1515
Annons

Frida Wallnor: Brev från Minnesota

MINNEAPOLIS. Ett av de starkaste intrycken efter några veckor på resande fot i USA är hur olikt det här landet är Sverige: bilarnas totala dominans, människors självförtroende, deras bristande koll på omvärlden – för att bara nämna några saker. Att komma till Minnesota är därför speciellt. Här slås man snarare av motsatsen – att saker och ting känns bekant.

HEMMA. Minneapolis är snöigt och har USA:s mest vältränade befolkning och det största cykelbanenätet.
HEMMA. Minneapolis är snöigt och har USA:s mest vältränade befolkning och det största cykelbanenätet.Foto:Jim Mone

Inte minst gäller det klimatet. Så här i slutet av mars är det fortsatt snö på många av de enorma åkrar och majsfält som delstatens motorvägar skär igenom. Inne i de två tvillingstäderna, Minneapolis och huvudstaden Saint Paul, tar invånarna skydd från de isande vindarna i nätet av ”skyways”, inglasade upphöjda gågator som sammanbinder husen. Vädret sägs bidra till att befolkningen här har en bättre arbetsmoral än i andra delstater – att det liksom härdar.

Inför en utländsk besökare ber folk dock om ursäkt för vädret. De ber för övrigt även om ursäkt för sin president, men det gör amerikanerna oavsett delstat.

Från ett väderperspektiv borde det alltså inte ha varit någon större chock för alla de nordbor som flyttade hit under emigrationsvågen kring förra sekelskiftet. I dag beräknar man att ungefär 450.000 av Minnesotas 5,5 miljoner invånare har svenska rötter.

Det nordiska märks. Exempelvis lägger Minnesotaborna stor vikt vid naturen, hälsa och friluftsliv. Här finns USA:s största cykelbanenät, med tillhörande året-runt-pendlande cyklister i reflexvästar samt en väl tilltagen samling hipsters i storstäderna, som susar fram med sina bockstyren och kepshjälmar. Här finns massor av vatten, med Mississippifloden och 10 000 sjöar, samt, enligt uppgift, USA:s mest vältränade befolkning. Man kan förstå varför Fjällräven har en så stor närvaro i just i den här delstaten.

Trots de uppenbara likheterna med Sverige är det tveksamt om svenskar i allmänhet vet mer om Minnesota än just utvandrarhistorien. Okunskapen tycks dock även gälla på andra håll i USA, där Minnesota ofta ses som en ”fly-over-state”.

Men just detta har tvingat Minnesota att bli attraktivt, helt på egen hand – en klassisk ”american dream” applicerad på en delstat. 17 företag med huvudkontor i delstaten finns i dag med på affärsmagasinet Fortunes 500-lista över landets största börsbolag, däribland välkända varumärken som Target, Best Buy och 3M. USA:s största icke-listade bolag Cargill finns här, även landets största shoppingcentrum Mall of America, med 520 butiker, över 60 restauranger och 40 miljoner besökare per år.

Detta i en avlägset belägen del av landet som dessutom tillhör de delstater som tar ut högst skatter, både på bolag och privatpersoner. Ännu en likhet med Norden alltså.

Hur går detta ihop? Näringslivsorganisationen för regionen, ”Greater MSP”, menar att det handlar om en trend där de multinationella storbolagen är ute efter mer än att bara tjäna pengar. Det handlar om livskvalitet, om att deras anställda ska trivas. Här får man betydligt mer ”hus” för pengarna än i andra storstäder och både den allmänna skolan och vården sägs vara bättre än på andra håll, tack vare den högre skattesatsen. Minneapolis tillhör dessutom USA:s kulturtätaste städer.

Ingen nämner Donald Trump i samma mening när man talar om affärsklimatet. Minnesota är visserligen en demokratisk delstat, men det är ändå förvånande att ingen tar upp skattereformen eller de avregleringar som genomförts exempelvis på miljöområdet på en direkt fråga om Washingtons inflytande. Näringslivsorganisationen talar i stället om de risker presidenten utsätter den jordbruksdominerade regionen för med sin handelspolitik. På det svenskättade Gustavus Adolphus College, 90 minuter från Minneapolis, klagar man på att det blivit svårare att få hit internationella studenter sedan Trump tillträdde på grund av striktare immigrationsregler, och varnar för de långsiktiga konsekvenserna för regionen som redan har arbetskraftsbrist.

Inte heller tycks Trumps beslut att lämna Paris-avtalet spela roll. Här pågår arbetet för ökad andel förnybar energi och minskade utsläpp som om inget hänt. Washington känns långt bort.


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?