Ericssons techfred ger större säkerhet än Trumps techkrig

När det glada 1990-talet var som ljusast lanserade New York Times kolumnist Thomas Friedman teorin om McPeace: två länder som har McDonaldsrestauranger startar inte krig mot varandra.

TECH. Börje Ekholms argument för konkurrenternas näringsfrihet i Sverige ger en bredare säkerhetsbild än myndigheternas.
TECH. Börje Ekholms argument för konkurrenternas näringsfrihet i Sverige ger en bredare säkerhetsbild än myndigheternas.Foto:Pontus Lundahl/TT

Det var ett slagkraftigt sätt att beskriva varför global kapitalism, internationell handel och ömsesidiga beroenden skapar fred. Folk köar hellre för hamburgare än till armén för att invadera ett grannland.

Kol- och stålunionen i Västeuropa hade samma idé, liksom senare den stora utvidgningen av EU under 2000-talet. Internationalisering av ekonomin civiliserar staterna.

Friedman hade otur när Nato bombade McDonaldsstaden Belgrad 1999, men över tid står hans tes stabilt. Under de decennier då globaliseringen tagit fart har antalet mellanstatliga konflikter sjunkit till ett minimum. Argumentet för krig försvagas om kostnaden för det egna landet blir för stor.

Intressen i och omkring telekombolaget Ericsson har de senaste veckorna kampanjat för konkurrenten Huaweis rätt till näringsfrihet i Sverige. Både vd Börje Ekholm och vice styrelseordföranden Jacob Wallenberg har pekat på riskerna med det i Europa unikt hårda beslutet från PTS (Post- och telestyrelsen) att totalt blockera Huaweis utrustning i de kommande svenska 5g-näten och rensa ut befintlig i 4- och 3g.

EU har tidigare rekommenderat medlemmarna att använda en särskild rutin för att hantera frågan. Sverige tycks vara det enda land som har kört en helt egen linje och på ett ovanligt offensivt sätt pekat ut Kinas politiska system och därmed Huawei som hot mot svensk säkerhet. Varför Sverige har använt en särlösning är oklart men mycket tyder på att det nära förhållandet mellan USA:s och Sveriges försvarsmakter gjorde att ansvariga myndigheter rycktes med av Trumpadministrationens techkrig mot Kina.

En fördel med PTS öppna beslut är att vi har fått en debatt om de kinesiska företagens roll i Sverige. Kan de köpa vad som helst? Deläga vad som helst? Bidra med utrustning till vad som helst? Frågorna är verkligen inte enkla och det finns risker hur man än gör.

Att fortsätta använda Huaweis utrustning i mobilnäten kan förenkla för kinesiskt spionage. Mjukvaran i fysisk utrustning ska återkommande uppdateras och Kinas underrättelselag ger principiell rätt för kinesiska staten att ge order till kinesiska företag. Samtidigt visar exempel som SolarWind att hackare inte behöver fysisk utrustning på plats för att infiltrera ett lands känsliga system. Att av politiska skäl helt stänga Huawei ute riskerar att Kina gör detsamma med Ericsson. Då förlorar Ericsson sin andra största marknad samt rollen som det enda sant globala telekombolaget. Tyngdpunkten förskjuts till den amerikanska marknaden och motiven för att ha en så stor bas i Sverige minskar successivt, särskilt om Sverige inte orkar stå upp för frihandel och fri konkurrens.

En annan påtaglig risk är att samarbetet om gemensamma tekniska standarder mellan Huawei och Ericsson så småningom upphör och att internet delas upp. Ett sätt att värna samarbetet är att vara verksam på varandras marknader. Om samarbetet övergår i rivalitet och ömsesidig isolering kan världen förlora sitt gemensamma kommunikationsnät.

En tredje effekt är att 5g-utbyggnaden ytterligare försenas. Idag ligger Kina först i världen med 5g, sedan kommer USA. EU har långsamt börjat bygga ut. I Sverige händer ingenting. Det innebär att de affärsidéer som möjliggörs med 5g först kommer i Kina. Vilken betydelse det har inser man om man tittar i sin mobil. Varje app är en del av den ekonomi som uppstod när 4g rullades ut. Då var Sverige bland de första i världen. Våra banker och finansinstitut var tidigt ute med smarta appar för att sköta affärer. Streamingtjänsterna för tv, radio och ljudböcker blommade upp, för att inte tala om spelindustrin. Sverige blev till och med hemland för Europas enda globala app - Spotify.

Att stå sist i kön in i 5g-teknologin kan bli Sveriges dyraste långbänk någonsin. Skadorna kan bli bestående. Hur svårt det är att komma sent in i matchen visar dominansen av amerikanska bolag som Facebook och Google.

Det nu dominerande säkerhetsintressets företrädare anser att sådana hänsyn är ovidkommande. Företagens välgång är inte Sveriges, anser bland andra Dagens Nyheter i en tidstypisk kommentar, ty ”rikets säkerhet måste komma först”.

Men rikets säkerhet är ett brett begrepp. Ett starkt försvar med hög teknisk nivå och med internationella samarbeten ger säkerhet. Men det gör också ett starkt och tekniskt avancerat näringsliv. Att vara ett litet land med ovanligt många stora globala företag gör Sverige till en internationell aktör med gott rykte. Internationellt verksamma företag skapar kontakter och relationer, välstånd och en hög nivå i arbetslivet, samt skattekraft för att bland annat sjösätta ubåtar, investera i nästa generation radarteknik, stridsflyg, luftvärn, cyberförsvar och sådant som en bättre äldreomsorg. Att vara en öppen ekonomi med högt konkurrenstryck gör att folk och företag anstränger sig, har högre teknikomvandling och att regeringarna bemödar sig om att attrahera internationellt kapital, samt lär sig att värna det inhemska.

Bland annat därför har Sverige alltid handlat med länder vars regimer man ogillar, dels för att det gynnar oss själva, men också för att man bygger en bättre och säkrare värld om man har relationer och på sikt kan påverka till det bättre. Friedman har fortsatt rätt, även om McPeace i dag mer handlar om IphonePeace: länder som är beroende av varandras teknikutveckling och börsuppgångar för varandras techbolag startar inte krig. Eller som Apple själv uttrycker det: ”Designed in California. Made in China.”

På senare år har Sverige fattat en rad beslut som politiserar och byråkratiserar processer som tidigare kontrollerades av företag och privatpersoner. I dag ska underrättelsemyndigheterna godkänna försäljning av privat egendom till utländska köpare. Utländska aktörer får inte längre investera fritt i Sverige. Och företag kan plötsligt helt utestängas av politiska skäl.

Det kanske finns goda argument till alla begränsningar, men de har allvarliga konsekvenser. Vi behöver smartare säkerhetslösningar och en smartare strategi än isolering och blockering. En stark, öppen och högteknologisk ekonomi är väl värd att försvara. Militariseringen av säkerhetstänkandet behöver motkrafter.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?