Frida Wallnor: Rätt att tillåta gårdsförsäljning av alkohol

LEDARE. I förra veckan röstade riksdagen för att tillåta gårdsförsäljning av alkohol. Allianspartierna och SD ställde sig bakom tillkännagivandet vilket innebär att regeringen nu uppmanas ”verka” för lagstiftning. Men regeringspartierna och Vänsterpartiet är emot så inget lär hända i närtid. Detta blir alltså en fråga som nästa regering får ta tag i.

GÅRDSFÖRSÄLJNING. Förra veckans tillkännagivande från allianspartierna och Sverigedemokraterna om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol är ett steg i rätt riktning.
GÅRDSFÖRSÄLJNING. Förra veckans tillkännagivande från allianspartierna och Sverigedemokraterna om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol är ett steg i rätt riktning.Bild:Anders Wiklund/TT

Men det var ändå en hoppingivande markering från politikerna. Inte minst för de många entreprenörer som berörs – de lokala producenter som genom åren har tittat på sina utländska motsvarigheter och behövt konstatera vilken konkurrensnackdel den svenska alkohollagstiftningen innebär.

Med förändrade regler finns möjlighet att växa då fler skulle lockas till gårdarna. Det vore på alla sätt positivt för besöksnäringen, speciellt på landsbygden.

Debatten kring frågan präglas dock av många missuppfattningar. Framför allt undrar man hur vissa vänsterdebattörer har läst förslaget då de tycker sig se risker för att behöva bevittna champagnebutiker vid Stureplan och lokala Absolut Vodka-filialer. Förslaget bygger ju på att försäljningen ska ske där produkten tillverkas.

Att blanda in folkhälsan är också överdrivet. Huvudvillkoret i förslaget är att Systembolagets monopol ska vara kvar – att man ska göra undantag för gårdsförsäljning i begränsad skala.

Och faktum är att många av producenterna redan har utskänkningstillstånd för att möjliggöra provsmakning. Så någon större skillnad i konsumtion lär det inte bli – särskilt inte då dessa gårdsbutiker knappast skulle ha öppet dygnet runt.

Det är heller inte tal om att gårdsproducenterna riskerar att konkurrera ut sina lokala Systembolag. De tävlar ju sällan i samma liga som de enorma globala producenter som täcker Systembolagets hyllor. Gårdsförsäljarnas nisch är snarare att erbjuda en lokalproducerad kvalitetsprodukt, ofta till ett högre pris, samt en upplevelse – att ge kunderna en inblick i tillverkningsprocessen.

Den enda rimliga invändningen mot förslaget är juridisk, att det strider mot EU:s anti-diskrimineringslagar. De säger att Sverige inte får gynna inhemska producenter på bekostnad av utländska, vilket kan bli svårt att komma runt när endast lokala producenter undantas från monopolet.

Å andra sidan har EU-domstolen visat sig flexibel förr, som när svenska konsumenter gavs rätt att köpa alkohol på nätet via så kallade ”vinklubbar” (Rosengrenmålet 2007).


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Data som ekonomisk tillgång – Snowflake skapar marknadsplats för samarbete runt data

Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.
Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.

Företag som tar vara på data konkurrerar på helt nya sätt. Marknaden för data har förändrats radikalt och genom Snowflakes marknadsplats finns förutsättningar som erbjuder helt nya möjligheter till bättre samarbete internt inom bolag samt med leverantörer och kunder.  Dessutom skapas förutsättningar för forskning, utveckling samt möjligheter till nya databaserade intäktskällor. 

– Med Snowflake Data Cloud öppnas möjligheten att enkelt utbyta data både internt och externt. 

Detta öppnar upp fantastiska affärsmöjligheter, säger Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.

Molnföretag Snowflake har skapat en marknadsplats för sömlöst och säkert datautbyte. I dag erbjuder över 400 företag sin data för andra företag att använda och antalet ökar snabbt. Det rör sig om data inom vitt skilda områden som finans, hälsa, demografi, väder, handel och mycket annat.

– Genom att förädla företagsdata med tredjepartsdata skapas förutsättningar för helt nya affärsinsikter. Det är detta som driver ”dataekonomin” och bidrar till revolutionerande nya produkter och tjänster, säger Jakob Brandel.

Snowflake möjliggöra tillgänglighet på data 

Datas värde har förändrats markant de senaste åren. På bara något decennium har data gått från att vara något som arkiveras i pärmar eller Excel-filer till att bli en eftertraktad valuta, en grund till näst intill oändliga affärsinsikter och ett nödvändigt underlag för beslutfattare. Men för att värdefulla insikter ska kunna skapas krävs det att data görs tillgänglig och analyseras i rätt tid av rätt enhet. 

Tyvärr har utbyte av data begränsats av föråldrade och företagsspecifika serverhallar samt avsaknaden av standarder för datautbyte. Dessutom saknas kunskap i organisationerna om vilken data som finns tillgänglig då olika avdelningar har haft begränsade möjligheter att tillgängliggöra sin data. Att dela data har varit komplext, dyrt och osäkert. 

Många företag har moderniserat sin datalagring och nyttjar de publika moln som exempelvis AWS, Microsoft eller Google Cloud. Utmaningen att dela data består dock. Dessa moln skapar tre distinkta silos som inte kan kommunicera emellan sig. Snowflake knyter samman dessa molntjänster till en och samma plattform.

– Med Snowflake får vi bort datasilos inom företagen men vi raserar också murarna mellan de tre stora cloudleverantörerna. Vi möjliggör för företag att ha en cloud-agnostic eller multicloudstrategi. Det är något nytt, säger Jakob Brandel.

Bestäm själv vilken och till vem du vill dela data med

Data kan vara direkt affärskritisk och har därmed ett stort säkerhetsbehov. Då vill man vara säker på att den hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Snowflakes Data Cloud har inbyggd säkerhet som garanterar att data hanteras på rätt sätt. 

Själva datan lämnar aldrig sin ursprungsplats och varken kopieras eller flyttas. Allt utbyte sker genom Snowflakes plattform, vilket gör att all data alltid är live och uppdaterad.

– I Snowflake är säkerheten inbyggd från början, inte påbyggd efteråt. Ägaren väljer själv hur mycket och vilken del av datan som ska vara tillgänglig och för vem och kan hela tiden övervaka hur den används, säger han.

Snowflake accelererar upp innovation

En stor fördel är att lösningen enkelt är skalbar både upp och ner. Användarna betalar inte någon licens eller fast avgift för datautbytet utan endast för den mängd data som lagras samt den mängd bearbetning som utförs. Kunderna slipper därmed oönskade kostnader för outnyttjad kraft och maskiner, som under helger eller jullov när få människor vill göra dataanalys.

– Med Snowflake kan vi öka det globala samarbetet, Data Collaboration, vilket skapar möjligheter till Data Monetization. Data blir en ekonomisk tillgång som alla nu kan ta del av, avslutar Jakob Brandel.

Läs mer på www.snowflake.com

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?