1515

En appell för ett mer optimistiskt mandat

Det finns många exempel på att det kan vara lätt för en opposition att få ett rivningskontrakt av väljarna. Men det går att vinna genom att erbjuda ett mer visionärt budskap och ledarskap. Flera personer genom historien har visat att det är möjligt.

HOPPINGIVANDE. Ronald Reagan, Tony Blair, Gerhard Schröder, David Cameron och Emmanuel Macron visade att det går att vinna val och få ett förändringsmandat från väljarna på en optimistisk vision. De la grunden för stödet för deras viktiga strukturreformer.
HOPPINGIVANDE. Ronald Reagan, Tony Blair, Gerhard Schröder, David Cameron och Emmanuel Macron visade att det går att vinna val och få ett förändringsmandat från väljarna på en optimistisk vision. De la grunden för stödet för deras viktiga strukturreformer.

När Sverige inväntar hösten, förbereder sig partierna på valet 2022. Riksdagen ska anta nästa års statsbudget och sedan rösta fram en ny statsminister. Socialdemokraterna ska välja en ny partiordförande och samtliga partier ska sätta ordningen på kandidaterna på sina valsedlar. Kampanjbudskapen, affischerna och valfilmerna ska börja produceras i samråd med kommunikationskonsulter och sedan testas mot väljare på sociala medier. Därefter genomförs den sista besiktningen av valmaskinerna, för att se att allt är helt och väloljat. Vallokomotivet får inte hacka, utan måste kunna gå just som tåget.

Sakpolitiska områden att diskutera och samhälleliga utmaningar finns det gott om för politikerna att adressera. Däremot finns det en genomgående avsaknad av en vision om gemensamma projekt att samlas och kraftsamla kring. Det räcker inte med de självklara uppdragen för nästkommande mandatperiod – coronakrisen, gängkriminaliteten och den höga arbetslösheten. Det behövs en idé om vad Sverige ska vara för land 2030 eller 2040, och vilka omfattande strukturreformer som ska ta oss dit. Man kan vinna val men ändå förlora förändringsmandatet av valmanskåren.

Det handlar inte om ett mandat för att rasera och bygga nytt. Det finns många exempel på att det kan vara lätt för en opposition att få ett rivningskontrakt av väljarna. Sådana valrörelser har sällan lett till reformintensiva och epokavgörande regeringar som lyckas sätta sitt avtryck på landets historia. Det blir snarare stiltje i reformpolitiken, en ökad konflikt om tillståndet i den politiska debatten och ett ökat utrymme för populister att växa i.

Bland annat därför är det viktigt med ett optimistiskt och framtidsinriktat förhållningssätt och retorik för att söka ett utvecklingsmandat.

Det går att vinna genom att erbjuda ett mer visionärt budskap och ledarskap. Flera genom historien har visat att det är möjligt. De två senaste svenska moderatledda regeringarna på 90-talet och 00-talet tillträdde med sådana respektive mandat och agendor. Erna Solbergs Høyre i Norge 2013, David Camerons Conservatives i Storbritannien 2010, Enda Kennys Fine Gael i Irland 2011 och Emmanuel Macrons La République En Marche! i Frankrike 2017 likaså. Även på vänsterkanten finns det de som visat vägen, bland andra Gerhard Schröders SPD i Tyskland 1998 och Tony Blairs Labour i Storbritannien 1997. De amerikanska presidentkandidaterna John F. Kennedy och Ronald Reagan mötte väljarna i presidentvalen 1960 och 1980 med reformförslag och retorik som gav hopp om framtiden. De alla appellerade till det bästa i människan och fick ett stort gensvar tillbaka. Därför kunde de också leverera i enlighet med förväntningarna – i JFK:s olyckliga fall bar hans efterträdare president Lyndon B. Johnson vidare uppgiften i företrädarens anda.

Förslaget är här inte bara att börja prata positivt och att le lite mer, utan det är snarare ett helhetsgrepp om det politiska budskapet och inriktningen på reformagendan. Att peka ut riktningen för Sverige de kommande tio till tjugo åren. Det bör vara en ambition som kretsar kring ekonomin och jobben samt klimatet och teknikutvecklingen.

Att få till ekonomiska strukturreformer och att främja arbetslinjen är helt centralt för de långsiktiga välfärdsåtagandena Sverige har, för pensionssystemet, för integrationen av alla nysvenskar, för ett konkurrenskraftigt näringsliv och för att kunna bygga landet starkt i framtiden. Och det är grunden för ett investerings- och entreprenörskapsklimat som möjliggör den teknologiska utveckling som förlänger människors liv och gör det bättre, ökar välståndet samt är svaret på de internationella klimatutmaningarna. Därefter bör Sverige använda sitt internationella förtroendekapital för att gå först i ledet och visa vägen i klimatfrågan – tillväxtinriktat, marknadsekonomiskt och med grön teknik. Kring detta är det möjligt att bygga en optimistisk och visionär politisk agenda.

Populister och despoter har visat att rädsla är en kortsiktigt effektiv, men oerhört destruktiv, kraft. Optimism däremot är en mer långsiktigt hållbar källa. Det är mer hoppingivande. Det är så politikerna bör söka väljarnas förtroende.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?