1515

EU är på väg att bli en miljöunion

STRASBOURG. EU:s miljökrav är bland de strängaste i världen, klimatambitionerna bland de högsta. 

MILJÖVÄNLIGT. Det finns en energi i miljö- och klimatfrågorna på EU-nivå som står i ganska skarp kontrast till den bristande inspirationen som präglar mycket av det övriga EU-arbetet.
MILJÖVÄNLIGT. Det finns en energi i miljö- och klimatfrågorna på EU-nivå som står i ganska skarp kontrast till den bristande inspirationen som präglar mycket av det övriga EU-arbetet.Foto:Alik Keplicz

Miljön blev ett officiellt politikområde redan genom Maastrichtfördraget 1993, Amsterdamfördraget integrerade miljöskydd i all sektorspolitik 1999 och Lissabonfördraget gjorde "kampen mot klimatförändringarna" till officiellt EU-mål tio år senare.

Unionen har numera befogenhet att agera på alla miljöpolitikens områden, såsom luft- och vattenföroreningar, klimatförändringar och avfallshantering, och har förbundit sig att minska totala koldioxidutsläpp med 40 procent till 2030 och 80 procent till 2050.

Klimatarbetet begränsas av EU:s subsidiaritetsprincip, juridiska regelverk och hänsyn till finansiella flöden, men handlingsutrymmet är stort ändå. EU-nätverket Natura 2000 inbegriper 26 000 naturskyddsområden och täcker nära 20 procent av EU:s yta. Miljöskadliga projekt som motorvägsbyggen och flygplatser måste genomgå miljökonsekvensbedömningar. Samma gäller offentliga program som inbegriper markanvändning, transport, energi och avfall. Befogenheterna att förbjuda produkter som anses miljö- eller hälsovådliga är breda. 

Unionens utsläppshandelssystem, världens första och största internationella koldioxidmarknad, sätter ett gemensamt tak för 11 000 fabriker och kraftstationers utsläpp. 

Arbetet understöds av europeiska miljöbyrån EEA i Köpenhamn, klimatövervakningsprogrammet Copernicus och Europeiska registret över utsläpp och överföringar av föroreningar (E-PRTR), som samlar data från över 30 000 enskilda industrianläggningar.

Lagstiftnings- och implementeringsarbetet pågår hela tiden och är i tilltagande. Tidigare i oktober enades EU:s miljöministrar om att sänka koldioxidutsläppen för personbilar och lätta lastbilar med 35 procent till 2030, och häromveckan röstade EU-parlamentets miljöutskott för samma gräns för vanliga lastbilar. 

I onsdags röstade parlamentet igenom ett förbud mot försäljningen av plastprodukter för engångsbruk från och med 2021, eftersom plast i dag utgör mer än 70 procent av avfallet i haven.

I veckan godkände parlamentet också ett förslag som syftar till att förbättra kvaliteten på dricksvatten genom att sänka maxgräns för bly och skadliga kemikalier, och därmed minska efterfrågan på flaskvatten. Utkastet föreslår också övervakningskrav för mikroplastnivåer, som till och med den brittiska tabloidpressen börjat uppmärksamma på sitt eget speciella vis. 

Det märks också i Sverige, där EU:s miljölagstiftning gör sig påmind snart sagt överallt. Klimatlagen som trädde i kraft vid årsskiftet, det klimatpolitiska ramverket med nya mål till 2030, 2040 och 2045 och det nya klimatpolitiska rådet som riksdagen beslutade om förra sommaren är alla resultatet av överenskommelser på EU-nivå. 

Nya svenska miljöregler utvecklas i regel inom ramen för EU-samarbetet och Miljödepartementet är ett av regeringens mest EU-integrerade. Att Stockholm är i färd att införa miljözoner beror på EU:s utsläppskrav på luftföroreningar i stadsmiljöer. 

Det finns en påtaglig energi i miljö- och klimatfrågorna som står i ganska skarp kontrast till den inspirationsbrist som präglar mycket av det övriga EU-arbetet. Det tyngs numera av tvivel. Emmanuel Macrons ambitiösa europeiska reformagenda har kört fast. Tyskarna vill inte ha mer samgående, åtminstone inte i nuläget, och euron är fast i glappet mellan monetär och finanspolitisk union. Nationalstaten är på frammarsch och federalism har blivit ett skällsord; EU-engagemanget omprövas på flera håll och områden. 

