1515

Glasgow blev en klok avvägning

Efter 25 klimattoppmöten under ungefär lika många år enades mötet i Glasgow för första gången om att användningen av fossila bränslen ska minska.

Innan ersättningstekniker har utvecklats kan ingen helt fasa ut kol.
Innan ersättningstekniker har utvecklats kan ingen helt fasa ut kol.Foto:Alberto Pezzali

Att toppmötena hittills har lyckats runda den punkten kommer nog som en överraskning för de flesta. Orsaken har varit att viktiga producenter av kol, olja och gas inte aktivt vill ruinera sig samt att världen är beroende av fossila bränslen.

Nu togs ett steg framåt men inte lika stort som många hade hoppats på. Istället för den skarpa skrivningen ”fasa ut” blev ambitionen att ”fasa ned” användningen av fossila bränslen. Det är dock inte säkert att man ska se en sådan formulering som ett nederlag. Folk eldar inte kol för att det är roligt utan för att de måste. Alternativet just nu i till exempel ett land som Indien är att elda upp skogen. Innan ersättningstekniker har utvecklats kan ingen helt fasa ut kol.

Bland annat därför är det utmärkt att Glasgow-dokumentet är så påtagligt teknikvänligt. Ren teknik ska fasas in och ska skalas upp. De rikare länderna uppmanas till massiv tekniköverföring till fattigare. Finansindustrin ska mobilisera för ren teknik. Infångning och lagring av koldioxid vid förbränning uppmuntras. En global utsläppshandel ska utvecklas. Länderna ska redovisa framsteg och bakslag varje år i stället för vart femte.

Vid sidan av huvudförhandlingarna lovade 110 länder, däribland Brasilien, Indonesien och Kongo-Kinshasa att stoppa avskogningen. Och Kina och USA slöt ett eget bilateralt avtal om att dels hedra Paris/Glasgow-avtalen samt samarbeta om ny och ren teknik, vilket är en klar framgång jämfört med de hotfulla tongångar som annars dominerar de kinesisk-amerikanska relationerna.

Nu återstår hemläxan för signatärerna. Om Sverige ska ta Glasgow på allvar bör regeringen bygga vidare på vårt fossilfria energisystem, ansluta sig till de andra kärnkraftsländernas utvecklingsoptimism och vara lojal med EU:s klimatpakt. Då kommer omställningen till fossilfritt att gå snabbare än man i dag ofta tror. Och om Sverige på allvar vill göra global skillnad bör man tillsammans med Frankrike utveckla billiga reaktorer så att Indien och Kina köper.


Innehåll från SJAnnons

Nya X 2000 – prisad design på räls

Redan före premiären av nya X 2000 har vagnarnas sobra inredning fått uppmärksamhet men detta är bara ett av många lyft i SJ:s uppdaterade snabbtåg.

– Det blir ett modernt tåg i ett återvunnet skal, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här. 

SJ gör stora satsningar i tågflottan och lanserar nu helt moderniserade X 2000-tåg – ett steg som tar kunderna in i en ny era.

– Vi har lyckats skapa ett i många avseenden helt nytt tåg i det befintliga stålskalet. På det sättet kan vi erbjuda resenärerna miljövänliga, snabba och bekväma resor under många år framöver, säger Jakob Åhgren.

Helt ny inredning

I samband med att hela X 2000-flottan renoverats från grunden har vagnarnas inredning fått det prestigefyllda priset ”Best of the best” i den internationella designtävlingen Red Dot Awards. Det är första gången ett helt tåg får ett designpris.

– De nya interiörerna är inspirerade av klassisk skandinavisk design med tydliga former och fokus på funktionella detaljer. Belysningen och de naturliga materialen ska bidra till en trevlig atmosfär och förstärka känslan av lugn och komfort.

Tillsammans med resenärerna har SJ utvecklat en stol som ger god sittkomfort och benutrymme. Den nya stolen har högt ryggstöd, ergonomisk design och ett stort arbetsbord. Tack vare elektrisk styrning är de lätta att ställa in. 

– Du ska kunna sitta bekvämt hela vägen för att jobba, läsa, se en film eller bara drömma dig bort.  

Först i Sverige med radiotransparenta fönster

De nya X 2000-tågen har utrustats med radiotransparenta fönster vilket gör uppkopplingen ombord mer stabil och framtidssäker. Denna teknik innebär att mobilsignaler enklare kan komma in i vagnarna vilket i sin tur gör att kunderna kan ringa och surfa direkt från den egna telefonen, med färre avbrott än förr. Samtidigt förses tågen med den absolut senaste wifi-tekniken som skapar bra förutsättningar för att streama film eller delta i webbmöten under resans gång. Båda teknikerna kommer att kunna utnyttja 5G när mobiloperatörerna moderniserar mobilnäten längs med järnvägen.

– Vi jobbar hårt med att tillgodose kundernas ständigt ökande krav på god uppkoppling och vår målsättning är att det inte ska vara X 2000-tågen eller deras utrustning som begränsar samtalskvaliteten eller internetuppkopplingen. Men för att fullt ut möta kundernas krav krävs även förbättringar i mobilnäten, så att det blir bättre täckning längs spåren.

Mer funktionell design

Något som blir tydligt för kunderna är att nästan alla bagageställ ombord har blivit större och fått en mer funktionell design – hopfällda barnvagnar ryms enkelt. Också taken och bagagefacken ovanför stolarna har ny formgivning för att skapa rymd och kapacitet. Toaletterna har renoverats från grunden och blivit ljusa och fräscha och alla dörrar ombord har förbättrats så att passage mellan vagnarna underlättas. Det blir även lättare för alla kunder att hitta rätt plats, läsa skyltar och ta del av viktig reseinformation via nya digitala skärmar.

– Sätena är numrerade med blindskrift, vi har nya piktogram ombord och de nya digitala skyltarna ger mer information och får bättre läsbarhet.

En helt ny bistrovagn

I nya X 2000 har bistrovagnen fått en rejält lyft med ny planlösning och en inbjudande atmosfär, med bland annat nya mässingslampor. Bistrosofforna i sin nuvarande utformning försvinner och ersätts av ståbord samt nya sittgrupper i direkt anslutning till bistron.

Utöver alla designlyft blir tågresan dessutom mer driftsäker tack vare nya tekniska system.

– Nya X 2000 har bland annat ett avancerat system för självdiagnostik, vilket betyder att vi får meddelanden om eventuellt slitage innan något verkligen går sönder, säger Jakob Åhgren.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?