ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Geelys och Volvos planer stärker svensk bilindustri

  • TEKNIKINVESTERINGAR. Utmaningen för hela branschen är att ställa om från fossila bränslen till el och andra drivkrafter. På bilden nya elbilar i Volvo Cars prototypanläggning på Hisingen. Foto: Patrik Olsson

LEDARE. Så utreder Volvo Cars och kinesiska ägaren Geely samgående och notering i Stockholm. Geely är redan noterat i Hongkong.

Ytterligare en skrämmande kinesisk ägaroffensiv, kan det tyckas. Kinas renommé är inte direkt på topp, efter Xi Jinpings evighetsmandat, fångläger för uigurer, protester i Hongkong, en rad företagsköp i väst, inte minst i Sverige, mörkläggning av Coronaspridningen och så vidare. Men Volvo Cars är ett undantag. Därför gäller det att kunna hålla två, eller egentligen tre, tankar i huvudet samtidigt.

Utan kinesisk ägare och samarbete på den stora kinesiska marknaden hade Volvo Cars, en av Sveriges största arbetsgivare, sannolikt inte funnits längre.

Det hindrar inte att Kina är en diktatur och att kinesiska ägare därför aldrig går att fullt ut lita på. I en diktatur kan ägarrätten aldrig vara säkrad. Därför är renodling av samarbetet och notering på en västerländsk börs en fördel. Transparensen ökar, och därmed skammen och de ekonomiska följderna om den politiska ledningen lägger sig i.

Och så tanke nummer tre. Skälet till affären är hela branschens omställning bort från bensin och diesel, en välsignelse för klimatet.

Orsaken till att lilla Sverige lyckades etablera inte bara en utan två personbilstillverkare på 1900-talet var att vi hade försprång efter kriget (Sverige blev först med WC, TV och PV efter USA), skydd av tullar och senare av valutapolitiken.

Efter att handeln avreglerades tjänade Volvos personbilar egentligen aldrig några pengar annat än när kronan var svag och D-marken eller euron stark. Då sålde svenskarna bra i USA i konkurrens med Mercedes och BMW, de tyska bolagen som kunde leva högt på sin stora hemmamarknad, ingenjörskonst och tyskarnas faiblesse för stora, lyxiga bilar. I modern tid hårdnade konkurrensen ytterligare, när särskilt Audi och Lexus trängde ner Volvo från översta premiumsegmentet.

Därför räddade Geelys huvudägare Li Shufu Volvo när han i spåren av finanskrisen gjorde upp med Ford som hade ägt svenskarnas älsklingsföretag sedan 1999. Samarbetet gav frukt, i fjol sålde Volvo Cars över 700.000 bilar, ett lyft jämfört med de cirka 450.000 per år som bolaget nådde upp till tidigare. Göteborg har återupprättat sitt beroende av Kina från te- och sidenhandelns 1700-tal.

Men sådana segrar är tillfälliga. Utmaningen nu är att ställa om branschen från fossila bränslen till el och andra drivkrafter. Många tillverkare gungar redan under tyngden av ny teknik och nya anläggningar för elbilar.

Volymerna är ännu små och marginalerna lövtunna. Och tunna kan de förbli. Förädlingsvärdet på en elbil är mycket mindre än på en fossilbil och säljargumenten helt andra. Hästkrafter väntas ersättas av uppkoppling, mobilitet och tekniska finesser modell Steve Jobs. Tysk bilindustri, och Tyskland förnedras när Tesla värderas som ett techföretag och i nåder erbjuder en fabrik i Berlin.

Enligt japanska framgångssagan Toyota stannar inte osäkerheten där. Toyota tror på vätgasteknik, och på att batteritekniken kommer att stöta på problem. Alla länder kan inte heller erbjuda koldioxidsnål elproduktion.

Det är inför sådana osäkerheter som Geely och Volvo Cars tillsatt en arbetsgrupp för att räkna på ett samgående. De siktar på att vara klara före årsskiftet. Målet är skalfördelar, det vill säga tekniska och finansiella synergier. Eftersom Volvo profilerat sig på tunga, säkra, relativt dyra bilar är bolaget ovanligt känsligt för den omställning som pågår. Stora värden står på spel. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ska leda arbetsgruppen. Om vem som ska bli vd sägs inget.

Spännande företag för Sverige alltså. Därmed inte sagt att aktien blir intressant. Hoppet står till alla de människor i bolagen som arbetar tillsammans och träffas. Kanske kan de hjälpa Kina att hitta vidare.

Om Kinas makthavare är kloka låter de förstås entreprenörer från två stora marknader som kompletterar varandra få fritt spelrum.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer