Hon vill leda land för hoppfulla

Efter att ha lanserat en kommission för elektrifiering av tung lastbilstrafik begick Nyamko Sabuni premiär som talare i Almedalen.

Foto:Jesper Frisk

Det var en ny ton. Visserligen tornar mörka moln upp sig. Kina växer i makt och global ambition. Det ryska ledarskapet hånar demokratiernas svaghet. Svenska förorter halkar efter och unga dör i knarkkrig.

Men enligt den nya partiledaren för Liberalerna är ödestimmen inte slagen. Det är inte 1930-tal. Tyskland hotar inte med blixtanfall mot Polen. Fascismen står inte inför ett massivt maktövertagande i Europa. KD-ledarens lunch i Stockholm är inte Weimarrepublikens fall. Metafysiken är borta.

I stället finns anledning att känna hopp. De tekniska framstegen är svindlande snabba. Ekonomin växer i hela världen. Krigen under 2010-talet är färre jämfört med varje decennium under hela 1900-talet. Demokratin är stark.

Vi har inte råd med uppgivenhet, manade hon, och drog exempel från sin egen resa in i det svenska samhället.

Socialliberalismens viktigaste uppgift är integrationen. Det måste löna sig att arbeta. Samhället ska fostra en anda av ett gemensamt kitt. Hederskulturen och extremism ska bekämpas och övervinnas. Hon gav en eloge till Magnus Ranstorp som stod pall i det förvirrade och förvridna svenska debattklimat om islamistisk extremism som rådde för tio år sedan. Men folk ändrar på sig. Det går att påverka. Samtalet är i dag öppnare och mer klarsynt. Den politiska handlingsfriheten är stor. Dagens moderatledare har ingen beröringsskräck. Vänsterledaren talar om friheten för flickor i förort. Efter tio förlorade år, och många fler döda, förskjuts plötsligt kontinentalplattorna.

Hopp är också teknikoptimism. Branschkunniga har pekat ut tung fordonstrafik som den stora utmaningen för att få ner koldioxidutsläppen. Den massiva elektrifieringen i industrin och av personbilsparken kommer marknadskrafterna att sköta på egen hand. När Volkswagen lanserar sin riktiga elbil och den kostar lika mycket och går lika långt som en vanlig Golf är valet självklart så länge finansministern inte beskattar sönder marknaden.

Med lastbilar är det annorlunda. Tesla har försökt med ren batteridrift och säger sig ha lyckats med sin Semi men osäkerheten är stor och marknadsgenomslaget svagt. Scania och Volvo fortsätter att utveckla sina dieselmotorer, går möjligen över till gas, hoppas på biobränsle, men sitter fortfarande fast i den gamla förbränningstekniken. Trots den snabba batteriutvecklingen är det svårt att se och tro att batterier kan driva en långtradare från Göteborgs hamn till Stockholm. Det måste till en lösning med fler aktörer. Hur ska man elektrifiera E4:an och E20?

En elektrifieringskommission, som L vill ska hantera frågan, är också ett nytt sätt att värna kärnkraften. Energikommissionen undanröjde det omedelbara hotet men den var defensiv till sin karaktär och lyckades inte hantera alla frågor som nu blir alltmer brännande.

Klimatångest, sa hon, är bara bra om den leder till handling och åtgärder. Men skambeläggningen av enskilda, som präglar så stora delar av klimatdebatten, är kontraproduktiv. Hon bekände sin tro på forskning och bildning, förnuft och upplysning.

Var hon hör hemma är tydligt. Detta är en borgerlig partiledare som valde att ägna sin Almedalsdag åt att formulera ett borgerligt klimatalternativ till den rödgröna skamvänstern. Teknik, marknad, företag och stat kan göra mycket stor skillnad. Civilisatoriskt självhat leder ingenstans. Hon har mycket mer gemensamt med framgångsrika liberala partier som Venstre i Danmark och Folkpartiet i Holland än med de diffusa och teknikfientliga gröna i Tyskland, hyllade av regeringsunderlägget Dagens Nyheter.

Hon är ingen vilsen orienterare i mittens rike. Hon tillhör en rationell och förnuftstroende liberal tradition som går som ett källflöde i nordeuropeisk politik och som gjort sina samhällen framgångsrika, tekniskt kvalificerade, fria, öppna och nyfikna på sin värld och framtid.

Nyamko Sabuni är den första partiledaren med färsk och gedigen erfarenhet från näringslivet. Efter ministertiden arbetade hon sex år som hållbarhetsdirektör på teknikkonsultbolaget ÅF. Också det innebär en ny ton. Hon vet hur bolagen tänker och att varje större förändring i svenskt samhälle förutsätter företag. Näringslivet har fått en toppolitiker.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?