1515

Fotbolls-EM är Europas triumf

I morgon söndag avslutas EM i fotboll, 2020 års försenade variant, med finalen på klassiska Wembley i London. 

Mästerskapet har visat sig vara värt att vänta på.

TRIUMF. Engelska spelare firar efter semifinalsegern mot Danmark på Wembley. Runt planen syns reklam från flera kinesiska bolag, vilket varit vanligt under mästerskapet.
TRIUMF. Engelska spelare firar efter semifinalsegern mot Danmark på Wembley. Runt planen syns reklam från flera kinesiska bolag, vilket varit vanligt under mästerskapet.Foto:Catherine Ivill

Under fyra veckor har den av pandemin hårt prövade europeiska fotbollspubliken bjudits på underhållning i världsklass från arenor i tolv värdländer, där den offensiva fotbollsfilosofin genomgående har segrat.

Det har i alla fall känts så. 

Möjligen kan euforin ha förstärkts av känslan av nymodighet: det faktum att det varit storpublik på många av matcherna, att tv-bilderna visat överfulla brittiska pubar med sjungande fans och att socialt törstande svenskar kunnat se matcher ihop på lokala sportbarer. 

Som om allt vore som vanligt igen. Som om pandemin är över.

Närmare ett ”kosläpp” än så lär vi inte komma, för att använda Di:s Henrik Mitelmans uttryck.

För pandemin är ju dessvärre inte över, vilket den ökande spridningen av deltavarianten visar. 

Men det faktum att mästerskapet ändå kunnat genomföras, och dessutom med publik, är en framgång i sig och ett bevis för att kontinentens politiker och sjukvård gjort ett bra jobb med vaccinationerna så här långt. 

Stundande OS i Japan kommer exempelvis inte att tillåta någon publik.

Det är också speciellt att söndagens final spelas mellan just Italien och England – två av de europeiska länder som varit värst drabbat av både viruset och lockdowns. 

Italienska hårdrockare tog som bekant hem Eurovision Song Contest under våren. Tar den välklädde förbundskaptenen Roberto Mancinis mannar hem också Europamästerskapet i fotboll vore den nationella revanschen ett faktum. 

Men med tanke på italienarnas vana att resa sig ur kriser vore det kanske ingen större skräll.

Precis som Eurovision Song Contest har EM i fotboll också innehållit många intressanta politiska inslag. Dit räknas HBTQ-protesterna mot Ungerns landslag, den ryska publikens buande mot Belgiens ”Black Lives Matter”-manifestation och det ukrainska landslagets försök att trycka de militära slagorden ”ära åt hjältarna” på sina landslagströjor.

Men framför allt har det varit intressant att se vilka bolag som sponsrat mästerskapet. Eller rättare sagt: vilka länder som velat vara med och betala för detta kosläpp: Qatar, Ryssland och, framför allt, Kina. 

Det förstärker bilden av en europeisk triumf.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?