Annons

Geelys och Volvos planer stärker svensk bilindustri

LEDARE. Så utreder Volvo Cars och kinesiska ägaren Geely samgående och notering i Stockholm. Geely är redan noterat i Hongkong.

TEKNIKINVESTERINGAR. Utmaningen för hela branschen är att ställa om från fossila bränslen till el och andra drivkrafter. På bilden nya elbilar i Volvo Cars prototypanläggning på Hisingen.
TEKNIKINVESTERINGAR. Utmaningen för hela branschen är att ställa om från fossila bränslen till el och andra drivkrafter. På bilden nya elbilar i Volvo Cars prototypanläggning på Hisingen.Foto:Patrik Olsson

Ytterligare en skrämmande kinesisk ägaroffensiv, kan det tyckas. Kinas renommé är inte direkt på topp, efter Xi Jinpings evighetsmandat, fångläger för uigurer, protester i Hongkong, en rad företagsköp i väst, inte minst i Sverige, mörkläggning av Coronaspridningen och så vidare. Men Volvo Cars är ett undantag. Därför gäller det att kunna hålla två, eller egentligen tre, tankar i huvudet samtidigt.

Utan kinesisk ägare och samarbete på den stora kinesiska marknaden hade Volvo Cars, en av Sveriges största arbetsgivare, sannolikt inte funnits längre.

Det hindrar inte att Kina är en diktatur och att kinesiska ägare därför aldrig går att fullt ut lita på. I en diktatur kan ägarrätten aldrig vara säkrad. Därför är renodling av samarbetet och notering på en västerländsk börs en fördel. Transparensen ökar, och därmed skammen och de ekonomiska följderna om den politiska ledningen lägger sig i.

Och så tanke nummer tre. Skälet till affären är hela branschens omställning bort från bensin och diesel, en välsignelse för klimatet.

Orsaken till att lilla Sverige lyckades etablera inte bara en utan två personbilstillverkare på 1900-talet var att vi hade försprång efter kriget (Sverige blev först med WC, TV och PV efter USA), skydd av tullar och senare av valutapolitiken.

Efter att handeln avreglerades tjänade Volvos personbilar egentligen aldrig några pengar annat än när kronan var svag och D-marken eller euron stark. Då sålde svenskarna bra i USA i konkurrens med Mercedes och BMW, de tyska bolagen som kunde leva högt på sin stora hemmamarknad, ingenjörskonst och tyskarnas faiblesse för stora, lyxiga bilar. I modern tid hårdnade konkurrensen ytterligare, när särskilt Audi och Lexus trängde ner Volvo från översta premiumsegmentet.

Därför räddade Geelys huvudägare Li Shufu Volvo när han i spåren av finanskrisen gjorde upp med Ford som hade ägt svenskarnas älsklingsföretag sedan 1999. Samarbetet gav frukt, i fjol sålde Volvo Cars över 700.000 bilar, ett lyft jämfört med de cirka 450.000 per år som bolaget nådde upp till tidigare. Göteborg har återupprättat sitt beroende av Kina från te- och sidenhandelns 1700-tal.

Men sådana segrar är tillfälliga. Utmaningen nu är att ställa om branschen från fossila bränslen till el och andra drivkrafter. Många tillverkare gungar redan under tyngden av ny teknik och nya anläggningar för elbilar.

Volymerna är ännu små och marginalerna lövtunna. Och tunna kan de förbli. Förädlingsvärdet på en elbil är mycket mindre än på en fossilbil och säljargumenten helt andra. Hästkrafter väntas ersättas av uppkoppling, mobilitet och tekniska finesser modell Steve Jobs. Tysk bilindustri, och Tyskland förnedras när Tesla värderas som ett techföretag och i nåder erbjuder en fabrik i Berlin.

Enligt japanska framgångssagan Toyota stannar inte osäkerheten där. Toyota tror på vätgasteknik, och på att batteritekniken kommer att stöta på problem. Alla länder kan inte heller erbjuda koldioxidsnål elproduktion.

Det är inför sådana osäkerheter som Geely och Volvo Cars tillsatt en arbetsgrupp för att räkna på ett samgående. De siktar på att vara klara före årsskiftet. Målet är skalfördelar, det vill säga tekniska och finansiella synergier. Eftersom Volvo profilerat sig på tunga, säkra, relativt dyra bilar är bolaget ovanligt känsligt för den omställning som pågår. Stora värden står på spel. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ska leda arbetsgruppen. Om vem som ska bli vd sägs inget.

