1515

En positiv och optimistisk borgerlig agenda

LEDARE. Sverige är ett av världens bästa länder. Att förverkliga sig själv och att skapa sitt eget liv i; att bo och leva i; att arbeta, driva företag och investera i; att skapa familj och bli gammal i. Det är däremot inte utan utmaningar.

HOPPFULL. Ulf Kristersson hoppas att snart kunna bilda en borgerlig regering och han behöver förmedla optimism om framtiden för att bli framgångsrik.
HOPPFULL. Ulf Kristersson hoppas att snart kunna bilda en borgerlig regering och han behöver förmedla optimism om framtiden för att bli framgångsrik.Foto:Claudio Bresciani/TT

Stora samhällsproblem behöver åtgärdas och uppmärksammas förtjänstfullt av oppositionen. Inom arbetsmarknads- och finanspolitiken, inom lag- och ordningsfrågor, inom energi- och klimatområdet med mera. Det är naturligtvis en del av oppositionens arbete att rikta kritik mot en regering som misslyckats med att hantera dessa problem. Och förslag på åtgärder av problemen måste vara del av ett reformprogram som kan effektueras efter ett regeringsskifte.

Men den borgerliga oppositionen behöver också en positiv och optimistisk agenda för Sverige. Att förmedla en hoppfull känsla om framtiden är en viktig pusselbit för att kunna komma in i en valrörelse och i regeringsställning med ett visionärt ledarskap. Flertalet exempel på sådana budskap och lyckade kampanjer finns genom historien. John F. Kennedys presidentkampanj 1960 med budskapet om ”A Time For Greatness”, Ronald Reagans presidentkampanj 1980 med budskapet ”Let's Make America Great Again” och Tony Blairs kampanj i parlamentsvalet 1997 med valmanifestet ”New Labour, New Life for Britain” är bara några exempel där oppositionen har lyckats med att kritisera den sittande regeringen men samtidigt förmedla en tro på ljusare tider och hopp om framtiden.

Det är viktigt med en relevant och korrekt lägesbeskrivning i landet, speciellt i det allvarliga läge som Sverige befinner sig, med en pågående pandemi och regeringskris. Politiker ska varken svartmåla eller skönmåla Sveriges skjutvåld, arbetslöshet eller elförsörjningssystem.

En negativ kampanj kan vara framgångsrik för att fånga uppmärksamhet, men en positiv och optimistisk agenda krävs för att det politiska mandatet från väljarna också ska vara hoppfullt och visionärt. Att politisk förändring kan ske utan att hela huset måste rivas, att det går att bygga på framgångar från tidigare regeringar. Det bör borgerligheten ta med sig i den valrörelse som snart nalkas, antingen det blir i sommar eller nästa år.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?