ANNONS:
Till Di.se

Frida Wallnor: Rätt att tillåta gårdsförsäljning av alkohol

  • GÅRDSFÖRSÄLJNING. Förra veckans tillkännagivande från allianspartierna och Sverigedemokraterna om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol är ett steg i rätt riktning. Foto: Anders Wiklund/TT

LEDARE. I förra veckan röstade riksdagen för att tillåta gårdsförsäljning av alkohol. Allianspartierna och SD ställde sig bakom tillkännagivandet vilket innebär att regeringen nu uppmanas ”verka” för lagstiftning. Men regeringspartierna och Vänsterpartiet är emot så inget lär hända i närtid. Detta blir alltså en fråga som nästa regering får ta tag i.

Men det var ändå en hoppingivande markering från politikerna. Inte minst för de många entreprenörer som berörs – de lokala producenter som genom åren har tittat på sina utländska motsvarigheter och behövt konstatera vilken konkurrensnackdel den svenska alkohollagstiftningen innebär.

Med förändrade regler finns möjlighet att växa då fler skulle lockas till gårdarna. Det vore på alla sätt positivt för besöksnäringen, speciellt på landsbygden.

Debatten kring frågan präglas dock av många missuppfattningar. Framför allt undrar man hur vissa vänsterdebattörer har läst förslaget då de tycker sig se risker för att behöva bevittna champagnebutiker vid Stureplan och lokala Absolut Vodka-filialer. Förslaget bygger ju på att försäljningen ska ske där produkten tillverkas.

Att blanda in folkhälsan är också överdrivet. Huvudvillkoret i förslaget är att Systembolagets monopol ska vara kvar – att man ska göra undantag för gårdsförsäljning i begränsad skala.

Och faktum är att många av producenterna redan har utskänkningstillstånd för att möjliggöra provsmakning. Så någon större skillnad i konsumtion lär det inte bli – särskilt inte då dessa gårdsbutiker knappast skulle ha öppet dygnet runt.

Det är heller inte tal om att gårdsproducenterna riskerar att konkurrera ut sina lokala Systembolag. De tävlar ju sällan i samma liga som de enorma globala producenter som täcker Systembolagets hyllor. Gårdsförsäljarnas nisch är snarare att erbjuda en lokalproducerad kvalitetsprodukt, ofta till ett högre pris, samt en upplevelse – att ge kunderna en inblick i tillverkningsprocessen.

Den enda rimliga invändningen mot förslaget är juridisk, att det strider mot EU:s anti-diskrimineringslagar. De säger att Sverige inte får gynna inhemska producenter på bekostnad av utländska, vilket kan bli svårt att komma runt när endast lokala producenter undantas från monopolet.

Å andra sidan har EU-domstolen visat sig flexibel förr, som när svenska konsumenter gavs rätt att köpa alkohol på nätet via så kallade ”vinklubbar” (Rosengrenmålet 2007).

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies