger ut IT-ansvaret har ökat från 29 till 33 procent bara det senaste året.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia:

– Tekniken blir allt mer komplex, kraven på IT-säkerhet ökar och det är svårt att hänga med – inte minst för mindre företag. Hos dessa företag brukar det dessutom finnas en eller flera ofrivilligt IT-ansvariga som samtidigt har andra arbetsuppgifter. Och många teknikfrågor tenderar att hamna på chefens bord.

IT-ansvaret – ett grupparbete

Undersökningen visar att IT-ansvaret ofta blir ett otydligt ”grupparbete” där såväl IT-chef och verksamhetschef som vd och vanliga medarbetare tar ansvar för olika delar.

– Genom att outsourca sin IT kan mindre företag få tillgång till samma kompetens och säkerhet som ett stort IT-bolag. Dessutom brukar man få nöjdare medarbetare som får fokusera på kärnverksamheten, säger Daniel Stark.

”Inte funnits för mindre företag”

För att möta det växande behovet av outsourcing erbjuder Telia ”IT-avdelning som tjänst” som vänder sig till företag från 10 anställda.

Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning, med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten.

– Den här typen av tjänst har länge funnits för stora bolag, men har tidigare inte varit tillgänglig för mindre företag, säger Daniel Stark.

Företaget kan samla både sina IT- och kommunikationstjänster i Telias unika erbjudande.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom. Idag finns stora möjligheter att förenkla genom att samla alla teknikfrågor.

Minskade kostnader och mer tid

Vilka vinster kan då ett företag göra på att outsourca sin IT?

I undersökningen svarar företagen att de två viktigaste är att minska de totala IT-kostnaderna och att frigöra tid för medarbetarna.

– Att outsourca IT är i regel kostnadseffektivt i och med att företaget bara debiteras för de funktioner de behöver och faktiskt använder. Interna IT-kostnader kan dra iväg, och uppstår problem slukar det dessutom förlorad arbetstid, säger Daniel Stark och pekar på tre andra fördelar:

1 Ökad konkurrenskraft

”Ni kan fokusera helt på er affärsidé. Samtidigt får ni en IT-miljö som uppdateras och utvecklas av tekniker med spetskompetens.”

2 Kunskap och service

”Oavsett IT-problem – ni har alltid en support att kontakta som är experter på er IT-miljö och kan lösa problemen direkt.”

3 Ökad säkerhet

”Verksamheten blir mer sårbar om IT-frågorna hänger på interna medarbetare.

När ni outsourcar er IT tar leverantören ansvar för säkerheten och jobbar proaktivt för att undanröja alla teknikrelaterade risker.” 

Så kommer ni igång

Telias ”IT-avdelning som tjänst” inleds med en grundlig analys av företagets IT-miljö. Därefter tar ett expertteam ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

– Supporten och säkerheten är centrala delar. Man kan kontakta oss och få återkoppling direkt. De allra flesta frågor åtgärdar vi utan att besöka företaget, säger Daniel Boström, IT-konsult på IT-avdelning som tjänst.

Kontrollerar säkerheten löpande

Vad gäller säkerheten jobbar teamet proaktivt genom löpande kontroller.

– Eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör vi en noggrann undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är säker och uppdaterad.

Telia erbjuder också utbildning – det kan handla om smartare arbetssätt eller om att agera IT-säkert vid distansjobb.

Daniel Boström lyfter fram den personliga kontakten:

– Du kommer inte till en tekniker-vem-som-helst, utan till ett tight team som kan er IT-miljö utan och innan. Varje företag ska känna att vi är deras IT-avdelning.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support och konsultation med syftet att frigöra tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?