Spännande företag för Sverige alltså. Därmed inte sagt att aktien blir intressant. Hoppet står till alla de människor i bolagen som arbetar tillsammans och träffas. Kanske kan de hjälpa Kina att hitta vidare.

Om Kinas makthavare är kloka låter de förstås entreprenörer från två stora marknader som kompletterar varandra få fritt spelrum.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NorrenergiAnnons

Snart streamar Norrenergi förnybar kyla till Bromma

Bild: NCC
Bild: NCC

Utbyggnaden av fjärrkyla till området vid Bromma Blocks är i full gång. Expansionen innebär att Norrenergi kan tillgodose den växande efterfrågan på förnybar kyla hos många företag i Bromma.

Bygg- och fastighetsbolaget NCC var först ut med att teckna avtal. Det omfattar fastigheten Hangar 5 med cirka 50 000 kvadratmeter kontor, kommersiella lokaler och hotell. Två exempel på aktörer som etablerar sig där är Maxi ICA Stormarknad och Biz Apartment lägenhetshotell.

 – Det känns oerhört roligt att vi bygger ut vår kyla till Bromma, och är med och bidrar till regionens hållbara utveckling. Vår värme är sedan tidigare utbyggd till Bromma, bland annat till Bromma flygplats, så nu kan vi erbjuda både värme och kyla här – något som kunderna brukar efterfråga, säger Maria Carvinge, marknadschef på Norrenergi.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Norrenergis förnybara kyla till Bromma. 

Helt förnybar kyla

Norrenergis fjärrkyla är helt förnybar och produceras bland annat med hjälp av frikyla, vilket innebär att man använder kallt bottenvatten från Lilla Värtan. Spillvatten från Bromma reningsverk är en annan energikälla som används för att producera både värme och kyla.

Även Norrenergis fjärrvärme står sig väl miljömässigt och är nästan helt förnybar, till cirka 99 procent. Den är dessutom märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

– Vi ser att våra tjänster fjärrvärme och fjärrkyla hjälper kunderna i deras hållbarhetsarbete, bland annat då man lätt uppnår höga nivåer i de olika systemen för miljöcertifiering av byggnader, säger Maria Carvinge. 

Tack vare Norrenergis fjärrvärme och fjärrkyla kan städerna växa hållbart. Väljer man fjärrvärme står Norrenergi för kontinuerlig utveckling enligt senaste teknik och miljöprestanda som minskar miljöpåverkan och sänker kostnader för både kunder och Norrenergi. Väljer man en alternativ uppvärmningsform som en värmepump köper man den teknik som är aktuell vid köptillfället.

– Vi säger att vi streamar värme och kyla. Tjänsterna levereras över nät, vilket innebär att vi kan dra en parallell till streaming av musik och filmer. Med digitaliseringen och en ökad uppkoppling av kundcentraler kan vi hjälpa kunden att optimera sin energianvändning ännu mer – något som sparar både pengar och miljö.

Fortsatt expansion

Expansionen av fjärrkylnätet gör det möjligt för många fastighetsägare i denna del av Bromma att få förnybar kyla. På sin väg från Solnaverket till Bromma Blocks-området passerar fjärrkylan bland annat Ulvsunda industriområde. 

– Det krävs stora investeringar att dra rör så här långt, och vi tror att det finns många företag i Ulvsunda industriområde som vill ha kyla. Efterfrågan på förnybar fjärrkyla är stor och vi för samtal med ett flertal fastighetsägare.

Norrenergi har ambition att fortsätta expandera i framtiden.

– Vi följer alltid stadsplaneringen såväl i Solna som i Sundbyberg och närliggande kommuner. Det finns flera spännande utbyggnadsområden i Västerort som vi hoppas kommer välja värme och kyla från Norrenergi, avslutar Maria Carvinge.

Fjärrkylan till Hangar 5 beräknas vara utbyggd hösten 2020.

Fakta: Norrenergi

Kärnverksamhet: Fjärrvärme och fjärrkyla

Försäljning värme: cirka 1 000 GWh /år

Andel förnybart: cirka 99 %

Försäljning kyla: cirka 70 GWh/år

Andel förnybart: 100 %

Antal brukare: fler än 100 000 människor

Ägare: Solna stad (2/3) och Sundbybergs stad (1/3)

Antal anställda: 79 personer

Omsättning: cirka 790 Mkr per år

www.norrenergi.se

Mer från Norrenergi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norrenergi och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?