Ever Given visar behovet av djupa hamnar

Fartyget som fastnade i Suez-kanalen tillhör en ny generation lastfartyg.

Ett av världens störa lastfartyg i Göteborgs hamn och ett exempel på fartyg som bara kan lasta en halv last i hamnen eftersom den är för grund.
Ett av världens störa lastfartyg i Göteborgs hamn och ett exempel på fartyg som bara kan lasta en halv last i hamnen eftersom den är för grund.Foto:Adam Ihse/TT

Ever Given är 400 meter lång, 59 meter bred, har ett djup på drygt 14 meter och lastar 200 000 ton. Storleken och djupgåendet gör henne känslig för vindkantring i trånga vatten och stormen i Sinai i förra veckan satte henne på grund.

Utvecklingen mot allt större fartyg drivs av effektivitet och miljöhänsyn. Det är bättre och billigare att lasta en stor båt än många små. Fraktkostnaden för en kinesisk gympasko som ska till en Stadiumbutik är nere under 50 öre.

Ever Given och hennes systerfartyg som trafikerar Asien och Europa går i stort sett alltid samma slinga. De lassar konsumtions- och insatsvaror i Busan, Shanghai och Singapore, rundar Indien, går upp i Suez och sedan direkt till de stora Nordeuropeiska hamnarna Rotterdam, Antwerpen och Hamburg - samt Göteborg.

I Göteborg lastar de på typiska tunga svenska exportvaror som papper, trä och verkstadsprodukter. Men de kan inte lasta fullt i den svenska stora hamnen, bara hälften. Och likadant är det innan de kan gå in, hälften av lasten måste lyftas av i andra hamnar då Göteborgs hamn är för grund och för smal för de stora fartygen.

Göteborg har länge velat muddra hamnen för att klara stora laster och så äntligen 2018 tog regeringen beslut om fördjupning och finansiering. Om miljödomstolarna godkänner projektet kan det vara klart 2026.

Det är faktiskt ett av de viktigare besluten som fattats under mandatperioden. Hälften av svensk containertrafik och stora delar av den norska går via Göteborgs hamn. De stora fartyg som trafikerar Asien anlöper minst en gång i veckan. Om några år kommer de att kunna förkorta resan betydligt när Nordostpassagen blir isfri. Göteborg blir då första hamnen.

Att säkra effektiva transporter för import och export är livsnödvändigt för svensk ekonomi. Det är handelspolitik i praktiken.

Därtill har Sverige klokt nog tagit beslut om att återetablera marinen i Göteborg. Egypten vakar över säkerheten i Suez dygnet runt. I Göteborg finns inga örlogsfartyg alls. Att ta ansvar för fria farleder bör vara ett svenskt kärnvärde.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?