1515

Följ pengarna, tänk bortom kött

LEDARE. Tillväxten finns inte bara i den digitala världen. En av årets bästa amerikanska börsintroduktioner hittills är Beyond Meat. 

Hamburgare tillverkade av vegetabiliskt kött.
Hamburgare tillverkade av vegetabiliskt kött.Foto:Richard Drew

Bolaget, som tillverkar vegetabiliskt kött, noterades i New York den 2 maj, och har sedan dess stigit med 258 procent.

Analysfirman Citron twittrade 17/5 att Beyond Meat ”has become Beyond Stupid”. Bolaget gjorde 2018 en förlust på 300 miljoner kronor på en omsättning på 880 miljoner. Värderingen ser förstås luftig ut. Men det skiljer inte Beyond Meat från många andra bolag i unga branscher, inte minst med digital profil. Framför allt ska kursuppgången ses som ett tecken på det enorma suget bland placerare efter den här typen av framtidsbolag.

Köttindustrin är en traditionell marknad som fått en ny typ av konkurrens. Barclays Bank tror att den alternativa köttindustrin kommer vara värd 140 miljarder dollar inom tio år, vilket motsvarar 10 procent av den totala köttindustrin. Det är inget orimligt antagande med den utveckling vi ser av matvanor och mot bakgrund av de senaste årens årliga tvåsiffriga tillväxt i sektorn. 2018 låg värdet på runt 40 miljarder.

Sedan ett tiotal år äter fler vegetariskt och veganskt. Economist utnämnde i sin årskrönika 2019 till veganernas år. Veganerna är inte längre förvildade missledda anarkister, inte heller utgör de endast en liten klick av de rikaste och mest trendkänsliga, utan allt fler är vanliga människor. 

Den grupp som växer snabbast är de som äter mindre kött, inte rena veganer/vegetarianer. Det innebär att alternativ som vegetabiliskt kött får en mycket bredare potential. I exempelvis Tyskland äter nu (2017) 44 procent av befolkningen en diet med lågt köttintag. Det är en kraftig ökning från 2014 då andelen var 26 procent. Trenden är densamma i köttlandet USA. 17 procent av konsumenterna mellan 15 och 70 år säger att de äter en huvudsakligen växtbaserad kost, medan 60 procent säger att de minskar sin konsumtion av köttprodukter. I Sverige, där vi också är storkonsumenter av kött, äter fyra av tio tillfrågade (Sifo) vegetariskt minst en gång per vecka.

Det finns ingen väg tillbaka, eftersom det mest omedelbara, och allt bättre dokumenterade, argumentet mot att ha animaliskt protein som huvudsaklig proteinkälla är att det inte är bra för hälsan. WHO:s rapport (2015) visar att framför allt processat kött, som bacon, korv och skinka, ökar risken för olika typer av cancer. Exempelvis ökar risken för ändtarmscancer med 18 procent för den som äter 50 gram processat kött, motsvarande två skivor bacon, per dag.

Men även klimat, djurskydd, etik och effektivitet är viktiga argument. Det är inte hållbart att fortsätta låta 70-80 procent av världens jordbruksmark användas till bete och odling av djurfoder. Naturligt kött kommer säkert att finnas med i människans diet under överskådlig tid, men i mindre mängd, mindre processat, och mer vilt och närproducerat. 

Utöver det faktum att större konsumentgrupper söker alternativ talar två andra faktorer för ökad tillväxt av vegetabiliskt kött. Den första är att ambitionen inom köttalternativen har höjts. Det har länge funnits vegetariska färsprodukter som inte försöker likna kött, och inte smakar särskilt gott. Fler försöker nu skapa produkter som faktiskt liknar och smakar kött. Många köttälskare struntar nog i om det är ett djur de äter, men de vill inte ge upp smaken och konsistensen. De vegetabiliska hamburgarna har kommit långt och utgör nu en allt större del av försäljningen, exempelvis hos svenska Max. Men en så sofistikerad produkt som biff ligger fortfarande flera år fram i tiden enligt Barclays. 

Det andra skälet är den ökade tillgången på kapital, genom riskkapitalister och börsnoteringar, vilket kommer accelerera utvecklingen. Noteringen av Beyond Meat är en tydlig indikation på det. Det finns ännu ingen vidare lönsamhet i sektorn, och flera små aktörer har gått i konkurs, exempelvis svenska Good Trade, som ägde varumärket Astrid och Aporna. Men det har köpts upp av brittiska Heather Mills (tidigare fotomodell som en tid var gift med Paul McCartney). 

