1515

Ett grönt kliv med Biden i Vita huset

LEDARE. Jublen ekade mellan New Yorks skyskrapor på lördagen, strax efter att flera medier utnämnt Joe Biden och Kamala Harris till segrare i det amerikanska presidentvalet. Firandet av den tillträdande administrationen sträckte sig genom landet, hela vägen till San Francisco på västkusten, men också över Atlanten.

GRÖN AGENDA. Omställningen kräver tydliga spelregler och internationellt samarbete. Den nya amerikanska administrationen ger hopp om båda delar.
GRÖN AGENDA. Omställningen kräver tydliga spelregler och internationellt samarbete. Den nya amerikanska administrationen ger hopp om båda delar.Foto:Andrew Harnik

Att Europa hoppades på ett nytt amerikanskt ledarskap är ingen hemlighet. Hyllningar och lyckönskningar har strömmat in till Biden, tillsammans med förhoppningar om ökat internationellt samarbete. Ett område framstår som särskilt prioriterat för europeiska ledare efter fyra års kräftgång under Trumpadministrationen.

Stefan Löfven ser fram emot ett konstruktivt samarbete med Joe Biden, inte minst när det gäller klimatförändringarna. Ursula von der Leyen säger att EU-kommissionen står redo att intensifiera samarbetet med den nya administrationen på klimatområdet. Boris Johnson ger samma besked. Klimatet är en gemensam prioriterad fråga. Med en knapp månad kvar till femårsjubileet av Parisavtalet önskar Paris borgmästare USA välkommen tillbaka.

Samma förhoppningar syns i näringslivet. I Di (9/11) lyfter flera näringslivsprofiler fram de ljusa utsikterna med Bidens klimatpolitik. ”Nu kommer nästan hela världen unisont att investera massivt i den gröna agendan […] Det kommer att bli en kapplöpning i positiv bemärkelse”, säger Martin Guri, chefsstrateg på Kepler Cheuvreux.

Den 4 november, dagen efter valet, lämnade USA Parisavtalet. Det var slutet av den utträdesprocess som Trump inledde för ett år sedan. Steget från Parisavtalet är kanske det mest talande exemplet på hur han ser på klimatfrågan, men långt ifrån det enda. Nära 100 regleringar som berör klimat och miljö har dragits tillbaka under Trump, åtskilliga miljarder från FN:s klimatfond likaså.

Det planerar Biden att ändra på. Hans klimatpolitik har beskrivits som ”den överlägset mest ambitiösa klimatplan som någonsin har presenterats av en presidentkandidat”. Redan dag ett kommer Bidenadministrationen att ansluta USA till Parisavtalet igen. Inträdet tar 30 dagar, och innebär att USA är tillbaka i Parisavtalet i slutet av februari. Inom de första 100 dagarna vid makten ska Biden anordna ett klimatmöte för de stora utsläppsländerna för att främja mer ambitiösa klimatåtaganden.

För att minska utsläppen planerar Biden omfattande investeringar i samhället. 2.000 miljarder dollar ska bidra till att ställa om och skapa arbetstillfällen inom bland annat jordbruk, infrastruktur, byggindustrin och bilindustrin. Storskaliga satsningarna ska göras på grön teknologi och ren energi. Till 2035 ska energisektorn vara utsläppsfri. Senast 2050 ska hela USA vara koldioxidneutralt.

Som världens andra största utsläppsland, med 15 procent av de globala koldioxidutsläppen, är det nödvändigt att USA tar klimatmålen och omställningen på allvar. Samtidigt har inte allt klimatarbete gått i stå under Trumps tid vid makten. Det är på marknaden som klimatomställningen sker. Till skillnad från den federala politiken tog näringslivet aldrig paus i omställningen. Tesla har revolutionerat marknaden för elbilar och går spikrakt uppåt på börsen. Trots Trumps protektionistiska retorik har kolet fortsatt att fasas ut. 2019 skedde den största nedgången under ett år sedan 1954. Utsikterna för kolet framöver är inte mycket ljusare.

I USA liksom resten av världen tvingas fossila industrier till reträtt. Det är ett styrkebesked för marknaden, oaktat vem som sitter i Vita huset. Samtidigt är det få frågor där politiskt ledarskap är lika viktigt som i klimatfrågan. Det behövs tydliga spelregler som underbygger omställningen. Detsamma gäller behovet av internationellt samarbete. Den nya amerikanska administrationen ger hopp om båda delar.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder.
– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus.

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR.

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar.

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?