1515
Annons

Frida Wallnor: Certifiera bolags bidrag till försvaret

LEDARE. Efter Kalla kriget nedmonterades det civila försvaret i Sverige – det som tillsammans med det militära försvaret kallas totalförsvar. Men med tanke på hur hotbilden ser ut mot vårt land i dag, med cyberattacker, desinformationskampanjer och terrorism, är det tydligt att vi återigen behöver tänka bredare när vi tänker på försvaret – att hela samhället ska involveras.

CIVILT FÖRSVAR. Efter alla privatiseringar har näringslivet i dag en viktigare roll att spela i Sveriges totalförsvar, exempelvis när det gäller fungerande transporter.
CIVILT FÖRSVAR. Efter alla privatiseringar har näringslivet i dag en viktigare roll att spela i Sveriges totalförsvar, exempelvis när det gäller fungerande transporter.Bild:TT

Även om den här insikten säkerligen har funnits på högsta ort länge var det först i samband med försvarsbeslutet 2015 som regeringen skred till verket: totalförsvaret ska återupprättas.

Bättre sent än aldrig förvisso. Men detta är ett gigantiskt projekt och senfärdigheten har gett våra fiender ett långt försprång. Tyvärr går det heller inte att kopiera dåtidens rutiner för att snabba på processen, då samhället ser så annorlunda ut i dag jämfört med för 25 år sedan.

Näringslivet har exempelvis betydligt större ansvar för våra viktigaste samhällsfunktioner i dag efter alla privatiseringar. Det gäller kritisk infrastruktur som elektricitet, telekom och transporter men även inom hälso- och sjukvården. Enskilda företag har därmed en viktigare roll att spela i totalförsvaret.

Den stora utmaningen framöver är hur man ska få dessa företag från olika sektorer att inse att de är en del av ett större projekt som syftar till att minska samhällets sårbarhet. Och framför allt, få dem att vilja bidra till detta, trots att det kanske inte tillför någon direkt ekonomisk vinning för den enskilde.

Det var därför utmärkt att Folk och Försvar arrangerade ett seminarium just på det temat i tisdags, med anledning av Försvarsberedningens delrapport om totalförsvarsprojektet som kommer i december.

Försvarsdebattören Annika Nordgren Christensen lanserade ett mycket intressant förslag under seminariet, som är värt att diskutera vidare. Det handlade om att certifiera företag som engagerar sig i uppbyggnaden av totalförsvaret, likt den ”Svanenmärkning” som nyligen börjat användas på fonder. För likt hållbarhet finns en positiv opinion just nu kring insatser för att höja den svenska försvarsförmågan.

Genom en sådan certifiering skulle bolag alltså både kunna bidra till det svenska totalförsvaret och tjäna mer pengar.


Bättre att Scania kör Traton

Det händer något mycket intressant i Södertälje. Hos Scania. Efter åratal av interna maktkamper i den tyska fordonskoncernen Traton verkar tyskarna ha insett att det är svenskarna som vet hur man bygger världens bästa lastbilar.

VÄXLAR UPP. Äntligen ser Scania ut att komma till sin rätt i den tyska ägarstrukturen.
VÄXLAR UPP. Äntligen ser Scania ut att komma till sin rätt i den tyska ägarstrukturen.Foto:Jonas Ekströmer

”Vi har lagt allt för mycket tid på att antingen diskutera vilken lösning som är bäst eller tillåtit oss att utveckla parallella lösningar. Det får vara slut på det nu, vi har inte råd med det”, sa Scanias och Tratons svenske vd Christian Levin i torsdagens Di.

Uttalandet är viktigt. Det innehåller kritik, hopp och en förklaring till allt som har gått fel för Scania. Det började med Volvos försök att köpa bolaget 1999. EU stoppade affären. Det var synd. Göteborgarna hade säkert varit mer lyhörda för Scanias särart än de som senare kom in i bilden: tyskarna.

Efter många turer – bland annat ett fientligt bud av MAN 2006 – slukades Scania och MAN av Volkswagen. Båda bolagen ingår sedan 2015 i Traton som till 90 procent ägs Volkswagen. Resterande aktier handlas på börserna i Stockholm och Frankfurt.

I tysk famn har Scania inte kommit till sin rätt. Tillvaron har präglats av maktkamper och rivalitet. Och en tysk trögrörlig byråkrati. Svenskarna skulle till varje pris inlemmas i en större kollektiv struktur. Att det inte fungerade är Christian Levins uttalande en bekräftelse på.

Men nu finns anledning att vara optimist om Scanias framtid. Det sitter personer med bakgrund i Scania på alla ledande poster i Traton. Cheferna för MAN och Navistar (även det ett bolag i koncernen), den operativa chefen, teknikchefen och chefen för finansiella tjänster – alla har en bakgrund i Södertälje. Och så Christian Levin då.

Scania är och har alltid varit den lysande stjärnan i Traton, både sett till lönsamhet och kundnöjdhet. Det är logiskt att Scanias framgångsrika kultur präglar koncernen. Att huvudägaren äntligen har insett detta är bra.

Scania saknar inte utmaningar, men förutsättningarna är bättre än på länge. Bolaget måste på allvar ta upp kampen med Volvo, som för övrigt också leds av en före detta Scaniachef, Martin Lundstedt. 

Volvo behöver en vass konkurrent. Sverige behöver ett välmående Scania. Det svenska lastbilsklustret är unikt. Att Volkswagen ska öka ägarspridningen i Traton genom att sälja aktier ser ut som en tanke. Svenska institutioner och investerare bör vakna – det händer som sagt något väldigt intressant i Södertälje.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?