1515

Frida Wallnor: Statsmannen Löfven presenterade sig

LEDARE, WASHINGTON. Tisdagens presskonferens i Vita huset var en både omtumlande och underhållande upplevelse. Donald Trump varvade lovord om svenskar i allmänhet och statsminister Stefan Löfven i synnerhet med regelrätta påhopp på EU.

Statsminister Stefan Löfven under en gemensam pressträff med USA:s president Donald Trump i samband med deras möte i Vita huset i Washington D.C.
Statsminister Stefan Löfven under en gemensam pressträff med USA:s president Donald Trump i samband med deras möte i Vita huset i Washington D.C.Foto:Henrik Montgomery/TT

”De har inte behandlat oss bra, det är nästan omöjligt att göra affärer med dem”, sa Trump om EU-länderna, efter att någon minut tidigare ha sagt att det var hans företrädares politik snarare än USA:s handelspartners som ska ha skulden för landets gigantiska, och djupt orättvisa, handelsunderskott.

Inget nytt på den fronten, med andra ord.

Stefan Löfven visade däremot upp nya sidor under presskonferensen. Statsmannen presenterade sig, just när det gällde som mest. Med oklanderlig engelska och väl avvägda, pålästa formuleringar utstrålade han stor trovärdighet. Han framstod som Trumps direkta motsats, vilket kan ha bidragit till det positiva intrycket. Man undrar dock varför Löfven inte visar de här sidorna oftare. På hemmaplan, till exempel?

De hotande amerikanska tullarna på stål och aluminium samt Nordkorea dominerade som väntat pressträffen. När det gäller tullarna kom Trump med ett tydligt, men beklagligt, besked: de kommer att bli verklighet. Det hade visserligen inte varit realistiskt att tro något annat, att Löfven skulle få Trump att ändra sig. Men större under har ju skett. Och Trump tycktes på allvar intresserad när Löfven pratade om sin bakgrund som svetsare och vikten av fri handel för små exportberoende länder. På en direkt fråga var Trump dock obeveklig: ”Ett land som inte har stål har inget land”.

Vi måste alltså tyvärr ställa in oss på att planen sätts i verket på torsdag. Det kommer att drabba svenska stålproducenter negativt och risken för ett handelskrig är påtaglig. För Trump lär dessvärre inte vika ned sig inför hotet om europeiska motåtgärder, vilket George W Bush gjorde efter hans försök med ståltullar 2002.

Det enda positiva med detta är att Trump sannolikt minskar sina chanser att bli omvald 2020. Både hans republikanska kollegor och kärnväljare lär allteftersom vända honom ryggen (likt ekonomirådgivaren Gary Cohn som avgick på tisdagskvällen), när priserna går upp och jobb försvinner som en följd av presidentens ”älskvärda” handelskrig.

Älskvärt? Det är bara Trump som kan uttrycka sig så. Samtidigt är det svårt att förstå vidden av att ha ett handelsunderskott så stort som USA:s.

Vad gäller Löfven bör han fortsätta på den inslagna vägen och hålla hårt i den europeiska ledartröjan när handelspolitiken ska diskuteras framöver inom EU. Det är visserligen en fråga för EU-kommissionen, men det skadar inte om Löfven, med sin färska USA-vistelse i bakfickan, kan bidra till en balanserad respons på tullarna.

Det är dock viktigt att poängtera att tullarna inte är någon bilateral krigsförklaring mot Sverige, även om det stundtals kändes så under presskonferensen när Löfven fick försvara det ”orättvisa” EU:s handlingar. Tullarna riktas mot alla som inte är USA. Det är det som är ”America First” i praktiken. Vi måste lära oss att skilja på Trumps ständigt pågående inrikespolitiska kampanj och hot mot vår starka relation till USA.

Det senaste året har relationen faktiskt blivit ytterligare något starkare, även om sådana nyheter lätt glöms bort i bruset från Vita huset. Sveriges annonserade köp av luftvärnssystemet Patriot är ett exempel, att 1.400 amerikaner deltog i den svenska försvarsövningen Aurora ett annat. Lägg till det att USA har stationerat 4.000 man i Östeuropa som en del i Natos förstärkning i Baltikum och Polen samt ökat försvarsanslagen till Europa med 40 procent i år. Det bidrar till ökad säkerhet i vår del av Europa.

Den amerikanske presidenten har faktiskt rätt i att Sverige och USA har ett ”great” partnerskap. Det lär överleva också Trump.


Innehåll från SenzaGenAnnons

Säkrare kemikalier utan djurförsök

Axel Sjöblad, vd på SenzaGen.
Axel Sjöblad, vd på SenzaGen.

Som innovativt bolag har SenzaGen utvecklat en teknologiplattform för att utvärdera om kemikalier kan orsaka allergiska reaktioner på hud eller i luftvägarna. Genom testerna kan företag i en rad olika branscher undvika allergiframkallande ämnen och sätta säkrare produkter på marknaden samtidigt som antalet djurförsök kan minskas. Metoden har rönt stort intresse och SenzaGen är mitt i en intensiv kommersialiseringsfas med fokus på marknadsföring och försäljning.

SenzaGen grundades 2010 som en avknoppning från Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet. Sedan dess har SenzaGen använt modern teknologi för att utveckla världens för närvarande mest träffsäkra tester i sin kategori och fokuserar på att skapa ett kunddrivet, lönsamt bolag. Ambitionen är att först etablera GARD®-teknologin i Europa och Nordamerika, för att därefter stegvis expandera till utvalda marknader i resten av världen, där intresse redan finns i Asien. Utvecklingen inom testindustrin går mot att ersätta djurförsök med djurfria testmetoder, vilket skapar stora marknadsmöjligheter för bolaget.

– Vår testmetod kombinerar genomiska data från mänskliga celler med maskininlärning vilket ger mycket bättre resultat än djurförsök. För närvarande kommer den största delen av våra intäkter från direktförsäljning men vi distribuerar även våra tester via samarbetspartners i Europa och USA, säger Axel Sjöblad, vd på SenzaGen.

Lär dig mer om GARD®-teknologin här 

Snabb och kostnadseffektiv testmetod

SenzaGens primära marknader är läkemedelsindustrin, den medicintekniska industrin, kemikalieindustrin och den kosmetiskaindustrin. Inom alla dessa fyra industrier har stora globala kunder använt testmetoden, bland annat läkemedelsbolaget H. Lundbeck A/S och det medicintekniska bolaget Sonova.

– En av våra främsta konkurrensfördelar är att vår testmetod kan hantera de ämnen som traditionellt anses vara svårbedömda och därmed kan tillämpas på alltifrån kosmetika och rengöringsmedel till material såsom tyger, plaster och metaller. Testmetoden är dessutom snabb och kostnadseffektiv jämfört med djurförsök, vilket innebär att vi har ett väldigt attraktivt erbjudande, säger Axel Sjöblad.

Utökat erbjudande 

SenzaGen har fått positivt gensvar från kunder i många branscher då bolagets

tester hjälper dem att fatta rätt beslut redan tidigt i produktutvecklingsprocessen.

– På grund av marknadens efterfrågan och som komplement till GARD® med tester för hud- och luftvägsallergi, utökar vi vårt erbjudande med tester för irritation och korrosion från och med den 1 juli 2021. Det ökade testutbudet är en del av vår kommersialiseringsstrategi och i linje med vår mission att erbjuda de absolut bästa alternativa testerna till djurförsök inom ett antal olika områden. Redan i höst har vi för avsikt att ytterligare öka vårt testutbud, säger Axel Sjöblad.

Om SenzaGen:

SenzaGen är ett svenskt bioteknikbolag som erbjuder den senaste teknikens djurfria tester för att bedöma om kemikalier kan vara allergiframkallande. Med enastående hög träffsäkerhet möter GARD® behoven inom flera industrier och bidrar till att företag kan utveckla, producera och leverera säkrare, etiska och mer hållbara produkter. GARD®-testerna utförs i SenzaGens GLP-godkända laboratorium samt hos utvalda partners i Europa och USA. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i USA. SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North. Läs mer om SenzaGen här 

Mer från SenzaGen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SenzaGen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?