1515

En förklaring till det svenska musikundret

Melodifestivalen är ett av Sveriges mest sedda program. Rekordåren 2006 och 2013 lockade finalen drygt fyra miljoner tv-tittare. Den första deltävlingen i år hade en publik på 3,2 miljoner, vilket är 400.000 fler än förra året. I de följande tävlingarna har nivån varit något lägre men i samma härad. Arrangörerna hoppas att det faktum att folk sitter hemma i pandemitider kommer öka tittandet även i finalen på lördagen.

The Mamas.
The Mamas.Foto:Henrik Montgomery

Sedan den första tävlingen sändes 1959 har konceptet genomgått en omfattande utveckling och kommersialisering. När Christer Björkman, själv tidigare tävlande, 2002 fick ansvaret för artisterna skapades deltävlingar. Både deltagare och publik blev yngre.

Man ökade exponeringen genom att ett program blev sex, samtidigt har hela arrangemanget professionaliserats och internationaliserats. Sedan ett tiotal år har den svenska publiken bara hälften av rösterna i finalen, andra hälften är en internationell jury, vilket förstås påverkar utfallet.

Samtidigt som Melodifestivalen blivit en egen industri har det uppstått en nästan symbiotisk relation med TV4:s program Idol, som startade 2004: Det fungerar som en skola för ambitiösa talanger. I årets upplaga av ”Mello” har fyra av tolv finalister deltagit i Idol. Samtidigt har tävlingen en bredd, där veteraner som Charlotte Perrelli och dansbandet Arvingarna ryms vid sidan av 20-åringen Klara Hammarström från en hästgård och 19-åringen Tusse, född i Kongo och uppvuxen i Dalarna.

Måns Zelmerlöw är en av tre programledare vid lördagens final. Han är sinnebilden för karriärvägarna i Melodifestivalen-sfären. Zelmerlöw kom femma i Idol 2005 och var med i Melodifestivalen första gången 2007, och vann Eurovision Song Contest 2015.

Sverige är näst efter Irland det land som har flest segrar, sex mot deras sju. Den första vinnaren var Abba 1974, med Waterloo. De satte tonen för hur man ska låta för att lyckas slå i en internationell miljö. Men Abba står ut som en Eurovisionsvinnare som etablerar sig internationellt, de flesta gör inte det. Loreens vinnarlåt Euphoria 2012 nådde dock tredje plats på Englandslistan ”Topp 10”.

Abba banade väg för artister som Roxette, Cardigans, Robyn och många fler, som inte hade någon koppling till Melodifestivalen, men blev en del av en rörelse mot kommersiell popmusik. Roxette är i en klass för sig, de har haft fyra låtar på första plats på den amerikanska Billboard Hot 100-listan. De övriga svenskar som haft en första plats är Björn Skifs, Abba och Ace of Base.

Till listan av de främsta artisterna ska vi lägga en rad internationellt framgångsrika producenter och låtskrivare som Deniz Pop och Max Martin, Swedish House Mafia och Avicii. Samt den prisbelönta kompositören av filmmusik, Ludwig Göransson (läs Jan Gradwall i Weekend 26/11 2020).

Även andra genrer än pop växer snabbt, hiphop/rap har blivit en etablerad del av den svenska musikscenen. Fyra av de sex mest streamade artisterna i Sverige på Spotify 2020 är svenska rappare.

Unga musiker i alla genrer inspireras av internationella artister som de kan studera på nätet. De går inte längre och knackar på skivbolagens dörrar med ett kassettband i handen, utan lägger ut egna låtar på nätet. Det är ett billigare och mer effektivt sätt att kolla om folk gillar vad man gör. Och ju mer klustren växer, desto lättare är det att hitta likasinnade, mentorer och partners.

Den svenska musikindustrins totala intäkter (alla genrer) växer stadigt, från 6,5 miljarder kronor 2009 till 12,2 miljarder 2019. (Siffrorna för 2020 är inte klara, men det kommer bli ett rejält tapp på grund av alla fysiska evenemang som ställdes in). Samtidigt har exporten nära trefaldigats till 2,7 miljarder kronor. Den har alla förutsättningar att fortsätta växa.

Och om Melodifestivalen även i fortsättningen lyckas återuppfinna sig själv kan den fortsätta att spela en central roll i svensk pop både för publik och artister.


Innehåll från Lifts AllAnnons

Så undviker du arbetsskador och viten på lagret

Lager och distributionscentraler har länge haft problem med arbetsskador med dyra kostnader som följd. Men nu finns en teknisk lösning, som kan spara pengar för arbetsgivaren och öka livskvalitén för de anställda. 

Orderplockare på lager och distributionscentraler kan ofta handplocka varor på 15-16 ton under en enda dag. Repetitiva lyft skapar i förlängningen förslitningsskador. Förutom försämrad livskvalité för orderplockaren, så drabbar det arbetsgivaren med en rad negativa konsekvenser. Dels i form av utgifter för de 14 första sjukdagarna, dels tillkommer kostnaden för ersättare med motsvarande eller högre lön. I längden kan det även leda till dyra viten, som utfärdas av Arbetsmiljöverket när företag inte åtgärdar arbetsmiljöbrister. 

Med hjälp av lyfthjälpmedel blir lasten nästan viktlös

Många företag vet inte om att det finns en lösning på deras lyftproblem. Men på DLP AB, Fuchs, samt Hillebrands dryckeslager i Jordbro valde man att investera i lyfthjälpmedel från Lifts All för att förenkla de många lyften. Med hjälp av Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för plocktruckar, behöver truckförarna inte längre plocka kollin för hand. Med hjälp av vakuumteknologi suger lyftverktyget fast lasten inom loppet av ett par sekunder. Därefter kan lagerplockaren med lätthet placera den på önskad plats. Lasten blir nästan tyngdlös, vilket minskar risken för förslitningsskador.

Adnan är lagerplockare på Hillebrand och har jobbat med Speedy Picker i ett år. Han upplever en stor skillnad sedan dess. 

– Det känns bra eftersom det inte blir så hög belastning på kroppen. Man känner sig mycket mindre trött och det är enklare att plocka, berättar han.

– Jag känner mycket stor skillnad i kroppen av att använda Speedy Picker. Om man plockar med kroppen så orkar man inte mycket mer efter jobbet. Man går hem, duschar och sover. Men om man jobbar med kranen så orkar man gå på till gymmet, springa och ha kul med familjen, fortsätter Adnan.

Finns en lösning för skyddsombud att presentera

– Skyddsombud och arbetsmiljöinspektörer på lager har en viktig roll i att lyfta arbetsmiljöfrågorna med sina arbetsgivare. Lösningen på problemet finns, nu behöver den bara genomföras, säger Fenglin Wang Weidsten, försäljningschef för Speedy Picker på Lifts All.

Om Lifts All AB:

Lifts All AB är en svensk leverantör och tillverkare av lyftutrustning för lager och industri. Vi har tillverkat över 4500 olika tryckluftsdrivna lyftlösningar till våra kunder världen över. Våra skräddarsydda lyfthjälpmedel är snabba, säkra och ergonomiska. Med ett ergonomiskt lyftsystem kan företag skapa en bättre arbetsmiljö genom att ersätta manuella lyft och reducera arbetsrelaterade skador.

Fenglin Wang Weidsten, försäljningschef för Speedy Picker på Lifts All, tel. 08-594 769 88 e-post: fenglin@liftsall.se

www.liftsall.se

 

Mer från Lifts All

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lifts All och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?