1515

Frihet till subventioner

LEDARE. Centerpartiet tycker marknadskrafter är magiska. Så länge de inte drabbar hembygden.

PARTISTÄMMA. Det riktiga Centerpartiet är något annat än det liberala, internationalistiska och marknadsbejakande som Annie Lööf gärna torgför i sociala medier.
PARTISTÄMMA. Det riktiga Centerpartiet är något annat än det liberala, internationalistiska och marknadsbejakande som Annie Lööf gärna torgför i sociala medier.Foto:Tommy Pedersen/TT

KARLSTAD. Metropoliseringen är den moderna ekonomins starkaste och viktigaste kraft. Städerna har visserligen dragit sedan industrins genombrott – att rastlösa ungdomar sökt sig dit har varit avgörande för den bullrande strukturomvandling som tjugofaldigat svensk BNP sedan förra sekelskiftet och minskat jordbrukets andel av ekonomin från hälften till en knapp procent. 

Men de senaste 15-20 årens utveckling är något annat. Storstäderna och de med välrenommerade högskolor har dragit ifrån allt fortare i takt med att ekonomin blivit mindre handgriplig och tjänster kommit att utgöra tre fjärdedelar av BNP. Många av de tjänsterna är fortfarande kopplade till den rätt utspridda industrin, men de produceras i huvudsak i Stockholm. 

Där knorrar handelskammaren om växande problem, men de flesta av dem har sin förklaring i den snabba tillväxten. Vartannat nytt jobb i privat sektor mellan 2007-2017 skapades i Stockholm och Uppsala och huvudstaden har flest framgångsrika techbolag per capita i världen undantaget Silicon Valley.

Den ekonomiska ruljangsen har även en sociologisk dimension. Som ekonomgeografen Enrico Moretti visat i boken ”The New Geography of Jobs” (en av de senaste tio årens viktigaste), leder tillväxten i städerna till mer progressiva värderingar som blir självförstärkande eftersom folk i gemen ogärna går på tvärs mot majoriteten, utan hellre simmar medströms. Verklighetssyn smittar, både i stan och på landet.

Karlstad, där Centerpartiet just nu håller sin stämma, ligger liksom C själva någonstans mittemellan. Å ena sidan universitet, Konsumentverket och en av världens största tillverkare av förpackningskartong i Skogshalls Bruk. Å andra sidan inte tillräckligt stor och stark arbetsmarknad för att lyfta ens kommunerna i nejden. I metropoliseringens Sverige är Karlstad både och. Precis som C.

Centerpartiet mår ganska bra i det nya politiska landskapet. Man har byggt en strategi på att profilera sig mot Sverigedemokraterna, vuxit eftersom SD gjort det och gjorde förra året sitt bästa val sedan 1988.

Till skillnad från L verkar man också trivas hyfsat väl i S sällskap. Sex av tio C-sympatisörer tycker regeringen gör ett bra jobb, enligt opinionssiffror från augusti. Bara fyra av tio tror att en alliansregering skulle gjort bättre ifrån sig. Det hänger givetvis ihop med budgetsegrar och löftesrika skrivelser i januariavtalet, men speglar också en djupare överlappning. 

Precis som S, består C:s väljarbas numera till stor och växande del av samma flyktiga storstadsväljare som en gång tilltalades av Reinfeldt och en annan gång röstade på Fi. De gillar det C som gjorde om sig i början av 10-talet, började kalla sig liberalt och upptäckte sin stora frihetslidelse. Den löper som en röd tråd genom programmen och motionerna som avhandlas i Karlstad. Folk ska vara fria att lyckas, fria att åka bil, fria från länsstyrelsen, från Systembolaget, från vildsvinen, från könsnormer och MP:s skogspolitik. 

”Vi är kraften som gör Sverige mer liberalt”, slog Annie Lööf fast i sitt tal i torsdags. 

Vill man vara elak kan man invända att C i själva verket mest och helst ägnar sig åt sin ganska godtyckliga undantagsliberalism, som även det egna studentförbundet i stora stycken utmålat som orättvis och ineffektiv. Det mesta kan och bör lösas med särregler och avdrag, helst för landsbygdsbor. I budgeten drev man igenom skattesänkningar för kommuner i Dalarna och Västerbotten (men inte i Småland och Västmanland). Man berömde sig av ett ”bondepaket” på 200 miljoner kronor, trots att bidrag redan står för runt 50 procent av svenska bönders intäkter. 

På stämman låter det ungefär likadant: höjt grundavdrag på inkomstskatten för den som bosätter sig i glesbygd, lägre skatt på bensin, avskrivna studielån och ”landsbygdssäkring” av politiska beslut. 

Så är också det riktiga Centerpartiet något annat än det liberala, internationalistiska och marknadsbejakande som Annie Lööf gärna torgför på Instagram. Ett pragmatiskt och ganska inåtvänt regionalparti som sitter i fler kommunstyrelser än något annat, mest i den glesbygd som marknaden glömt, och säkerställer att de gamla kärnväljarna får sitt.

”Lösningen på klyvningen är inte mer statliga bidrag”, skriver partiet i stämmoprogrammet och sätter ironin i blixtbelysning. Marknadskrafter är magiska. Så länge de inte drabbar hembygden. Men så fungerar också intressepartier.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?