1515

Fördel för Andersson

Man ska säga som det är: för den som har hoppats på ett maktskifte nästa år ser det mörkt ut.

NY LEDNING. I och med ledarskiftet i S kommer M inte lika lätt kunna kapitalisera på de åtta gångna årens misslyckanden.
NY LEDNING. I och med ledarskiftet i S kommer M inte lika lätt kunna kapitalisera på de åtta gångna årens misslyckanden.Foto:Robin Ek / TT

Trots att de två Löfven-perioderna har varit unikt röriga och krisartade, trots att Sverige ligger i den europeiska toppligan i arbetslöshet, att vi är absolut ledande på dödligt vapenvåld, att polischefer varnar för att organiserad brottslighet infiltrerar kommuner och företag och trots att energikrisen står för dörren behåller vänsterblocket en stabil ledning i opinionsmätningarna.

Om det skulle ha varit val i dag hade Socialdemokraterna bildat regering.

Eller annorlunda uttryckt - trots att oppositionen har ett guldläge i sakfråga efter sakfråga och trots att den sittande statsministern är klart stukad har M-ledaren ändå svårt att ta initiativet.

Den nogräknade invänder kanske att L, M, KD och SD ibland samlar en knapp majoritet i många opinionsundersökningar. Om L klarar sig kvar i riksdagen kan det gå. M, KD, SD har under mandatperioden aldrig kommit över 50 procent. Trion ligger på mellan 46 och 48 procent.

Men Liberalerna ligger väldigt illa till. De hamnar alldeles för långt under spärren för att allmänborgerliga väljare ska våga rösta på dem.

Det verkar heller inte finnas någon samlad borgerlig strategi för att Liberalerna ska öka. Om den moderata regeringsmakten bygger på att L räddas kvar i riksdagen kan man hjälpa till med gemensamma utspel, gemensamma presskonferenser och lyfta upp och fram Sabuni som en skuggminister. Man skulle också önska sig ett visst förädlingsarbete av den enighet mellan L, M, KD och SD som växte fram under sommarens regeringskris. Det behöver inte vara lika långtgående som allianssamarbetet, men någon typ av gemensam plan behövs för att väcka trovärdighet som regeringsalternativ.

Men icke. Man samlar sig visserligen för att försöka stoppa familjeveckan i finansutskottet eller till och med få ihop en gemensam reservation om jobbskatteavdrag och minskat bistånd. Det blir jobbigt för regeringen, men är inte en väg till regeringsmakten. En inställd familjevecka är ingen plan för fyra år i regeringen. En borgerlig budgetröra kan dessutom utnyttjas av Socialdemokraterna som kan skylla hela vårens elände på Moderaterna.

Det är lätt att förstå M:s vånda. Sabuni har inte lyckats samla sitt parti i regeringsfrågan, vilket gör att det i grunden fortfarande är opålitligt. Om stockholmarna lyckas kuppa bort Sabuni i november är det klippt. Det är inte heller säkert att M tjänar på att hjälpa till. Om L åker ut på låga siffror, säg 1,8 procent, finns det en möjlighet om tillräckligt många tidigare L-väljare räddat över sig till M. Om L åker ut på höga siffror, säg 3,8, är det kört.

Inte heller hos Moderaterna själva tycks det råda en arbetsfeber inför regeringsskiftet. Det är kanske en orättvis bild men dock en bild. Inför stämman senare i oktober fokuserar partiet på tre områden - kriminalitet, arbetslinjen och grön tillväxt. Behjärtansvärt allting men alla tre områden domineras av den gamla vanliga moderata politiken och väcker därför ingen nyfikenhet.

Hos det andra stora oppositionspartiet, Sverigedemokraterna, råder en märklig stiltje. För ett år sedan lovade SD en snabb professionalisering, utarbetad politik på fler sakområden och nya talespersoner. Men det har dröjt, och dröjt och dröjt. SD har nu snart varit ett riksdagsparti i tolv år men är anmärkningsvärt slöa i sin politikutveckling. Om man ska vara med och ta ansvar för Sverige bör man börja med att ta ansvar för utvecklingen i sitt eget parti. SD har heller inte lyckats profilera den utpekade kronprinsen Henrik Vinge. Jimmie Åkesson är ett starkt namn men han är alltmer det enda namnet.

Och i det lilla oppositionspartiet, KD, har partiledaren lyckats omvandla partiets kanske största tillgång - sig själv - till en ganska trasslig person med konstiga rättstvister.

I detta läge för oppositionen byter S ledning. I den första lyckliga successionen på ett halvt sekel blir Magdalena Andersson partiledare efter åtta år som finansminister. Hon är en helt annan person än Löfven. Mycket mer verbal, mer strukturerad i tal och lätt att begripa. Hon är en långt farligare motståndare.

Hon har också snabbt signalerat ändring på socialdemokratiska problemområden och triangulerar nu friskt. Bekämpning av den nya kriminaliteten är prioritet nummer ett. Att stor flyktinginvandring är en belastning är inget att hymla om. Hon har till och med snott Brexit-kampanjens geniala slogan - ta tillbaka kontrollen - en vinnande formel som M tidigare experimenterade med men aldrig vågade göra till sin. Lägg till ryktena om att LO:s egentlige ordförande Tobias Baudin blir partisekreterare och Mikael Damberg ny justitie- och migrationsminister, samt SSU:s oblyga försöksballonger om att samarbeta med SD om pensionen och det ser ut som en plan. Sverige tycks i Magdalena Andersson få sin variant av Danmarks Mette Frederiksen, en stenhård S-ledare som slutat vara rädd för identitetsvänstern och därför vinner tillbaka LO-medlemmar som gått högerut.

Runt henne ångar Nooshi Dadgostar på som ett höghastighetståg. Annie Lööf vallar sina väljare allt längre in i vänsterburen. Och det vingliga MP fångar upp den nu röstberättigade Greta-generationen. 

Det som nyss såg ut som en ganska lätt seger för moderatledaren har blivit en mycket svår och jämn kamp. I och med ledarskiftet i S kommer M inte kunna kapitalisera på de åtta gångna årens misslyckanden. Det krävs en mycket starkare och samlad offensiv för att byta regering.


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?