ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hon vill leda land för hoppfulla

  • Foto: Jesper Frisk

Efter att ha lanserat en kommission för elektrifiering av tung lastbilstrafik begick Nyamko Sabuni premiär som talare i Almedalen.

Det var en ny ton. Visserligen tornar mörka moln upp sig. Kina växer i makt och global ambition. Det ryska ledarskapet hånar demokratiernas svaghet. Svenska förorter halkar efter och unga dör i knarkkrig.

Men enligt den nya partiledaren för Liberalerna är ödestimmen inte slagen. Det är inte 1930-tal. Tyskland hotar inte med blixtanfall mot Polen. Fascismen står inte inför ett massivt maktövertagande i Europa. KD-ledarens lunch i Stockholm är inte Weimarrepublikens fall. Metafysiken är borta.

I stället finns anledning att känna hopp. De tekniska framstegen är svindlande snabba. Ekonomin växer i hela världen. Krigen under 2010-talet är färre jämfört med varje decennium under hela 1900-talet. Demokratin är stark.

Vi har inte råd med uppgivenhet, manade hon, och drog exempel från sin egen resa in i det svenska samhället.

Socialliberalismens viktigaste uppgift är integrationen. Det måste löna sig att arbeta. Samhället ska fostra en anda av ett gemensamt kitt. Hederskulturen och extremism ska bekämpas och övervinnas. Hon gav en eloge till Magnus Ranstorp som stod pall i det förvirrade och förvridna svenska debattklimat om islamistisk extremism som rådde för tio år sedan. Men folk ändrar på sig. Det går att påverka. Samtalet är i dag öppnare och mer klarsynt. Den politiska handlingsfriheten är stor. Dagens moderatledare har ingen beröringsskräck. Vänsterledaren talar om friheten för flickor i förort. Efter tio förlorade år, och många fler döda, förskjuts plötsligt kontinentalplattorna.

Hopp är också teknikoptimism. Branschkunniga har pekat ut tung fordonstrafik som den stora utmaningen för att få ner koldioxidutsläppen. Den massiva elektrifieringen i industrin och av personbilsparken kommer marknadskrafterna att sköta på egen hand. När Volkswagen lanserar sin riktiga elbil och den kostar lika mycket och går lika långt som en vanlig Golf är valet självklart så länge finansministern inte beskattar sönder marknaden.

Med lastbilar är det annorlunda. Tesla har försökt med ren batteridrift och säger sig ha lyckats med sin Semi men osäkerheten är stor och marknadsgenomslaget svagt. Scania och Volvo fortsätter att utveckla sina dieselmotorer, går möjligen över till gas, hoppas på biobränsle, men sitter fortfarande fast i den gamla förbränningstekniken. Trots den snabba batteriutvecklingen är det svårt att se och tro att batterier kan driva en långtradare från Göteborgs hamn till Stockholm. Det måste till en lösning med fler aktörer. Hur ska man elektrifiera E4:an och E20?

En elektrifieringskommission, som L vill ska hantera frågan, är också ett nytt sätt att värna kärnkraften. Energikommissionen undanröjde det omedelbara hotet men den var defensiv till sin karaktär och lyckades inte hantera alla frågor som nu blir alltmer brännande.

Klimatångest, sa hon, är bara bra om den leder till handling och åtgärder. Men skambeläggningen av enskilda, som präglar så stora delar av klimatdebatten, är kontraproduktiv. Hon bekände sin tro på forskning och bildning, förnuft och upplysning.

Var hon hör hemma är tydligt. Detta är en borgerlig partiledare som valde att ägna sin Almedalsdag åt att formulera ett borgerligt klimatalternativ till den rödgröna skamvänstern. Teknik, marknad, företag och stat kan göra mycket stor skillnad. Civilisatoriskt självhat leder ingenstans. Hon har mycket mer gemensamt med framgångsrika liberala partier som Venstre i Danmark och Folkpartiet i Holland än med de diffusa och teknikfientliga gröna i Tyskland, hyllade av regeringsunderlägget Dagens Nyheter.

Hon är ingen vilsen orienterare i mittens rike. Hon tillhör en rationell och förnuftstroende liberal tradition som går som ett källflöde i nordeuropeisk politik och som gjort sina samhällen framgångsrika, tekniskt kvalificerade, fria, öppna och nyfikna på sin värld och framtid.

Nyamko Sabuni är den första partiledaren med färsk och gedigen erfarenhet från näringslivet. Efter ministertiden arbetade hon sex år som hållbarhetsdirektör på teknikkonsultbolaget ÅF. Också det innebär en ny ton. Hon vet hur bolagen tänker och att varje större förändring i svenskt samhälle förutsätter företag. Näringslivet har fått en toppolitiker.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer