Annons

EU-autonomi inom handel är en usel idé

LEDARE. Att världen på flera sätt är mer stängd än tidigare hindrade inte ett historiskt stort handelsblock från att ta form på söndagen. På en virtuell ceremoni signerades frihandelsavtalet RCEP, som binder samman Kina, Japan, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland och de tio sydostasiatiska länderna i Asean-gruppen.

HANDEL. På en virtuell ceremoni under söndagen signerades frihandelsavtalet RCEP mellan 15 länder i Asien och Oceanien. Samtidigt börjar väst tvivla i sin egen övertygelse om den öppna handeln.
HANDEL. På en virtuell ceremoni under söndagen signerades frihandelsavtalet RCEP mellan 15 länder i Asien och Oceanien. Samtidigt börjar väst tvivla i sin egen övertygelse om den öppna handeln.Foto:Hau Dinh

Det är en seger för den öppna handeln. När avtalet ratificerats kommer regelkrångel och 90 procent av tullarna att försvinna. Men det är avtalets omfattning som gör det anmärkningsvärt. Tillsammans står de 15 länderna för en tredjedel av världsekonomin och en lika stor del av jordens befolkning. Marknaden kommer att bestå av 2,2 miljarder konsumenter. Den globala ekonomin beräknas bli nära 200 miljarder dollar större årligen från 2030 som följd.

Från kinesiskt håll beskrivs det som ”en seger för multilateralism och frihandel”. Singapore stämmer in. ”RCEP visar asiatiska länders stöd för öppna och integrerade värdekedjor, frihandel och närmare ömsesidigt beroende”. Det är frågor där väst traditionellt varit drivande. Det är tragikomiskt att Asien tar ett sjumilakliv framåt i den öppna handeln samtidigt som EU och USA börjar tvivla i sin egen övertygelse.

Handeln med omvärlden utgör 35 procent av EU:s ekonomi. Inom unionen är ett av sju jobb beroende av export. Trots det vill EU-kommissionen att ”strategisk autonomi” ska bli vägledande för unionens handel. I klarspråk betyder det att EU ska bli mindre beroende av handel med omvärlden. Värdekedjorna måste bli mer motståndskraftiga. Det vill säga, de behöver brytas upp.

Denna ökade självständighet ska skydda europeiska företag och konsumenter. Det är samma argument som alltid används för att rättfärdiga protektionism. Det är också precis lika skadligt. Flera svenska aktörer har markerat mot kommissionens retorik och viljeriktning. För Sveriges utåtriktade näringsliv skulle skadan bli stor.

Regeringen måste vara tydlig gentemot Bryssel. Frihandel är en princip som EU aldrig får tumma på. Inte bara är det ekonomiskt huvudlöst. Det skadar också europeiskt inflytande i världen. När EU och USA vänder sig inåt kliver andra aktörer fram. Det är inte bara påstådd förkärlek för multilateralism som driver Kina. Att isolera sig är en usel metod om EU ska fortsätta vara en relevant global aktör.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?