ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Lotta Engzell-Larsson: Facebook måste värna användarna

  • Foto: Stuart Ramson

LEDARE. Analysföretaget Cambridge Analytica har på falska premisser skaffat sig information om Facebook-användare och deras vänner. Den informationen kan ha använts i Trump-kampanjen i presidentvalet. 

Facebook har upprepade gånger satt sitt rykte på spel genom senfärdigt agerande, senast när det gäller avståndstagandet från Cambridge. I höstas förhördes företrädare för Facebook, Twitter och Google i kongressen om falska konton i samband med det amerikanska valet.

Grundaren och vd:n Mark Zuckerberg har aldrig varit någon charmör. Han har, liksom företrädarna för andra tekniska plattformar, försökt hålla fast vid den ursprungliga affärsmodellen.

Tanken var att undvika jävsdiskussioner genom att marknadsföra sig som en amoralisk neutral kanal utan ansvar för, eller ambition att styra, innehållet. Det har med tiden blivit allt svårare, därför att när försäljningen ibland sker på bekostnad av användarnas integritet påverkar det omvärldens syn på bolaget. Den som försöker vara amoralisk riskerar till slut att uppfattas som omoralisk.

Mark Zuckerberg har också ignorerat det faktum att med växande storlek och betydelse i samhället måste företaget bli mer lyhört, annars blir oppositionen för stark. Facebooks ledning måste lyssna, inte bara på de annonserande kunderna, som står för intäkterna, utan på myndigheter, aktieägare och allmän opinion.

Facebook måste framför allt vara användarnas bästa vän, och göra allt för att skydda dem från oseriösa annonsörer och partners. De senaste förändringarna, att ge användarna mer information om annonsörerna, och låta dem välja om de vill ha riktad reklam, räcker inte. Avtalen bör vara tydligare, och användarna måste kunna få sina uppgifter raderade så att de upphör att vara en handelsvara när de väljer att lämna nätverket.  Möjligheten att lämna Facebook är i hög grad en konkurrensfråga. 

Användarna måste också börja nyktra till och tänka efter innan de lämnar ifrån sig privata uppgifter. Facebooks tjänster är inte "gratis", och har aldrig varit det. Facebook är ett börsnoterat företag vars verksamhet finansieras av annonser och vars mål är att generera vinst till ägarna. 

För omvärlden handlar Cambridgeaffären om politisk manipulation och vad det kan leda till, underförstått att personer som Trump blir valda. Men den politiska påverkan som sker på sociala medier får genomslag även i andra åsiktsriktningar. Hade Cambridge-affären blivit lika stor om Hillary Clinton vunnit valet? Antagligen inte.

Det uppskruvade tonläget handlar om att Trump blev vald, vilket många politiska motståndare och opinionsbildare fortfarande inte har smält. Många partier är av rent egoistiska skäl rädda för vilka politiska konsekvenser sociala medier kan få.

Den offentliga debatten förändrades med internet, men vi bör inte bara se till nackdelarna, risk för otillbörlig manipulation, utan även de stora fördelarna; fler har fått en röst. I demokratiska stater är det människor utanför traditionella politiska och ekonomiska maktcentra. I en auktoritär stat som Ryssland är det enda chansen att bilda opposition. 

Det finns inget misstänkt med att politiska partier vill nå och kommunicera med väljarna, det är bra. Påverkan från främmande makt är en helt annan sak.

När myndigheterna i EU och USA nu planerar att strama åt regelverken bör de ta hänsyn till allt detta och inte handla i panik. Stora ingrepp riskerar att få omfattande, oförutsedda effekter i vårt allt mer data- och informationsdrivna samhälle. Facebook bör samarbeta med dem för att utforma avtal om informerat samtycke från användarna.

Framför allt måste Facebook se till att skydda användarnas data från obehöriga aktörer, och i stället värna användarna, som är deras värdefulla, och enda, råvara. För när gränsen är nådd kan den råvaran snabbt försvinna till andra plattformar. Och då försvinner annonsörerna också. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies