Annons

Granska inte bara privata välfärdsbolag

LEDARE. En tjänstledighet kan kosta stora belopp i statliga avgifter för ett privat vårdbolag. 

SVT rapporterade i helgen om vad som kan hända om exempelvis ett LSS-boende flyttar om chefer i samband med en föräldraledighet. En chefsflytt måste godkännas av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Och varje enhet kräver ett godkännande à 21.000 kronor. Om en chef ska ta över fyra boenden blir det 84.000 kronor.

Dessa avgifter är knutna till reglerna om tillstånd för välfärdsföretag, bland annat när det gäller prövning av ägare och ledning i relation till verksamhetens inriktning.

Det finns två nivåer på avgifter för privata välfärdsbolag. Anmälan av en helt ny verksamhet, 30.000 kronor. Respektive ändring av innehållet i verksamheten, 21.000 kronor, oavsett om det är stor eller liten förändring. En utökning av ett LSS-boende från fem till sex platser kostar alltså 21.000 kronor fast det knappast kräver någon större utredning från Ivo:s sida.

Det kan låta som småsummor, men varje ändring blir ett nytt belopp. Och ett nytt belopp för varje verksamhet.

Dessa avgifter behöver inte offentligt driven vård och omsorg betala. Här finns en parallell till ”vårdmomsen” som började gälla nyligen. Det handlar om en ny praxis som innebär att inhyrning av vårdpersonal är momspliktig. Privata vårdföretag får inte dra av momsutgiften medan offentliga vårdföretag får kompensation för den.

Privata vårdföretag får nu ekonomiska pålagor som de inte alltid har kunnat ta höjd för i samband med att långa avtal tecknats med kommuner och landsting. Och de får en konkurrensnackdel mot de offentliga utförarna.

Värst är att det inte ställs lika höga krav på offentliga utförare som på privata. En privat verksamhet som inte håller måttet kan komma att tas över av kommunen, men då utan att det längre behövs tillstånd. En chef i privat verksamhet som Ivo har underkänt kan ta jobb i en kommunal välfärdsverksamhet utan att Ivo kan hindra detta.

Hela syftet med tillståndsplikten för vård och omsorg är att säkerställa kvalitet, inte att snedvrida konkurrensen. Och även om det finns till synes rimliga invändningar mot tillståndsplikt för kommunala utförare (kommunerna har ju i själva verket en skyldighet att tillhandahålla omsorg), så måste regeringen svara på varför brukare i kommunala verksamheter inte har rätt till samma kvalitetskontroll som i privata verksamheter.

Innehåll från MyntAnnons

Redovisningsbyrån tog digitalt kliv – “Sparar tid för oss och kunderna”

Alexandra Baresso, redovisningskonsult på Elite Accounting.
Alexandra Baresso, redovisningskonsult på Elite Accounting.

Istället för att lägga tid på att manuellt knappa in kvitton gick den svenska redovisningsbyrån över till automatiserade rutiner och processer. Med hjälp av en digital allt-i-ett-plattform frigör de nu tid och resurser både för sig själva och för sina kunder.

– I min roll som redovisningskonsult sitter jag ner med varje bolag individuellt och ser över vilka processer vi kan effektivisera. Där ser vi nästan alltid att det finns ett stort behov av att effektivisera just kvittoredovisningen, säger Alexandra Baresso som är redovisningskonsult på Elite Accounting.

Realtidskoll på redovisningen

Till sin hjälp använder byrån fintechbolaget Mynt, som erbjuder en allt-i-ett-plattform för utgiftshantering och bokföring. Med hjälp av smarta företagskort som skickar kvitton direkt in i bokföringen ges full insikt och kontroll över allt som spenderas, i realtid. Direktintegrationer med marknadens ledande bokföringssystem gör det till en smidig lösning, menar Lucas Lindholm, som är VD på Elite Accounting:

– Mynt sparar tid för oss, men även för våra kunder, då inte vi behöver sitta och knappa in kvitton manuellt. Kvitton kan smidigt och enkelt fotas, skickas in och så hamnar de direkt i bokföringen.

”Hjälper oss att göra det vi faktiskt ska göra”

Genom att digitalisera redovisningen kan Elite Accounting minska antalet arbetstimmar som läggs på administration och istället lägga större fokus på att skapa mervärde för kunderna. Det uppskattas från båda håll.

– Mynt hjälper oss att göra det vi faktiskt ska göra – det som våra kunder vill att vi gör, vilket är att lägga tid på det som kommer främja deras verksamhet bäst. Tjänsten har hjälpt oss att spara tid och pengar, men framförallt att positionera oss som en modern redovisningsbyrå, säger Alexandra Baresso.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera