Annons

Höjda miljöskatter räddar inte miljön

LEDARE. I vårbudgeten på onsdag kommer flera miljöskatter att höjas. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin och finansmarknadsminister Per Bolund meddelade på måndagen hur miljöbudgeten ska utökas med 1,8 miljarder kronor, och finansieras bland annat med höjda skatter.

Foto:Bertil Ericson / TT
SKATTEHÖJARE. På måndagen presenterade de miljöpartistiska statsråden Isabella Lövin och Per Bolund delar av vårbudgeten. 1,8 miljarder kronor till statliga myndigheter och subventioner ska delfinansieras med höjda miljöskatter.
SKATTEHÖJARE. På måndagen presenterade de miljöpartistiska statsråden Isabella Lövin och Per Bolund delar av vårbudgeten. 1,8 miljarder kronor till statliga myndigheter och subventioner ska delfinansieras med höjda miljöskatter.Foto:Stina Stjernkvist/TT

Återkommande gånger under presskonferensen kritiserade de M/KD-budgeten som beslutades i riksdagen i december. Ett antal gånger påpekade de att Sverigedemokraterna hade röstat för denna budget, men inte en enda gång nämnde de att det var agerandet från regeringens stödpartier C och L som gjorde att M/KD-budgeten gick igenom.

Åtskilliga gånger kallade de M/KD-budgeten för ”miljöslakten”. Som om det är anslag till statliga myndigheter, solcellsstöd eller statligt subventionerade nattåg till kontinenten som kommer att vända klimatkrisen. Ingen har tillgång till så höga hästar som miljöpartister.

Det finns många skäl att ompröva den miljöskattepolitik som har varit förhärskande i några decennier. I varje fall bör man fundera extra noga innan man höjer miljöskatter eller inför helt nya.

* Många miljöskatter slår extra hårt mot landsbygden, och det är lätt att stämma in i kritiken att miljöpolitiken har ett stortstadsperspektiv. Proteströrelsen ”De gula västarna” i Frankrike påminner om de spänningar som finns även i många andra länder. Människor upplever att höga bränslepriser är en landsbygdsfientlig beskattning.
Det är talande att regeringen i sin vårbudget inte tycks föreslå någon höjning av de skatter som bilister betalar. Det är numera alldeles för känsligt.
Politiker bör alltid ha förståelse för att skatter måste vara legitima, inte bara vara försvarbara. Om beslutsfattarna inte har känsla för detta läggs grunden för ett politiskt tunnelseende där inga invändningar tillmäts någon betydelse. Fastighetsskatten är det främsta exemplet på detta; hade större förändringar gjorts i tid hade den kanske kunnat behållas i någon form. Nu avskaffades den tvärt och den kommer nog aldrig att kunna införas. (I själva verket döptes den om och fick ett nivåtak.)

* Miljöskatter är per definition beteendestyrande. Hela tanken är att ändra på människors och företags prioriteringar. Om en miljöskatt är framgångsrik kommer alltså dess skattebas att minska. Detta gör att dessa är olämpliga för att täcka permanenta utgifter. När man räknar med miljöskatter som finansiering måste skattenivåerna höjas när samhället blir mer miljövänligt. Hur länge kommer det att dröja innan politikerna börjar beskatta elbilar ungefär som bensinbilar beskattas i dag?
Dogmen om ”grön skatteväxling” måste bort, av två skäl. Dels kan man inte kvitta en svag skattebas (miljö) mot en stabil (arbete). Dels är erfarenheten att politikerna helst bara inför den ena delen (höjda miljöskatter) men glömmer att åtgärda den andra delen (sänkta skatter på arbete).

* Miljöskatter snedvrider ofta konkurrensen. En jämförbar flygbiljett är nu billigare från Kastrup än från Sturup på grund av att flygskatten bara gäller Sverige. Samma sak gäller kemikalieskatten, som gör svenska elektronikprodukter dyrare, med följden att det blir mer förmånligt att handla på nätet från ett annat EU-land. Och nu höjs kemikalieskatten i vårbudgeten.

* Förbud är en effektivare miljöstyrande åtgärd än skatter. Beträffande miljöskatter som riktar sig till konsumenter är detta uppenbart – antalet körda kilometer per bil har inte minskat nämnvärt. Däremot ökar antalet bilar. Ekonomiska styrmedel är inte vägen framåt för att åstadkomma en miljövänligare bilpark. Ett stort antal storstäder i världen har aviserat totalförbud mot fossildrivna bilar, en del av dem redan 2030.
När ett förbud närmar sig reagerar marknaden blixtsnabbt. Ett bekämpningsmedel stoppas, och då måste miljövänligare produkter tas fram. Miljöskatter driver däremot inte fram teknisk utveckling, och det är inte något bonus-malus-system som har drivit fram efterfrågan på elbilar. Det är marknadstrycket som gör jobbet, och företagens bedömning att i framtiden kommer det att vara förbjudet att köra fossilbilar på många håll.


Innehåll från Änke- och PupillkassanAnnons

300-årigt företag erbjuder livförsäkring med återbäring

Änke- och Pupillkassan är världens äldsta försäkringsbolag som fokuserat på efterlevandeskydd sedan starten 1740.
Änke- och Pupillkassan är världens äldsta försäkringsbolag som fokuserat på efterlevandeskydd sedan starten 1740.

Med snart 300 års erfarenhet är det inte många som matchar Änke- och Pupillkassans kompetens inom livförsäkringar och efterlevnadskydd. RikaTillsammans, succépodden om privatekonomi, lyfter ”Änkan” som en av Sveriges bästa livförsäkringar.

Änke- och Pupillkassan, eller Änkan som företaget kallas i folkmun, är med sin spännande historia och generösa försäkringsmodell unika i Sverige. Änkan är ett ömsesidigt försäkringsbolag. Det innebär att försäkringstagarna också är delägare i bolaget och får ta del av allt överskott. Dessutom får kunderna möjlighet till rabatterad premie eller högre försäkringsbelopp under försäkringstiden.

– Ett vanligt försäkringsbolag höjer sin premie ju äldre försäkringstagaren blir. Vi avtalar med istället med kunden om en premie som kommer gälla under hela försäkringstiden. Premierna investeras och genererar avkastning. På så sätt kan vi bygga upp en kassa som bland annat möjliggör sänkt premie eller högre försäkringsbelopp över tid, förklarar Niclas Fredrikson, vd för Änke- och Pupillkassan.

Skulle livförsäkringen vara oförbrukad när försäkringstiden går ut får kunden ta del av eventuellt överskott som har byggts upp i bolaget under åren som gått. Den betalas ut som en slutåterbäring från Änke- och Pupillkassan. Kunden kan därmed få tillbaka stora delar av beloppet som betalats in i premier.

– Det finns naturligtvis inga garantier för återbäring, men historiskt sett har bolaget givit en återbäring på över åtta procent i snitt per år, säger Niclas Fredrikson.

”Änkan har en av Sveriges absolut bästa livförsäkringar”

En av Änke- och Pupillkassans nöjda kunder är Jan Bolmeson som driver Sveriges största blogg och podd om privatekonomi, RikaTillsammans. Han upptäckte Änkan för över tio år sedan och har sedan dess tipsat sina följare om det unika försäkringsbolaget flera gånger.

– Jag gillar att man kan se Änkan som en kombination av försäkring och sparande, snarare än bara som en utgift. Änkan har historiskt varit duktiga på att förvalta sitt kapital och de har skapat ett mervärde för oss kunder. Jag tycker också att det är trevligt att på min 65-årsdag, då min försäkring löper ut, veta att det finns en stor sannolikhet att jag får tillbaka en hel del pengar. Samtidigt som jag då åtnjutit ett försäkringsskydd i över 30 år, säger Jan Bolmeson och tillägger:

– Jag vågar påstå att Änkan har en av Sveriges absolut bästa livförsäkringar. Det finns i princip inte någon anledning att inte bli kund hos Änkan om man har ett livförsäkringsbehov och möjligheten.

Specialister på sin sak

Tanken om ett kundägt försäkringsbolag där allt överskott går tillbaka till försäkringstagarna har hängt med sedan Änke- och Pupillkassans start år 1740. Då gick flera familjer samman och sparade undan pengar tillsammans i en skattkista för att garantera ekonomiskt stöd om familjeförsörjaren skulle gå bort. Skattkistan finns kvar än i dag, men numera placeras kapitalet på en lite mer säker plats som dessutom ger avkastning. 

– Syftet är samma nu som för 300 år sedan, att trygga familjer så att de kan bo kvar i sina hus om det värsta tänkbara skulle inträffa. Vi är specialister på vår sak då vi under hela företagets historia enbart jobbat med just det här, och vi kommer fortsätta fokusera på samma frågor framåt, säger Niclas Fredrikson.

Fakta om Änke- och pupillkassan

Allmänna Änke- och Pupillkassan i Sverige är ett modernt bolag med digitala tjänster som fokuserat på efterlevandeskydd sedan 1740 och därmed är världens äldsta livsförsäkringsbolag. Bolaget har fyra anställda och cirka 3 000 kunder som också är delägare i det ömsesidiga bolaget och får ta del av eventuellt överskott.

Läs mer om Änke- och pupillkassan här

Mer från Änke- och Pupillkassan

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Änke- och Pupillkassan och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?