ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Helt rätt att ta upp kampen om batterier

  • Batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson med Scanias vd Henrik Henriksson (th), när deras samarbete presenterades i januari. Foto: Jonas Ekströmer/TT

LEDARE. Det växande misstroendet mot Kina, och handelskriget, talar för alternativa europeiska producenter som Northvolt.

Det har tagit tid för batteriproducenten Northvolt att få in pengar till det visionära bygget av fabriken i Skellefteå. Belackarna har skakat sina huvuden åt grundaren Peter Carlssons högtflygande ambitioner. 

Men på onsdagen bekräftade Northvolt och investerarna Di:s uppgifter att kapitalanskaffningen är i hamn. Bolaget får in nio miljarder kronor till den stora batterianläggningen i Skellefteå och har därmed säkrat närmare 15 miljarder totalt. De ledande investerarna är Volkswagen och Goldman Sachs fonder, deltar gör även BMW, Ikeastiftelsen IMAS och de svenska institutionerna AMF och Folksam. Dessutom har bolaget säkrat order till ett värde av 122 miljarder fram till 2030.

De finansiella aktörerna har tagit tid på sig. Möjligen har Northvolt, som är en mix av teknik, miljö, energi och fordon, inte passat in i venturebolagens digitala investeringsprofil. Och institutionerna som nu går in har kanske inväntat att en industriell aktör som VW skulle ta ledningen. 

Batterier är vår tids olja. Nyckelkomponenten kobolt är en bristvara och bryts bara i 20 länder, främst Kongo, en liten mängd i Finland. Därför är målsättningen att minska koboltinnehållet i batterierna. Men det är även underdimensionerad kapacitet som ligger bakom batteribristen. Det har skapat flaskhalsar i tillverkningen och långa väntetider på nästa generation eldrivna bilar.

Effekten i batterifabriker mäts i de gigawattimmar batterierna kan lagra. Northvolt har som målsättning att producera 32 gigawattimmar per år i Skellefteå 2023. Om bolaget lyckas skulle det då, enligt prognoser som sajten Visual Capitalist gjort över konkurrenterna, bli världens fjärde största batterifabrik efter kinesiska CATL, Tesla Gigafactory1 och koreanska LG Chem i Kina. Idag finns bara en stor fabrik för bilbatterier i Europa, det är LG Chems i Polen.

Kina står för runt 60 procent av den globala batteritillverkningen. Många fordonsproducenter vill minska det stora beroendet av ett fåtal aktörer. Det växande misstroendet mot Kina, och handelskriget, talar också för alternativa europeiska producenter som Northvolt.

Fordonsindustrin har historiskt spelat en viktig roll i Sverige, både inom utveckling och produktion. Northvolt kan bli vårt viktigaste bidrag till den framtida bilindustrin. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies