1515

Gör upp med S om Bromma och Arlanda

De borgerliga partierna är irriterade över att regeringen på egen hand tänkte fatta ett så avgörande beslut som att stänga Bromma flygplats. Därför förbereder de nu ett utskottsinitiativ om saken. 

Foto:Fredrik Sandberg

De har givetvis rätt i vem som ska besluta i den här frågan. Det är en central fråga för infrastrukturen, men ännu mer för Stockholms stadsutveckling. Den inbjuder inte till några kompromisser, antingen flyger man där eller så bygger man där.

För vad var det egentligen som hände? På en presskonferens stod infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och den mycket glada miljö- och klimatministern Per Bolund (MP) och meddelade sitt beslut. En 33-procentsregering som låtit ett 4-procentsparti fälla avgörandet.

Det finns all anledning för riksdagen att markera. Gör om och gör rätt. Regeringen ska inte ensam bestämma detta. Inte heller ett statligt flygplatsbolag. Beslut ska inte bara ha en konsekvensbeskrivning, utan man måste dessutom ta höjd för konsekvenserna i andra beslut om infrastruktur, läs Arlanda.

Men enbart för att en regering agerar maktfullkomligt behöver man inte tycka tvärtom i sakfrågan. Moderaterna bör vara sparsamma med argument som att beslutet är ett ”angrepp på företagande och tillväxt”. Ett mer uppenbart hinder för tillväxten är det alltför långsamma byggandet i Stockholm. Bostadsbristen i Stockholm framhålls ofta som ett hinder när Sveriges tillväxtföretag ska rekrytera. Och flygplatsområdet ligger numera mitt i Stockholm. När kungens farfarsfar invigde flygplatsen 1936 var det åkermark runtomkring. Stockholm är förändrat.

Inom kort invigs den nya spårvägslinjen till Bromma flygplats. En del av transportinfrastrukturen är med andra ord redan på plats till en blivande stadsdel. Det är en bra början för en del av kommunen som tidigare har varit svårtillgänglig i det annars så spårberoende Stockholm.

Di rapporterade på onsdagen om att Socialdemokraterna i Trafikutskottet är redo att göra upp med de borgerliga, en uppgift som givetvis upprörde Miljöpartiet. Men det är rätt väg att gå. De största partierna i riksdagen bör enas om en linje för Stockholms tillväxt, och då måste vägen vara ett beslut i närtid om en ny stadsdel på Bromma flygplats och säkerställande av tillräcklig kapacitet på Arlanda.

 


Innehåll från SAVRAnnons

Så undviker du avgifterna som äter ditt fondsparandes vinst

76 procent av vuxna svenskar sparar i fonder, antingen privat eller genom tjänstepensionen. Dock är kunskapen låg om vad fondavgiften kostar, hur den påverkar ens vinst samt hur man enkelt kan minimera sina fondavgifter.

När man köper en fond, betalas i de allra flesta fall en avgift i ersättning till fondförvaltaren. Ju mer aktivt förvaltad fonden är, desto högre är i regel avgiften. Vad många inte vet är att fondförmedlarna, exempelvis banker och nätbanker, ofta tar ut ett arvode för att sälja fonderna vidare till sina kunder. Denna fondprovision, även kallad kickback, är ofta lika stor som ersättningen till fondförvaltaren. Förenklat kan man därför säga att hälften av fondavgiften man betalar går till förvaltaren av fonden, och hälften går till banken. 

Miljarder i provision till bankerna

Enligt SVT betalade svenska sparare och framtida pensionärer ca 35 miljarder kronor i avgifter under 2020. En betydande del av dessa avgifter går till de förmedlande bankerna, och utgör en stor del av deras vinster. 

Detta system är kritiserat och till och med förbjudet i länder som Storbritannien, Nederländerna och Schweiz. Så sent som i februari 2021 meddelade Finansinspektionen att de vill att fondprovisioner ska förbjudas, bland annat för att de anser att det finns en intressekonflikt mellan spararna och förmedlarna: Genom att rekommendera fonder med dyra avgifter, tjänar fondförmedlaren mer pengar.

Halvera dina fondavgifter och optimera din vinst

Spartjänsten Savr ger rabatt på fondavgifterna: Istället för att ta en fondprovision, ger Savr tillbaka provisionen till dig som sparare. Där behöver du inte starta ett helt nytt sparande, utan kan enkelt flytta ditt befintliga innehav till plattformen för att ta del av de rabatterade avgifterna. Läs mer om erbjudandet och hur en flytt går till på savr.com.

Om Savr:

Savr är spartjänsten som ger sina kunder 30-50% rabatt på fondavgifterna jämfört med bankerna, men med samma statliga garantier och skydd som banken.

Till skillnad från banker och nätbanker betalar Savr tillbaka fondprovisionen till sina kunder. Detta resulterar i att de kan erbjuda samma fonder som bankerna, men till lägre avgifter. Istället för fondprovision tar de endast en fast plattformsavgift på 0,09%.

Savr har över 65 000 sparare, och var 10:e minut flyttas ett sparande till savr.com.

 

Mer från SAVR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAVR och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?