Annons

Hindra staten från att starta eget rederi

LEDARE. Regeringen vill utreda om staten ska bilda rederi, köpa fartyg och sköta Gotlandstrafiken i egen regi, enligt ett uppdrag till Trafikverket på torsdagen.

PÅ VÄG. Gotlandsbolagets nya fartyg M/S Visborg går på flytande naturgas och det är möjligt att blanda in biogas.
PÅ VÄG. Gotlandsbolagets nya fartyg M/S Visborg går på flytande naturgas och det är möjligt att blanda in biogas.Foto:Bengt Jansson

Det gällande upplägget är att ett kommersiellt rederi efter upphandling får trafikera linjerna till Gotland och får en fast summa för detta, för närvarande 500 Mkr om året.

Avtalet med det privatägda Gotlandsbolaget gäller för närvarande till 2027 och frågan är alltså vad som ska hända därefter.

Trafikverket har gjort en förstudie, och det handlar om att minska statens kostnader men också att öka konkurrensen. Som det ser ut i dag är Gotlandsbolaget ensam på de här sträckorna och tröskeln är alltför hög för konkurrenter. För några år sedan försökte Gotlandsentreprenören Pigge Werkelin, men hans ”Gotlandsbåten” överlevde inte den första sommaren.

Trafikverket har tre framtidsalternativ. Det första att den nuvarande upphandlingen ska bli mer omfattande och även gälla fartyg. Nästa är att staten ska hyra fartygen och att det ska göras en driftskoncession. Det tredje är att staten ska äga fartygen med en driftskoncession.

Två av tre alternativ är alltså statliga. 

För regeringen är inte detta statligt nog. Det nya uppdraget från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är att ett utreda drift i statlig regi. Trafiken ska alltså inte längre upphandlas, utan staten ska skaffa sig ytterligare ett bolag.

Skattebetalarna ska alltså ta risken att äga ett rederi. Är det någon som tror att detta kommer att kosta mindre än den halva miljard som Gotlandstrafiken kostar för det allmänna i dag? Man kan vara säker på att när ett sådant bolag behöver pengar så går man till ägaren först. Och då brukar man få pengar. Titta bara på Lernia, statligt utbildningsbolag på en konkurrensutsatt marknad, som fick 150 nya miljoner för en månad sedan. 

Det finns flera problem med i dag. Det råder ett de facto-monopol. Gotlänningarna är gärna missnöjda med trafiken. Och på sommaren får fastlänningarna ofta inte plats på bildäck. Det försämrar Gotlands turistpotential. Lösningen är inte given, men statliga fartyg kan inte vara svaret.

Det finns en ironi i att idén om förstatligande kommer just nu. Runt om i världen ligger passagerarfartyg för ankar. Också i Östersjön. Tänk om dessa förutsättningar kunde trigga i gång ett bättre utbud? Men det händer knappast så länge hotet finns att en statlig aktör kommer och dumpar konkurrensen.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?