ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

För stor frihet i lagen om upphandling

  • Foto: Pontus Lundahl/TT

LEDARE. Apotekstjänst är ingen engångshändelse. Åratal av misslyckade offentliga upphandlingar har fokuserat på pris istället för kvalitet. 

Det privata företaget Apotekstjänst har misslyckats med sitt uppdrag inför öppen ridå. Sjukhus i tre regioner har de senaste veckorna tvingats ställa in planerade slutenvårdsoperationer på grund av att bolaget inte har levt upp till avtalet att leverera engångsartiklar till vården. 

Apotekstjänst har haft problem förr. När de 2013 började sin bana i vården med att distribuera dosfördelade läkemedel skickades medicinpåsar inte i tid, eller till fel personer. Inspektionen för vård och omsorg slog 2014 fast att bolaget saknade interna system för att klara uppdrag inom sjukvården. Apotekstjänst har också enligt Konkurrensverket (2014) brutit mot lagen eftersom de mitt under avtalsperioden krävde både förskottsbetalning och högre ersättning av Västra Götalandsregionen.

Effektiv logistik är en svår konst som kräver avancerade datasystem. Ett företag har alltid ansvar inför kunden. Men det yttersta ansvaret har de offentliga aktörer som sköter upphandlingen, i det här fallet Varuförsörjningen och de berörda regionerna.

Att döma av Varuförsörjningens förvaltningschefs uttalanden i medierna, och en presentation de gjorde för regionerna i februari, låg fokus på pris. Presentationen citerar godtyckligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) och framhåller att ”En upphandlande myndighet ska tilldela den leverantör ett kontrakt vars anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga för myndigheten”, vidare att det ska utvärderas på någon av följande grunder: bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, kostnad, eller pris. Det är dock en förenkling.

Priset styr i slutändan därför att det är det enda objektiva kriteriet. Målet är att få ett marknadsmässigt pris och undvika korruption. Men starten på all upphandling är förstås vad man vill uppnå och även entreprenörens möjligheter att leverera. LOU säger att ”När en upphandlande myndighet utvärderar ett anbud på grunden bästa förhållandet mellan pris och kvalitet ska den bedöma anbudet utifrån kriterier som har anknytning till det som ska anskaffas”. Vidare ”Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande myndigheten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden.” 

Den senaste paragrafen borde ha aktiverats när Apotekstjänst kom in med ett bud som låg 23 procent under tidigare entreprenörens. 

LOU måste förtydligas. Åratal av misslyckade upphandlingar, inte minst inom äldrevården, som baserat sig för mycket på pris och för litet på kvalitet borde ha gjort större avtryck i offentlig sektor. Det finns en pålitlig regel, man får alltid vad man betalar för. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer