Företagsledare ska självfallet möta världsledare

LEDARE. Dagens Nyheter häpnar på ledarplats över den bild som en svensk företagsledare gett av ett möte med Brasiliens nyvalde president Jair Bolsonaro på Världsekonomiskt forum. Det handlar om Vattenfalls ordförande Lars G Nordström som svarade på Svenska Dagbladets frågor i Davos.

DN kallar Lars G Nordström aningslös. Han har lurats av "fake news" och tidningens resonemang går ut på att Lars G Nordström har överseende med skrämmande hets mot homosexuella, svarta och kvinnor eftersom han drömmer om ett mer företagsvänligt Brasilien. "Man får ta det onda med det goda, så att säga", raljerar DN. Och man måste begära mer av svenska näringslivstoppar än att de lämnar det kritiska tänkandet på Arlanda när de åker utomlands.

Det är en vettlös text.

I rubriken använder sig Dagens Nyheter av ordet "naiv". Att anklaga någon för att vara naiv är en raffinerad härskarteknik. Det går inte att försvara sig, lika lite som om man får höra att man saknar sjukdomsinsikt.

Lars G Nordström svarade på en reporters frågor efter att tillsammans med en grupp företagsledare från stora internationella företag ha lyssnat på Jair Bolsonaro på ett slutet seminarium. Och han svarade att presidenten gjorde ett gott intryck. Lars G Nordström ville balansera bilden av Bolsonare som "halvgalen" och nämnde att han har "en klar reformagenda utifrån en skarp och obarmhärtig analys av Brasilien".

Lars G Nordström ansåg att det är viktigt att Brasilien måste bli ett bättre näringslivsland och påpekade att São Paulo är en av Sveriges tre största industristäder.

Slutligen kallade han Bolsonaros uttalanden under valrörelsen "kontroversiella eller även oacceptabla".

DN jämför med att det amerikanska näringslivet slöt upp bakom Trumps populism. Menar tidningen då att det var fel av kusinerna Wallenberg, Volvochefen Martin Lundstedt, Saabs Håkan Buskhe och Ericssonchefen Börje Ekholm att åka med Stefan Löfven till Washington för att skapa en relation till USA:s president?

Vad skulle Lars G Nordström ha gjort när han blev inbjuden till mötet med Bolsonaro? En politiker med decennier av kontroversiella ståndpunkter med sig i bagaget. En populist som inte har dragit sig för att använda uppviglande uttalanden under sin valrörelse. Men så råkade han bli president i världens sjätte största land med drygt 200 miljoner invånare.

Självklart ska svenska företagsledare möta ledaren för ett av Sveriges viktiga handelsländer. Självklart ska de lyssna på vad han har att säga. Självklart ska de bilda sig en egen uppfattning. Självklart ska de kunna berätta om sina intryck för en svensk journalist utan att behöva schavottera för att de inte använder starkare uttryck än "oacceptabla uttalanden" om en utländsk demokratiskt vald president.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?