Trenden är att överlevarna införlivas i större livsmedelsföretag. Svenska exempel är Oumph som ägs av Ecab-koncernen och Anamma som har köpts av Orkla. Det gynnar båda parter. Den traditionella köttindustrin behöver få in en fot i det nya segmentet. Amerikanska Tyson Foods, världens näst största köttproducent med en omsättning på 380 miljarder kronor, köpte redan 2016 in sig i Beyond Meat. 

Här gäller det att den svenska industrin hänger med i utvecklingen. Å ena sidan bör jordbruket fortsätta satsningen på högkvalitativt, dyrare, kött i liten skala. Å andra sidan borde Sverige med sin starka forskningstradition och stora livsmedelsindustri ha förutsättningar att delta i kapplöpningen om att ta fram ett bra artificiellt kött. En stor fördel med vegetabiliskt kött är att man får kontroll över produktionsförutsättningarna och lättare kan anpassa volymen efter efterfrågan.


Innehåll från PrimeQAnnons

Framtidens nya normer stavas molntjänster

Covid-19 har minst sagt påverkat – och som följd förändrat – hela världen. Vi har behövt skapa dramatiska förändringar kring hur vi lever, interagerar och gör affärer. Personlig kontakt kommer fortfarande vara viktig, men för att kunna utvecklas och nå de resultat vi önskar behöver vi rätt förutsättningar. I många fall, och framförallt i framtiden, innebär rätt förutsättningar verktyg som möjliggör och förenklar vårt arbete. En grundförutsättning kommer att vara molntjänster – nu mer än någonsin.

– Molntjänster är ofta enkla att implementera och ta till sig, vilket tydligt bevisats i coronatider. De företag som lyckas anpassa sig till den nya verkligheten och tar till sig nya verktyg och arbetssätt är de som klarat sig bäst i den nya ordningen. Utan verktyg som Teams och Zoom hade samarbete och produktivitet stannat av totalt för många företag, säger Jörgen Svensson, affärsområdeschef IT på PrimeQ.

Svenska PrimeQ som specialiserat sig på innovativa paketerade produkter och tjänster inom IT, telefoni, ekonomi och affärssystem ser en stor produktivitetsökning hos sina kunder.

– Vi ser även en ökad innovationskraft och ett ökat intresse för tjänster som automatiserar och förenklar. Det är väldigt spännande att se utvecklingen hos våra kunder och ett fokus som skiftar från ”smör och bröd” till mer innovativa tjänster som exempelvis Microsoft Power Platform med sina ”zero/low code development-tools”, säger Jörgen Svensson.

Ett konkret exempel är en app som bokar arbetsplatser – ett behov som uppstått och ökat i och med de senaste årets händelser. Med traditionella arbetssätt skulle det kunna ta upp till flera månader att få igång en app som denna, men med moderna molntjänster kan man säkerställa att produktionen görs på bara några timmar. 

Se möjligheter och ta vara på momentum

– När vi sakta går tillbaka till en mer normaliserad vardag tror vi att medvetna val är nyckeln till framgång. Medvetna val när det gäller strategi och implementering av molntjänster, men även arbetssätt och processer. Vårt tips är att noga tänka igenom vilka erfarenheter ni vill ta med er från covid-19 och använda det momentum som skapats. Reflektera över vad ni gjort bra och hur ni vill jobba när samhället återgår till ett mer normalt samhälle, säger Jörgen Svensson.

Även om man kan se många positiva effekter till följd av den snabba utvecklingen så har det varit ont om tid för reflektion och analys. Det har inte funnits tid för företagen att göra genomtänkta, medvetna och strategiska val vid införande av nya molntjänster. I vissa fall ser vi även att säkerheten har blivit lidande som följd av detta. Beslut måste fattas och då är det är lätt hänt att man är rädd att missa tåget och blir stressad. 

– Ta ett steg tillbaka och fundera igenom strategin kring er resa mot molnet. Glöm inte de mjuka värdena för en långsiktigt hållbar och lyckad förändringsresa, säger Jörgen Svensson.

Läs mer om PrimeQ på www.primeq.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PrimeQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?