Frida Wallnor: Bygg sidenväg mellan Oslo och Stockholm

LEDARE. Att åka snabbtåg mellan Stockholm och Oslo tar i dag 5 timmar och 20 minuter. Så vidare snabbt är det alltså inte, speciellt inte om man jämför med att flyga. Det är därför inte konstigt att så många valde just flyget (1,4 miljoner) snarare än tåget för att ta sig mellan städerna förra året.

NORDISKA TÅG. Det råder ingen tvekan om att en uppgradering av järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm i syfte att förkorta restiden till under tre timmar vore värdefull. Debatten handlar snarare om finansiering och tidshorisont.
NORDISKA TÅG. Det råder ingen tvekan om att en uppgradering av järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm i syfte att förkorta restiden till under tre timmar vore värdefull. Debatten handlar snarare om finansiering och tidshorisont.Bild:Adam Ihse

Nu pågår en planering för att uppgradera järnvägen och korta restiden till under tre timmar. Det är på alla sätt välkommet. Vinsterna av en mer effektiv och klimatvänlig förbindelse till vår viktigaste handelspartner skulle vara stora, både för privatpersoner och godstrafik.

Med snabbare tåg skulle dessutom flera medelstora städer längs rälsen kunna få ett rejält lyft när möjligheterna att arbetspendla ökar. Eller vad sägs om ett pendlingsavstånd mellan Oslo och Arvika på 41 minuter? Vi talar om regionförstoring i ordets rätta bemärkelse.

De flesta är dock överens om värdet och behovet av en uppgradering. Debatten handlar snarare om finansiering och hur lång tid det ska ta.

Enligt en studie som Trafikverket presenterade i november skulle projektet kosta ungefär 50 miljarder kronor, ske i etapper och vara klart 2040. Det inkluderar utbyggnad av de delar som i dag saknar dubbelspår med kapacitet för 250 km/h samt att bygga ny järnväg på sträckorna Arvika–Lillestrøm och Kristinehamn–Örebro.

En annan möjlighet är att staten lånar pengar till projektet för att uppnå resultat snabbare. Men det är en fråga som delar politikerna redan när det gäller den planerade höghastighetsbanan Stockholm–Göteborg–Malmö, som enligt Näringsdepartementet är högre prioriterad än den norsk-svenska förbindelsen.

Mer intressant är därför de privata finansieringslösningar som presenterats. Bolaget Oslo–Stockholm 2.55, som ägs av flera berörda kommuner och regioner, vill genomföra Trafikverkets förslag fast snabbare, fram till 2030. Enligt bolaget finns stort intresse från näringslivet och planen är att kunna presentera ett affärsförslag till regeringarna innan sommaren.

Ekot rapporterade nyligen om ytterligare ett finansieringsalternativ. En kinesisk delegation, med kopplingar till Sidenvägsstrategin, har visat intresse för projektet under ett möte i Oslo. Men då handlar det inte om någon uppgradering av befintlig räls utan om att bygga en helt ny höghastighetsbana till ett värde av 170 miljarder.

Kineserna säger sig vilja genomföra och finansiera både planering och konstruktion samt vara delaktiga i driften, tillsammans med nordiska partners. Går allt som det ska kan banan vara klar redan om tio år.

Det låter nästan för bra för att vara sant. Men från norskt håll ställer man sig positiv till förslaget. De flesta bedömare är överens om att höghastighetståg fungerar bäst på helt ny bana. Och kineserna kan ju det här med att bygga järnväg. Under de senaste tio åren har de byggt 22 000 kilometer höghastighetsbana på hemmaplan, vilket är mer än övriga världen tillsammans.

Kinesiska bolag har dessutom byggt en hel del utomlands, som en del i deras Sidenvägsprojekt – inte minst järnvägar. Bland annat har man finansierat höghastighetsbanan Belgrad-Budapest och flera projekt är på gång i Indonesien, Thailand och Ryssland. I april förra året blev London tolfte europeiska stad med en direktförbindelse för godståg till Kina.

Den svenska inställningen har hittills varit försiktig, vilket visserligen kan vara sunt så här tidigt i processen. Det är heller inte fel att fundera över vilka krav som ska ställas på utländska investerare i svensk infrastruktur generellt.

När det gäller det nu aktuella norsk-svenska fallet är Kinas intresse dock ingen större gåta mot bakgrund av landets satsning på handelsrutter via Arktis, där Norden blir en naturlig knutpunkt. Det gäller att hitta ett sätt att utnyttja detta till allas vinning.

Innan vi stänger dörren till utländska tåginvesterare ska vi komma ihåg att det var brittiska och tyska aktörer som såg till att våra nuvarande banvallar byggdes på 1880-talet. Det är hög tid att de byts ut.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från K2AAnnons

Vill leda fastighetsbranschen med skarpa hållbarhetsmål

Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.
Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.

Det går att göra lönsamma affärer utan att tumma på hållbarhetsmålen. Det menar fastighetsbolaget K2A som riktat in sig på Svanenmärkta hus och låter klimatfrågorna leda vägen framåt. Företaget har redan tuffa hållbarhetskrav, men siktar ännu högre.

Med en ny hållbarhetschef på plats vill fastighetsbolaget K2A fortsätta pusha gränserna för sitt hållbarhetsarbete – trots att man redan nu ligger i framkant. Företaget har en hög andel miljöcertifierade fastigheter, och var dessutom först i världen med att få sina aktier grönklassade av forskningsinstitutet CICERO Shades of Green.

– Detta innebär att en oberoende part har bedömt att K2A:s kapitalflöden och investeringar är i linje med en koldioxid- och klimatresilient framtid. Vi är väldigt stolta över våra gröna aktier som visar att vi vill accelerera vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin, hållbarhetschef på K2A.

K2A är det enda bolaget i världen som har en tredelad grön finansiering, där de gröna aktierna är en del och gröna lån och obligationer är två andra. Företaget har själv kontroll över hela värdekedjan – från produktionen av Svanenmärkta lägenhetsvolymer i trä, till långsiktigt ägande och förvaltning av färdigställda bostäder.

– Fördelen med att äga hela processen är att vi har full kontroll på materialflöden och aktivt kan reducera vår klimatpåverkan i varje steg av värdekedjan. Det gör det möjligt att ha ett långsiktigt arbetssätt som är hållbart både miljömässigt och finansiellt över tid, säger Karina Antin.

För K2A innebär hållbarhet inte bara satsningar för att kvalitetssäkra byggprocessen och minska klimatpåverkan, utan företaget tar också ett socialt ansvar och har som målsättning att ha de mest välmående hyresgästerna. Vi vill att samhället som påverkas av vår verksamhet också ska gynnas av den.

– Allt fler kommuner tar hållbarhetsaspekten i beaktande vid fördelning av mark och kraven på byggaktörer kommer att öka. Inom kort ser vi att hållbarhet i den här branschen är do or die, säge Karina Antin.

Många företag har i dag som målsättning att ha netto-noll utsläpp av växthusgaser år 2030. K2A vill gå längre än så och satsar på att bli klimatpositiva innan 2030.

– Vi kommer att sätta ännu vassare hållbarhetsmål framöver, och vi vill nå dit utan att behöva köpa utsläppsrätter. Vi ser redan nu att vi kan göra lönsamma affärer utan att tumma på vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin.

Fakta om K2A 

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget, äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. K2A är det första bolaget i världen med gröna aktier. Kontakt: info@k2a.se 

Läs mer om K2A:s viktiga och hållbara arbete här

 

Mer från K2A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K2A och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?