1515
Annons

Industripolitiken inte bättre med Thorwaldsson

Utnämningen av Karl-Petter Thorwaldsson till näringsminister är intressant.

Karl-Petter Thorwaldsson efter utnämningen till näringsminister.
Karl-Petter Thorwaldsson efter utnämningen till näringsminister.

Han har den senaste tiden varit senior rådgivare hos börsnoterade SSAB. Inte bara detta engagemang, utan också det man kunnat se från hans tid som åtta år som LO-bas, borgar för att han begriper industrins villkor.

Detta behövs i den fortsatta processen med att säkerställa en svensk cementtillverkning. Likaså för tillståndsfrågorna för gruvbrytning i norr.

Men den akuta frågan för näringslivet är elbristen och de höga energipriserna. I kommentarerna från Löfvenregeringen har det låtit som om Sverige är offer för omständigheter bortom politikens kontroll. 

Så är det givetvis inte. Situationen har förvärrats av den kärnkraftsstängning i Ringhals som har uppmuntrats av S-MP-regeringen. Även den bristande överföringskapaciteten är ett stort problem, om än inte lika omstritt som kärnkraften.

Men energifrågorna får Karl-Petter Thorwaldsson som näringsminister inte sköta. De ligger hos nykomlingen Khashayar Farmanbar.

Kärnkraftens framtidsförutsättningar hanteras dock inte heller hos Khashayar Farmanbar, utan hos Annika Strandhäll. I hennes uppdrag som miljö- och klimatminister ingår att fatta beslut om slutförvar av kärnavfall. Det är en fråga som är utredd och färdigberedd ur alla aspekter sedan åratal, och de nödvändiga lokala besluten för anläggningen i Östhammars kommun är tagna.

Att dröja ytterligare med detta beslut är inte bara skadligt för Sverige som tungt kärnkraftsland, utan skulle också visa att kärnkraftsmotståndet inte alls bara låg hos den tidigare koalitionspartnern Miljöpartiet, utan i lika hög utsträckning också hos Socialdemokraterna. Det kom en förvarning redan under S-kongressen, då Magdalena Andersson i sitt stora tal sa nej till kärnkraft.

Näringsministerposten handlar inte om skatter, inte om energi, inte om arbetsmarknadsregler, inte om miljöregler, inte ens om företagandets regelverk. Dessa frågor som är avgörande för industri och entreprenörskap ligger i tur och ordning hos finansminister Mikael Damberg, energiminister Khashayar Farmanbar, arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, miljöminister Annika Strandhäll respektive justitieminister Morgan Johansson.

Utnämningen av Karl-Petter Thorwaldsson som näringsminister räcker sannerligen inte som indikation på att en bättre industripolitik kommer att bedrivas.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?