1515

FI bör kräva höga belopp av Swedbank

LEDARE. Med tiden har det blivit tydligt att FI:s ledning har varit allt för undfallen mot bankerna och att den mjuka linjen inte har fungerat.

Det dyker hela tiden upp nya anklagelser mot Swedbank. Senast har det framkommit att banken fram till i förra veckan hade affärer med den ryska chefen för nyhetsbyrån Rossija Segodnja, en man som stått på EU:s sanktionslista sedan 2014. 

Samtidigt låter Swedbanks nya vd Jens Henriksson allt mer som den sparkade vd:n Birgitte Bonnesen. I samband med bankens kvartalsrapport sa han: ”När vi går igenom de här 30 miljarder transaktionerna så har vi hittills inte sett några sanktionsbrott.” Men han garderar sig: ”Men det innebär inte att jag kan säga att det inte blir så (att man hittar något).”

När han får frågor om arbetet mot penningtvätt kvantifierar han i stället för att svara konkret: banken arbetar med 132 punkter. Men antalet ”punkter” de har på sina att-göra-listor säger ingenting om vilka åtgärder som vidtas och vilka fel som begåtts. Det är bara ännu ett sätt att undvika att svara.

På tisdagen tog Finansinspektionen (FI), som har utrett Swedbanks (bristande) arbete mot penningtvätt i de baltiska länderna sedan förra året, nästa steg. Myndigheten ska göra en ”sanktionsprövning”. Det innebär att FI troligen inte som tidigare nöjer sig med att påpeka fel som begåtts och uppmana till bättring, utan är beredda att utfärda straff. Straffavgifter kan i teorin uppgå till motsvarande 10 procent av bankens intäkter, i Swedbanks fall runt 4 miljarder kronor. Hittills har utdömda avgifter varit låga, under 50 miljoner, men det behövs en tydligare markering om FI slår fast att reglerna inte följts. Allt under en miljard kronor är en signal om att detta inte är så farligt. 

Det är hög tid att FI blir mer aggressivt. Med tiden har det blivit tydligt att ledningen varit alltför undfallen mot bankerna och att den mjuka linjen inte har fungerat. Penningtvätt har behandlats som en mindre allvarlig formell förseelse, trots att det är en av de värsta. Vinster från våld, korruption och kriminalitet ska inte kunna omvandlas till legitima tillgångar i en svensk bank. 

FI borde också för länge sedan ha intensifierat samarbeten med utländska myndigheter. Om en svensk storbanks dotterbolag begår brott i Baltikum är det i högsta grad en svensk angelägenhet. Och om det är svårt att få gehör, vänd er till USA, vars regler omfattar alla företag som handlar med dollar, oavsett var de befinner sig.


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?