1515
Annons

En röst på C är en röst på vänstern

”Partierna på andra sidan, på Ulfs sida.”

UPPDELAT. Till vänster S, V, MP och C. Till höger L, KD, SD och M. Så kommer partierna att dela upp sig inför höstens val. I den typiskt svenska blockpolitiken.
UPPDELAT. Till vänster S, V, MP och C. Till höger L, KD, SD och M. Så kommer partierna att dela upp sig inför höstens val. I den typiskt svenska blockpolitiken.Foto:Fredrik Persson

Dessa få ord från Annie Lööf i TV4:s partiledardebatt var betydelsefulla. De bekräftar det som har varit uppenbart för många andra, att Centerpartiet har inordnat sig i ett block till vänster i svensk politik, och att resten av partierna är på ”den andra sidan”. I bästa fall är det nu slut på Centerpartiets tal om ”den breda mitten”, som har förvirrat mer än förklarat.

Att partierna formerar sig i två block är typiskt för svensk politik sedan decennier. Svenska val är i stor utsträckning statsministerval och vilken regeringsbildare som ett parti stöder är viktigt för väljarnas ställningstagande. Det är vad blockpolitik handlar om.

Dessa block har genom åren haft olika karaktär. Allianssamarbetet var en sammansvetsad konstellation. De rödgröna partierna före 2006 var det inte, men var likväl ett block. Inte heller var de borgerliga partierna helt kalibrerade med varandra inför valen 1976 och 1991, men de lyckades ändå vid båda tillfällena bilda koalitioner, och att det var just de partierna det handlade om var uppenbart för väljarna redan före valdagen.

Det krävs alltså inte att partierna själva säger att de utgör ett block. Det är omständigheterna som avgör. 

Ett parti som försöker kämpa emot blocklogiken får det svårt. Den som säger sig stå vid sidan om blockpolitiken får trovärdighetsproblem.

Socialdemokraterna brukar inför de flesta mandatperioder säga att de går till val som ensamt parti. Det är ändå tydligt vilka partier som behövs för att S ska kunna bilda regering.

Centerpartiet har i flera år sagt att de förespråkar ett alternativ till blockpolitiken, att de stora partierna S och M ska samarbeta med varandra. Den officiella motiveringen till detta har varit att ytterkantspartier, enligt C-terminologin, ska hållas utanför. Men i själva verket har resonemanget om den breda mitten varit ett steg på vägen till vänsterblocket, ett mellanskede i partiidentiteten för att både väljare och partiaktiva ska hinna anpassa sig, och kanske bytas ut.

Att partiet vill flytta till vänsterblocket behöver inte vara suspekt i sig. Det är förmodligen en principiell och maktpolitisk bedömning som har gjorts. Problemet är när partiföreträdare har förnekat vad som pågår. Nu tycks det vara slut med den saken. I dessa dagar pågår, exempelvis, förhandlingar om vårbudgeten och därmed om vilket pensionsförslag som ska gå igenom. Centerpartiet vill inte säga vilket förslag de ska rösta för när partiets eget budgetalternativ har fallit. Att avstå i slutvoteringen, som man borde göra om man utgör något slags tredje block, tycks inte längre vara aktuellt.

En observation från den senaste tiden är att Centerpartiet från en dag till en annan backade från sin egen linje att försvarsbudgeten måste nå 2 procent av BNP 2025. Nu bytte man till regeringens linje om att det ska ske först 2028, och passade på att kalla 2025-alternativet ”oseriöst”.

Till detta ska läggas Magdalena Anderssons och Annie Lööfs gemensamma agerande de senaste dagarna, ombord på det amerikanska landstigningsfartyget i Stockholm. Likaså deras vänskapliga interaktion i det insinuanta debattgreppet ”ansvarsfullt ledarskap” (ett angrepp på Ulf Kristersson) i riksdagens partiledardebatt i onsdags.

För väljarna är det bra med tydlighet. En röst på C är en röst för Magdalena Andersson som statsminister. Och för Sverige är det bra att det nu finns goda förutsättningar för en regering med majoritetsunderlag i riksdagen. Detta förutsätter förstås att de partier som ingår i konstellationen är beredda att förhandla med varandra. På högersidan i politiken tycks samarbetet vara långt gånget eftersom M, SD, L och KD har agerat gemensamt i sitt svar på regeringens ekonomiska vårproposition och har också enats om ett alternativt pensionsförslag.

På vänstersidan återstår däremot mycket, trots att både S och C verkar inställda på ett tätt samarbete. Om vänstersidan får majoritet efter valet måste C givetvis förhandla med de andra partierna i regeringsunderlaget. Centerpartiets företagsvänliga skattepolitik måste då kompromissas med vänsterpartister som anser att vinst är stöld.

Detta bör väljarna vara inställda på.


Innehåll från Angelini PharmaAnnons

Angelini Pharma bryter ny mark

För drygt 100 år sedan startade familjeföretaget Angelini Pharma som ett litet läkemedelslaboratorium. Idag har företaget en internationell ledande roll inom hälso- och sjukvård. Nu bryter företaget ny mark och etableras i Norden. 

Angelini Pharma har en lång, gedigen historia som sträcker sig ända till 1919. Bolaget är Europaledande inom hälso- och sjukvård, där expertisområdena är ”Brain health” (centrala nervsystemet (CNS), mental hälsa, inklusive smärta), sällsynta sjukdomar och egenvård. Nu tas bolaget till den nordiska marknaden för att förbättra livskvaliteten för individer som lider av allvarliga sjukdomar. 

– För oss är det viktigt att patienten är i centrum och att vi skapar rätt förutsättningar för ett rikare liv. Det speglar sig i vår företagskultur, säger Fräs Anna Andersson, General Manager på Angelini Pharma Nordics. 

Unik företagskultur

Som ett familjeägt italienskt företag försöker Angelini Pharma se till helheten för patienter och närstående och erbjuda stöd utöver läkemedel. Företagskulturen hos Angelini Pharma grundar sig i just fokus på omhändertagandet, både av anställda och de som drabbas av sjukdomar, men även av närstående. Gemensamt för alla anställda är att de drivs av ett högre syfte och vill göra skillnad.

– Vi har en helhetssyn på vårdsektorn där vi menar att det inte bara är läkemedelsbehandling som gör skillnad, utan flera andra faktorer spelar också roll, säger Fräs Anna Andersson och syftar bland annat till nya, banbrytande sätt att sprida kunskap och stöd för individer med epilepsi och dess närstående. 

Hon menar att Angelini Pharma arbetar aktivt för att skapa samlingsplatser där människor kan stimuleras till utbyte av tankar, erfarenheter och information. Som ett exempel lanserade Angelini Pharma kampanjen ByMyEpilepSide på den Internationella epilepsidagen, 14 februari, som syftar till att belysa – och bekämpa – fördomar och stigmatiseringen av epilepsi. 

– Angelini Pharma är övertygade om att en kombination av behandling och medicin, där även interaktion och erfarenhetsutbyte med andra personer som drabbats av samma sjukdom, är viktiga komponenter för att minska lidande, säger Lars Nicklasson, Market Access och Public Affairs Director på Angelini Pharma Nordics.

Samverkan driver vården framåt

För att nå visionen om ett ökat välbefinnande behövs samarbete mellan flera samhällsaktörer. Lars Nicklasson belyser vikten av att ta vara på och utveckla data från existerande Nationella hälsodataregister för att bättre förstå hur patienter och närstående påverkas i det verkliga livet.

– Som en helt ny aktör i Norden ser vi en unik möjlighet att verkligen visa vår ambition att skapa ett meningsfullt samarbete mellan industrin, hälso- och sjukvården, patientorganisationer och beslutfattare. Vi är övertygade om att gemensamma krafter är en nödvändighet för att förbättra situationen för människor som drabbas, säger han. 

Om Angelini Pharma
Angelini Pharma är ledande inom hälso- och sjukvård, med särskild styrka och expertis inom områdena centrala nervsystemet (CNS) och mental hälsa, inklusive smärta och sällsynta sjukdomar. Företaget är också en ledande aktör inom segmentet egenvård med mycket framgångsrika OTC-varumärken över hela världen. Företaget är direkt verksamma i 25 länder med mer än 3 000 anställda och kommersialiserar sina produkter i mer än 70 länder genom strategiska allianser med ledande internationella läkemedelsgrupper.
Läs mer om Angelini Pharma här. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Angelini Pharma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?