1515

Frida Wallnor: Trump kommer att förlora handelskriget

LEDARE. ”All for freedom. Freedom for all”. Harley-Davidsons (HD) slogan breder ut sig över hela skärmen när man kommer in på motorcykeltillverkarens hemsida. Det är svårt att tänka sig ett företag lika starkt förknippat med den amerikanska folksjälen.

TULLEFFEKTER. Det var glada miner när Donald Trump träffade företrädare för Harley-Davidson i februari 2017. Efter att bolaget nu meddelat att man flyttar produktion utomlands för att undvika EU:s tullar är tongångarna från Vita huset aningen bistrare.
TULLEFFEKTER. Det var glada miner när Donald Trump träffade företrädare för Harley-Davidson i februari 2017. Efter att bolaget nu meddelat att man flyttar produktion utomlands för att undvika EU:s tullar är tongångarna från Vita huset aningen bistrare.Bild:Pablo Martinez Monsivais

Att just HD blir det första högprofilerade offret i Donald Trumps handelskrig är därför ett extra hårt slag för presidenten. På måndagen meddelade företaget att man flyttar en del av produktionen från USA till befintliga fabriker i bland annat Indien för att undvika EU:s tullar, som började gälla på midsommaraftonen. På det sättet slipper man höja priserna. Ett rationellt beslut för ett företag med den typen av flexibilitet.

På samma sätt resonerade Atlas Copcos Nordamerikachef Anders Hoberg, som undertecknad intervjuade vid fabriken i Detroit i början av april, innan stål- och aluminiumtullarna mot Europa trätt i kraft. Hoberg såg inte prisökningar på råmaterial som det största tullrelaterade problemet för bolaget. Han pekade snarare på andra länders mottullar, som slår negativt på bolagets och deras kunders export. Men precis som HD kan Atlas agera genom att flytta produktion mellan befintliga fabriker.

USA:s president tycks, trots sin företagarbakgrund, inte förstå resonemanget. Det har osat vrede om Trumps twitterinlägg riktade mot Harley-Davidsons beslut. Bland annat om att detta är början på slutet för företaget, som dessutom hotas med höga skatter om de försöker "importera" motorcyklar till amerikanska konsumenter.

I själva verket är det dock inte bolag som Atlas eller HD som Trump borde oroa sig för. De som verkligen drabbas av handelskriget är snarare de mindre bolagen utan möjlighet att värja sig.

Som i HD:s hemstat Wisconsin, som alltså förlorar arbetstillfällen när motorcykeltillverkaren skär ned. Ett historiskt starkt demokratiskt fäste, som Hillary Clinton var så säker på att vinna 2016 att hon inte ens besökte delstaten under valrörelsen. Wisconsin tillhör delstaterna som sägs ha avgjort valet till Trumps fördel.

Omvärlden riktar nu sina mottullar ditåt, då man vet att effekterna blir som störst politiskt för presidenten och hans parti. Bland annat drabbas delstatens stora mejeriindustri – de många små ostmakare som nu får stå ut med 20–25-procentig tull för att exportera till det storkonsumerande Mexiko.

Detsamma gäller produktionen av sojabönor, som tillhör landets viktigaste jordbruksprodukter. Efter Trumps senaste Kina-utspel, med nya tullar på varor värda motsvarande 450 miljarder kronor och de annonserade åtgärderna för att begränsa kinesiska investeringar i amerikanska högteknologiska bolag, väljer Kina nu att sätta in stöten där det svider som mest.

Den 6 juli träder de nya importtullarna i kraft, som bland annat gäller just sojabönor, men även majs och fläsk. De kommer drabba jordbrukstunga, republikanska delstater som Nebraska och Iowa.

Från Peking ryktas det även om att landets ledning kommer att välja bort amerikanska Boeing till förmån för dess franska ärkefiende Airbus i en kommande storaffär på flygsidan – som en ytterligare markering mot Trump.

Han som så sent som i mars talade om hur enkla handelskrig var att vinna. Undra om han fortfarande tycker det. Trump har ju, återigen, visat sig vara mottaglig för den folkliga opinionen, när han gav med sig i fråga om separationer av immigrantfamiljer vid den södra gränsen. Frågan är hur många ilskna Nebraska-bönder det krävs för att få honom att svänga också om tullarna?

Man kan diskutera om EU:s aggressiva svar på USA:s stål- och aluminiumtullar verkligen är rätt sätt att hantera en impulsiv person som Trump – om det inte snarare bidrar till en upptrappning av konflikten.

Å andra sidan var den amerikanska administrationen uppenbart ointresserad av att nå en förhandlingslösning med handelskommissionär Cecilia Malmström & Co under våren, då den i stället gjorde verklighet av tullhoten. Den här typen av skräddarsydda motåtgärder kan därför vara ett sätt att få Trump till förhandlingsbordet på lite sikt.

Under tiden är det utmärkt att EU fortsätter att stärka banden med andra globala partners genom handelsavtal, nu senast med Australien och Nya Zeeland.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?