1515

Frida Wallnor: Låt britterna bli särbo på försök

LEDARE. ”Det var Boris idé”. Så förklarade komikern sitt upptåg under Theresa Mays kongresstal på onsdagen då han avbröt premiärministern med en blankett avsedd för människor som förlorat jobbet.

PRESSAD. Premiärminister Theresa Mays avslutningstal på Tory-partiets kongress hade inrikespolitiskt fokus och berörde knappt brexit - en fråga som fortsätter att splittra partiet. May stördes under talet både av sin hosta och av en man som gav henne en uppsägningsblankett.
PRESSAD. Premiärminister Theresa Mays avslutningstal på Tory-partiets kongress hade inrikespolitiskt fokus och berörde knappt brexit - en fråga som fortsätter att splittra partiet. May stördes under talet både av sin hosta och av en man som gav henne en uppsägningsblankett.Bild:Peter Byrne

Givetvis låg inte utrikesminister Boris Johnson bakom, men det inträffade sätter fingret på den infekterade maktkamp som pågår inom det brittiska regeringspartiet.

Huvudanledningen? Brexit. Det är ett sorgligt konstaterande, men ett halvår in på den tvååriga nedräkningen mot EU-utträdet är osäkerheten fortsatt stor om vad som väntar efter mars 2019. Olika regeringsföreträdare kommer med olika bud om vägen framåt – emellanåt i skarp kontrast till May och hennes allierades linje.

Till det kan läggas Tory-partiets negativa opinionstendens sedan motgången i valet i juni och tydliga tecken på att den brittiska ekonomin börjat ta skada av osäkerheten.

Det var en både förkyld och försvagad partiledare som stundtals hostade fram sitt budskap om att förnya den ”brittiska drömmen” från partikongressens scen. Talet handlade om utbildning, energi, sjukvård och om nästa generations förutsättningar. Om att partikamraterna borde fokusera på sakpolitiken snarare än på det politiska spelet (vilket man ju skulle önska även av svenska politiker).

Men elefanten i rummet förblev märkligt anonym. Brexit, den fråga som kommer att påverka samtliga ovan nämnda sakområden, berördes knappt.

Det är symptomatiskt. Britterna har redan kapitulerat på en viktig punkt i förhandlingarna med EU. Det gäller det mentala spelet – att framstå som om man har den starkare handen. Det var längesen det hördes brittiska hot om att föredra ”no deal” framför ett dåligt avtal.

Även om det råder oenighet också inom EU27 syns det inte utåt. Det är ett styrketecken. Chefsförhandlaren Michel Barnier, som under torsdagen gästade Stockholm, personifierar väl det självförtroendet.

Det märks också att det ojämna styrkeförhållandet har satt sin prägel på förhandlingarna. EU tycks exempelvis inte bedöma att ”tillräckliga framsteg” har skett fram till toppmötet om två veckor för att nästa steg i förhandlingarna ska kunna inledas, om de framtida förbindelserna. Och då får britterna gott vänta till december-toppmötet, väl medvetna om att mars 2019 närmar sig snabbt.

Snopet, när brexit-kampanjen så tydligt handlade om att ”ta tillbaka kontrollen från Bryssel”.

En annan sak som lär stressa May är hur man ska kompensera för de minskade intäkterna från handeln med EU. Förutom bilaterala avtal med tillväxtländer ställs hoppet till ett ambitiöst handelsavtal med USA.

Men Donald Trump fortsätter att hälla kallt vatten på de förhoppningarna. Beslutet att införa höga tullar på det kanadensiska bolaget Bombardier, med omfattande verksamhet i Nordirland, är ett exempel. Att genom WTO ge sig på britternas överenskommelse med EU om framtidens importkvoter av jordbruksprodukter ett annat.

Det är därför troligt att London kommer behöva fortsätta på den mer ödmjuka linje som May slog an i sitt brexit-tal i Florens för två veckor sedan. Där efterlyste hon en ”implementeringsperiod” på omkring två år efter mars 2019, där britterna skulle fortsätta betala EU-avgift, ha tillträde den till inre marknaden och tillhöra tullunionen, trots att de på papperet lämnat EU.

Det är en god idé som förhoppningsvis blir verklighet. Ju längre tid näringslivet, både på hemmaplan och bland handelspartners, ges för att anpassa sig till de nya förhållandena desto bättre. För att minska osäkerheten bör man så snart som möjligt slå fast hur lång den här potentiella transitionsperioden blir, vilket Sverige bör verka för.

För stabiliteten vore det också positivt om May får sitta kvar som premiärminister fram till valet 2022. Tvingas hon avgå i förtid riskerar turbulensen att öka ytterligare, speciellt med tanke på vilka oberäkneliga kandidater som väntar i kulisserna.

Av den anledningen bör Barnier & Co hantera sitt övertag varsamt. De bör till och med överväga att ge den brittiska delegationen några ”segrar” i förhandlingarna, som kan visas upp på hemmaplan, av omsorg för Theresa May. För ingen gynnas av mer kaos i London.


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?