1515

Gäller långsiktigheten bara 100-åriga bolag?

LEDARE. 

Foto:Jessica Gow/TT

När personbilsbolagen Saab och Volvo Cars såldes i olika omgångar sörjde Sverige. Politikerna försökte, och misslyckades, med att rädda Saab. Återkommande uppstår förhoppningsfulla spekulationer om att köpa tillbaka Volvo Cars från Geely och Scania från Volkswagen.

Men när bolag som Sobi och Veoneer, som verkar i framtidsbranscherna specialistläkemedel och mobila biltjänster säljs, så är det tyst. Visst är den traditionella fordonsindustrin mycket viktigare för jobben, vilket är den faktor som väger tyngst för politikerna. Men sektorns betydelse för jobben kommer att minska framöver eftersom det krävs färre personer för att bygga elbilar än fossildrivna bilar. 

Sobis storägare Investor har tackat ja till budet från riskkapitalbolaget Advent, med säte i Boston, och Singapores investeringsfond GIC. Investor har ägt bolaget i tolv år och säger sig vara nöjda med avkastningen. Man vill ta hem vinsten istället för att fortsätta resan med osäkert utfall. Den bedömningen gör de förstås bäst själva. Men för en utomstående betraktare ser förutsättningarna att fortsätta resan goda ut. Sverige har en tung tradition inom läkemedel och Investor har som långvarig ägare i Astra en expertis i sektorn. Som helt dominerande ägare kan de också styra strategi och vd-tillsättning.

Investor marknadsför sig som långsiktig ägare, och i de noterade innehaven har de i en del fall upp till 100 år långa relationer. De äldre innehaven är Atlas Copco, ABB, Ericsson, Electrolux, försvarsbolaget Saab och SEB. Till nykomlingarna hör (utöver de egna avknoppningarna Epiroc, Husqvarna och Electrolux Professional) Wärtsilä (2012), Nasdaq (2011) och Sobi (2009). Frågan är om Investor bara är riktigt långsiktiga i bolag som de redan haft i närmare 100 år? 

Veoneer utvecklar säkerhetstjänster och mobila tjänster för bilar. Bolaget knoppades av från Autoliv 2018 och handlades vid noteringen för 357 kronor per aktie. Aktiekursen har inte varit i närheten av den nivån sedan dess. De två bud som ligger är också lägre. Bolaget har de senaste åren bland annat pressats av att de självkörande bilarna som de levererar teknik till har försenats. En del bedömare anser att Veoneer fortfarande befinner sig i en venture-fas, och knoppades av alldeles för tidigt. 

Jan Carlson var tidigare vd för Autoliv, och sedermera vd och ordförande i Veoneer. Han har haft en helt dominerande roll i bolaget. Carlsson lyfte Autoliv, nu skulle han göra om tricket. Men det nya potentiella stjärnföretaget fick bara tre år. Varken Jan Carlsson eller storägarna AMF, Cevian, AP4 och Alecta har dock riktigt lyckats förklara varför ett av landets stora framtidshopp plötsligt inte är det längre. Både när det gäller Sobi och Veoneer träder dock bilden fram av bolag som kräver fortsatt stora investeringar för att nå sin potential. 

Alla investerare har sina bevekelsegrunder utifrån uppdrag och mål. Men försäljningen av framför allt Veoneer väcker viss oro för om svenska ägare är uthålliga nog att låta nyare bolag i framtidsbranscher växa sig riktigt stora. Om svaret i Sverige för ofta blir att amerikanska eller asiatiska jättar är bättre på att ta risk och satsa kapital, då kommer inga nya svenska storbolag byggas här. Vi nöjer oss med att leverera toppkvalitet till utländska megabolag. 

Riskkapitalbolagen är ofta bra partners i perioder, de fokuserar och kan pumpa in mycket kapital. Nordic Capital ägde exempelvis Sobi i en tidig fas när det hette Biovitrum, innan Investor gick in. Kanske kan Advent ta Sobi till nästa nivå, men när de sedan säljer är det sannolikt till ett utländskt läkemedelsbolag.

Försäljningarna av Sobi och Veoneer kan vara bra enskilda beslut. Men de väcker frågor om svenska investerares syn på risk och långsiktighet. Investor (105 år) äger i dag bolag som Ericsson och Atlas Copco, som närmast är att likna vid statsklenoder. Vad heter morgondagens bolag med den tyngden? Är de redan sålda? 

Man kan hävda att det räcker att bygga goda bolag, man måste inte behålla dem utan investerar vinster från försäljningar i nya projekt. Men det stämmer inte. Sveriges ekonomi och börsutveckling är beroende av att vi bygger egna storbolag i nya sektorer. 


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Ikano Bostad: Långsiktighet och bredd nyckeln till fortsatt tillväxt

Ikano Bostads vd Robert Jaaniste.
Ikano Bostads vd Robert Jaaniste.

Pandemin har inneburit utmaningar. Men det finns bolag som ändå har lyckats riktigt bra 2020. Ett av dem är Ikano Bostad, som gjorde sitt bästa år någonsin.

– Vi är stabila och kan fatta långsiktiga beslut även när marknaden gungar, säger vd Robert Jaaniste.

Långsiktigt engagemang: Läs mer om hur Ikano Bostad arbetar med områdesutveckling.  

Utveckla, bygga, äga och förvalta hållbara, kvadratsmarta och prisvärda bostäder – är Ikano Bostads affärsidé. Företaget ingår i Ikanogruppen, som ägs av familjen Kamprad.

Hela verksamheten började med att företaget förvärvade hyresfastigheter, med siktet inställt på långsiktig förvaltning. 2009 gick man vidare till att även satsa på nyproduktion och utveckling. Det var också då som företagets tillväxt tog fart på allvar.

– I mitten av 2010-talet hade vi en tillväxttakt på uppemot 100 procent om året. Vi nyanställde varje vecka, man hann knappt lära sig namnen på alla, berättar Robert Jaaniste, vd för Ikano Bostad sedan 2009.

Årlig tillväxt på 10-15 procent

I takt med att företaget blivit större har också tillväxttakten dämpats något.

– Men vi är fortfarande i en tillväxtfas. Ambitionen är en årlig tillväxt på 10-15 procent.

Företaget har vuxit på flera sätt. Nya kontor har öppnats runt om i landet och 2017 inleddes också företagets utlandsexpansion, i samband med att Ikano Bostad invigde sitt kontor i Köpenhamn.

Tillväxten har också möjliggjorts genom att företaget breddat sin produktportfölj. Förutom att fortsätta att förvalta de egna hyresfastigheterna bygger företaget inte längre bara lägenheter för hyres- och bostadsrättsmarknaden utan även vårdboenden och småhus.

Mindre projekt med några få fastigheter genomförs i dag parallellt med stora stadsdelsutvecklingsprojekt, där Ikano Bostad ofta arbetar tillsammans med andra aktörer.

Långsiktigt ägande, utveckling och socialt engagemang

Bredden i företaget, med både långsiktigt ägande och utveckling av nya bostäder, skapar en riskspridning som ger företaget stabilitet. En annan nyckel till framgångarna är den långsiktighet som genomsyrat företaget ända sedan starten.

– Vi är ett långsiktigt bolag med långsiktiga ägare. Det ger stabilitet, något som är oerhört viktigt när man jobbar med fastigheter och bostäder. De ska ju förhoppningsvis stå i 150 år.

Ett exempel är Stockholmsförorten Hagsätra. Här förvärvade företaget sina första fastigheter 2005. I dag äger och förvaltar man 3 000 lägenheter i området, hela Hagsätra Centrum, och planerar en förtätning.

Visionsbild av Ikano Bostads område i Hagsätra.
Visionsbild av Ikano Bostads område i Hagsätra.

Parallellt med den långsiktiga utvecklingen av området bedriver Ikano Bostad också ett socialt hållbarhetsarbete, bland annat genom en egen fritidsgård för hyresgästernas barn.

– Genom att vara långsiktiga i alla våra beslut kan vi också ta ett större ansvar och genom vår dagliga verksamhet påverka områdena där vi är verksamma. Vårt sociala engagemang är något vi har arbetat fokuserat och målmedvetet med under många år. Där märker vi verkligen att vårt arbete betyder något och gör skillnad, konstaterar Robert Jaaniste.

Hela kompetenskedjan inom företaget

Långsiktighet och stabilitet i bolaget skapas också genom att Ikano Bostad har hela kompetenskedjan inom det egna företaget. Det gör det möjligt att driva projekt genom alla faser i utveckling. Från detaljplanearbete till att utveckla nya bostäder, egen produktion, fastighetsförvaltning och försäljning.

Ikano Bostads ledningsgrupp.
Ikano Bostads ledningsgrupp.

2014 beslutade man dessutom att börja rekrytera lika många män som kvinnor, på samtliga nivåer inom företaget. Som ett led i det arbetet drog Ikano Bostad 2017 igång projektet Hentverkarna, ett snickarlärlingsprogram för enbart kvinnor.

– Då hade branschen 1 procent kvinnliga byggnadsarbetare, medan vi kom upp i 18 procent, berättar Robert Jaaniste och gläds över att flera större byggbolag tagit efter modellen.

Enkelhet och sunt förnuft

Men långsiktighet och hållbarhet handlar så klart även om miljö och klimat, ett område där företaget också ligger i framkant. Alla fastigheter som byggs från och med nu ska Svanenmärkas och om nio år ska företaget vara klimatneutralt.

– Vi kan inte bara hålla på med workshops, nu måste alla ta tag i frågan och göra något varje dag. Och självklart är vi också beroende av andra aktörer.

Robert Jaaniste konstaterar att det i slutänden är företagets grundvärderingar som skapat framgångarna.

– Enkelhet och sunt förnuft genomsyrar hela Ikanogruppen. Och vi gillar att jobba tillsammans, på schyssta villkor.

Långsiktigt engagemang: Läs mer om hur Ikano Bostad arbetar med områdesutveckling. 

 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?