Med miljöpolitiken är det annorlunda, eftersom klimatet tar hänsyn varken till nationsgränser eller politiska preferenser. Att bedriva klimatpolitik på EU-nivå är ren självbevarelsedrift. 

EU är en tullunion, marknadsunion och halv myntunion. Den är definitivt på väg att bli en fullfjädrad miljöunion. 


Innehåll från Schaeffler SverigeAnnons

Schaeffler skapar världsledande lösningar inom mobilitet och Industri 4.0 – med hållbarhet i fokus

Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.
Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.

När transportlösningar elektrifieras och Industri 4.0 slår igenom är det lösningar från Schaeffler som ligger i täten.

– Vid sidan av att vara ledande inom forskning och utveckling är hållbarhet en del av vår affärsstrategi. Schaeffler har av FN utsetts till ett av de 50 ledande företagen i världen på hållbarhets- och klimatarbete. Det är ett tecken på att vår strategi är rätt, säger Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.

Det som började för 75 år sedan med utvecklingen av nållager i en verkstad i staden Herzogenaurach i Bayern i Tyskland, har i dag vuxit till en av världens ledande leverantörer till fordons- och tillverkningsindustrin.

Schaeffler har genom egen forskning och utveckling men också genom strategiskt viktiga förvärv i dag blivit världsledande inom flera industrisegment. Ett av dem är mobilitet.

– Mobilitet är ett brett begrepp. Vi har lösningar inom transporter, men också för annan typ av mobilitet, som cirkulär mobilitet, som de lager som får rotorn i stora vindkraftverk att snurra optimalt. De kan vara flera meter i diameter, förklarar Erik Askensjö.

Schaeffler har lösningar för mobilitet och industri 4.0

Schaeffler har identifierat två framtida rörlighetsområden: E-mobilitet och chassisystem. Företaget lägger fullt fokus på dessa. Med allt från elmotorer och hybridsystem till kraftelektronik erbjuder företaget en hel portfölj av innovativa lösningar till sina kunder.

Samtidigt kommer autonom körning att öka i betydelse. Schaeffler utvecklar nyckelteknologi som möjliggör autonom körning. Ett exempel är företagets Space Drive-lösning som tar bort den mekaniska anslutningen mellan axeln och ratten. Detta möjliggör maximal skalbarhet och flexibilitet.

– Flertalet nomineringar för vår e-mobilportfölj bevisar att vi är på rätt väg, konstaterar Erik Askensjö.

Industri 4.0 är ett annat område där Schaeffler har banbrytande lösningar. En sådan är systemet OPTIME, som består av små enheter för tillståndsövervakning. 

Genom att ständigt avläsa och analysera vibrationer och temperaturer på maskiner som pumpar, fläktar och kompressorer i process- och produktionsanläggningar kan systemet skapa en förståelse för maskinernas hälsa.

– Genom maskininlärning och AI kan systemet automatiskt lära känna varje enhet och därefter anpassa larmnivåer utifrån vad som är normalt. Systemet ger användaren så mycket försprång innan lagret eller motorn havererar, att de ska hinna beställa en ny. På så sätt kan de både förhindra oplanerade stopp, men också minimera sin lagerhållning av reservdelslager, säger Erik Askensjö.

Hållbarhet genomsyrar allt

I dag genomsyrar hållbarhet hela Schaefflers verksamhet. Nästan all produktion drivs av fossilfri energi, och produkters livscykel, från råvaruinsamling till produktion och slutligen leverans, kassering och eventuell återanvändning sker med hållbarhet i fokus.

– Vi försöker tänka cirkulärt. Vår strategi Roadmap 2025 har hållbarhet som ett av de viktigaste målen och vi vill att hela produktionen ska bli koldioxidneutral till 2030, säger han.

FN har utsett Schaeffler till ett av de 50 företag i världen som utgör ledare och förebilder inom hållbarhets- och klimatarbete. Schaefflers CDP-ranking, tidigare Carbon Disclosure Project, har på bara två år ökat från D till A- för år 2020.

Om Schaeffler Group 

Schaeffler Group levererar precisionskomponenter och system för drivlinor och chassin liksom rullningslager och glidlagerlösningar för ett stort antal industriella applikationer.

Schaeffler är med sina cirka 83 900 medarbetare ett av världens största familjeägda företag. 

Med nästan 1900 patentansökningar 2020 var Schaeffler enligt tyska patent- och registreringsverket DPMA det näst mest innovativa företaget i Tyskland.

Läs mer på: www.schaeffler.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schaeffler Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?