1515
Annons

Gäst hos borgerligheten

Man vet att något stort har hänt när Socialdemokraterna tystnar inför krav på radikala skattesänkningar, försvagad arbetsrätt och fritt fram för vinst i välfärden. I den epok som gällde fram till den 9 september 2018 bedrev varje socialdemokrat med självrespekt en hård kampanj mot högerns skattesänkningar för de rika och de giriga företagens vinstintressen.

HÖGERSVÄNG? Än så länge finns det inga tecken på att S är beredda på att ompröva sina dogmer. På bilden statsministern på besök hos Volvo i Torslanda.
HÖGERSVÄNG? Än så länge finns det inga tecken på att S är beredda på att ompröva sina dogmer. På bilden statsministern på besök hos Volvo i Torslanda.Foto:Adam Ihse/TT

Socialdemokraterna utnämnde till och med valet till en folkomröstning om välfärden. Högerns skattesänkningar mot vänsterns ökade offentliga utgifter.

S förlorade stort. I den riksdag som tillträdde efter valet finns en historiskt stor majoritet, 60 procent, som vill sänka skatten och avblåsa alla planer på vinstförbud för välfärdsföretag.

Socialdemokraternas maktgrepp över landstingen är upplöst i intet. Det rödgröna styret finns endast kvar i Västerbotten. Alla storstadsregioner styrs av allianspartier. I kommunerna styr allianspartier, med eller utan S, nästan överallt. I Stockholm regerar alliansen både i staden och i landstinget.

Ur företagens perspektiv är maktskiftet en storseger. Förra veckans budgetmotioner från den riksdagsmajoritet som utgörs av C, L, M, KD och SD anger en klar högersväng under denna mandatperiod. Det finns en majoritet för:

•Sänkt skatt för låginkomsttagare i form av fler jobbskatteavdrag.

•Sänkt marginalskatt genom högre brytpunkt och utfasning av värnskatten.

•Sänkt skatt på tjänster med högre tak och breddning för rut- och rotavdrag. Allianspartierna vill till exempel att rut-avdraget ska trefaldigas och inkludera trygghets-, tvätt- samt flytt- och hämttjänster.

•Ökade och bibehållna incitament i socialförsäkringssystemet och till del i försörjningsstödet för att gå från bidrag till arbete.

•Uppluckring av lagen om anställningsskydd, särskilt för små företag.

•Tydligt bejakande av företagens roll och rätt i välfärdssektorn, stärkt valfrihet för elever och patienter och förenklingar för läkare som vill starta eget.

Samma majoritet formulerar traditionella borgerliga ståndpunkter i frågor som:

•Kraftig satsning på polis i synnerhet och på rättsväsendet i allmänhet, något som inte minst Sveriges detaljhandlare har efterlyst.

•Kraftigt höjda försvarsanslag med tydlig inriktning på avancerad teknik och samarbete med Nato, vilket bland annat är viktigt för svensk försvarsindustri.

•En mer företagsnära gymnasieutbildning och kompetensförsörjning, bland annat med lärlingsutbildning enligt tysk modell.

•Kraftigt minskade kostnader för migration efter en acceleration av utgifter som under några år översteg försvarsbudgeten.

Det är med denna sakpolitiska majoritet i ryggen som C och L i förra veckan vände sig till Socialdemokraterna med långa listor på krav för en eventuell samverkan. Annie Lööf gick längst och krävde omedelbar och ovillkorlig acceptans för att liberalisera bostads- och arbetsmarknaden, valfriheten i välfärden, sänkta marginalskatter, reformering av turordningsreglerna, friare hyressättning, lägre ingångslöner, sänkta arbetsgivaravgifter för småföretag och frihets- och äganderättsreformer för landsbygd.

Det där sista är kanske ideologiskt mest intressant. Centerpartiet vill avskaffa strandskyddet, slopa bygglov utanför detaljplanerad tätort, slopa bygglov för företagslokaler, som caféer, i anslutning till gårdar, avskaffa krav på tillstånd för att driva bed&breakfast och äntligen tillåta gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, det vill säga ett avskaffande av Systembolagets monopol.

Om Annie Lööf och Jan Björklund inte hade haft den sakpolitiska majoriteten i ryggen, för övrigt samma majoritet som blockerade S-MP-regeringens försök att förbjuda vinst för välfärdsföretag, avsatte Löfven efter valet och tillsatte en moderat talman, hade S-ledaren lugnt avvisat kravet på att han ska bedriva borgerlig politik. Hela styrkan i C:s och L:s upplägg beror på dessa 60 procent.

Det är ett lockande tankeexperiment att S kan transformeras till en borgerlig kraft över ett veckoslut och det gick ett slags lättnadens suck över landet när Löfven "välkomnade" C-ledarens kravlista. Och inom S finns många som anser att man inte får missa dubbelchansen att splittra borgerligheten och regera vidare. Men det är rimligen ytterligare en verklighetsflykt.

Problemet är att den 60-procentiga sakfrågemajoriteten är på allvar och att S på allvar tycker helt annorlunda om turordningsregler, skatt för höginkomsttagare och marknadshyror. Det finns än så länge inte någon omprövning av klassiska S-dogmer eller av banden till LO och Hyresgästföreningen och det är farligt för S att bidra till intrycket att C dikterar deras politik. S vinner knappast tillbaka sina väljare genom att göra som Lööf vill.

Om C och L menar allvar med sina listor bör de därför välja originalet framför drömmen om kopian och låta Kristersson bilda regering. Då kan vi se fram emot ett stabilt styre med en bred skattesänkarmajoritet bakom sig, som värnar fritt företagande, fria marknader, lag och rätt och förskjuter Vänsterpartiets idéer långt bort från regeringsmakten. 

Det finns för övrigt ett annat parti i riksdagen som har ett landsbygdspaket som liknar C:s, med tillägget att Epa-traktorer ska få gå i 45 km/h. Gissa vilket?


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya och samtidigt så minskar avfall, utsläpp och resursanvändning. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, VD på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung så går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored så gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Läs mer här 

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Läs mer på: www.haglofsrestored.com

Om Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. 

www.haglofs.com

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?