Annons

Högre utbildning håller inte måttet på distans

LEDARE. I snart två månader har högskolor och universitet på inrådan av regeringen bedrivit distansundervisning. Följsamheten har varit total, motståndet från såväl verksamheterna som svenska studenter obefintligt. 

DAGS ATT ÖPPNA. Lärosäten har ett ansvar mot sina studenter, inte minst de internationella. Det ansvaret brister genom distansundervisning.
DAGS ATT ÖPPNA. Lärosäten har ett ansvar mot sina studenter, inte minst de internationella. Det ansvaret brister genom distansundervisning.Foto:FREDRIK PERSSON

Snarare än att ifrågasätta nedstängningen, planeras för fortsatt distansundervisning i höst på bland annat högskolan i Borås och Lunds universitet.

Att studenter på högre utbildningar inte påverkas lika negativt av distansundervisning som exempelvis elever på grundskolor och gymnasier är okontroversiellt. De är äldre, har en bredare kunskapsbas sedan tidigare och investerar betydande tid och engagemang i en självvald utbildning.

Men därmed inte sagt att distansundervisning håller samma kvalitet som den som bedrivs på plats. Det finns heller inga garantier att nedstängningen inte kommer att påverka vad studenterna i slutänden har lärt sig eller att det inte får effekt för tidpunkten när de färdigställer sin examen.

Flera internationella studenter vittnar nu om att distansundervisningen vid svenska lärosäten brister. Campusområden och de tjänster som finns där är otillgängliga, formatet gör det svårare att ställa frågor till lärarna och hindrar en öppen diskussion.

Att formatet inte lämpar sig lika väl för alla utbildningar torde vara uppenbart. Man kan föreställa sig många moment inom läkarlinjen som är mindre optimala eller rent av omöjliga på distans. Men även studenter inom teknik och design saknar nu infrastruktur som behövs i utbildningen, uppger en internationell student till Ekot (12/5).

Det finns goda skäl för varför de internationella studenter som nu höjer sina röster bör betraktas som känselspröt för kvaliteten i den högre utbildningen, och definitivt bättre sådana än nationella studenter.

Den enkla anledningen är att de till skillnad från svenska studenter betalar för sin utbildning. Internationella studenter utanför EU köper en tjänst i form av utbildning från lärosätena - en tjänst som de i genomsnitt betalar 65.000 kronor för varje termin.

Det ger markant annorlunda incitament att kräva att den utbildning som erhålls håller en god kvalitet, ett krav som inte verkar ställas från nationella studenter i samma utsträckning. Ett upprop har nu startats av internationella studenter som kräver att terminsavgifterna sänks. En representant för lärosätena menar att inga sådana planer finns i dagsläget, och uppger även för Ekot att ”vi gör allt vi kan gör att säkerställa en god kvalitet”.

Problemet är att lärosätenas goda intentioner är relativt betydelselösa. Vad som spelar roll är huruvida de faktiskt kan leverera en god kvalitet på utbildningen, även när den sker på distans.

Connie Dickinson är en amerikansk medborgare som höstterminen 2011 antogs till kandidatprogrammet ”Analytical Finance” vid Mälardalens högskola i Västerås, för vilken hon varje termin betalade 55.000 kronor.

När utbildningen visade sig ha allvarliga brister avbröt hon sina studier och begärde att få studieavgiften återbetald. När hon fick avslag från högskolan stämde hon lärosätet. Fallet prövades i Västmanlands tingsrätt, Svea hovrätt och till slut Högsta domstolen.

Samtliga instanser delade synen att studenten och högskolan ingått ett avtal som den senare brutit genom inadekvat kvalitet på utbildningen. Dickinson fick rätt, och högskolan tvingades att betala tillbaka avgiften.

Lärosäten har alltså ett rättsligt ansvar gentemot betalande studenter. I dag brister undervisningen, och därmed potentiellt även lärosätenas del av avtalet.

Att mäta kvaliteten på universitet och högskolor är svårt. Sverige har försökt och misslyckats flera gånger. Därför blir just marknadsmekanismer än mer viktiga för att signalera vad som är en god respektive dålig utbildning. I det avseendet väger de internationella studenternas agerande, som köpare av en tjänst, tungt.

Att lärosäten nu får bekräftat att undervisningen inte håller måttet är ett av de starkaste skälen för varför de borde öppna upp. Om inte annat vore det klädsamt att överväga sänkt studieavgift. Om man inte kan leverera en tjänst ska man inte ta betalt för den.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

– Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även fler lokala aktörer samt de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå både säljare och köpare genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

– Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity-kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

– Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

Läs mer om Howden group 

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?